חיזבאללה 2020: האתגרים המורכבים של נסראללה

חיסול סולימאני, הבעיות הכלכליות והעניינים הפנימיים בלבנון, משפיעים על צעדיו של נסראללה מול ישראל. חיזבאללה של פתח השנה והעשור החדשים ניצב בפני אתגרים מבית ומחוץ שישפיעו על התנהלותו במהלך 2020. פרשנות

חסן נסראללה. ניצב בפני אתגרים רבים. צילום (ארכיון): AP

האתגרים הניצבים בפני חיזבאללה בעת הזו הינם תוצרים של כמה תהליכים ואירועים בזירה המקומית והאזורית. חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האירניים על ידי ארה"ב, מהווה פגיעה לא מבוטלת בארגון ובנסראללה באופן אישי. פרויקט דיוק הטילים של הארגון, שמקבל סיוע איראני, הותקף (24/8/19), על פי פרסומים זרים, על ידי ישראל. בכך, נפגע המאמץ המרכזי של הארגון לשיפור יכולותיו הצבאיות.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מבצע "מגן צפוני", שהתקיים לפני יותר משנה, שהביא לחשיפת המנהרות ההתקפיות של חיזבאללה לשטח ישראל, ופריסת אמצעי גילוי מתקדמים ע"י צה"ל לאיתור חפירת מנהרות לאורך גבול הצפון, פגעו ביכולת אסטרטגית של חיזבאללה לטווח הקצר והארוך. המשך סיוע  הארגון לניסיונות ההתבססות האיראנית בסוריה מוטלות בספק לאור הפגיעה בפעיליו במהלך סיכול תקיפת הרחפנים מסוריה (24/8/19).

בד בבד, צריך הארגון להתמודד עם בעיות מבית בדמות המשבר הפוליטי והחברתי בלבנון למרות הרכבת הממשלה החדשה. בנוסף, מתמודד חיזבאללה עם צמצום מתמשך ביכולותיו הפיננסיות בשל הקטנת התמיכה הכספית מאיראן (בשל הסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה) וסנקציות בינלאומיות נוספות על הארגון עצמו.

מותו של קאסם סולימאני, פטרונו וידידו של נסראללה, פגע באחרון, בהיבט המבצעי והאישי כאחד. בין השניים היה קשר ארוך שנים מאז מונה סולימאני למפקד כוח קודס ב-1998. הוא   היה לגורם המוביל בציר איראן-חיזבאללה ותרם להתעצמות הארגון.

יצוין כי נסראללה כבר איבד ב-2008 את עמאד מוע'נייה, ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה והמפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון. יש הטוענים, שהארגון לא התאושש ממותו עד היום, וטרם נמצא בארגון גורם שיכנס לנעליו הגדולות. מחליפו של סולימאני, אסמאעיל קאא’ני, שהיה סגנו, לא בקיא כקודמו בזירה הלבנונית (תחום "התמחותו" הוא הזירה המזרחית של איראן – אפגניסטן ופקיסטן).

מחליפו של סולימאני לענייני זירת חיזבאללה

סוגיה זו ניצבה ככל הנראה בפניהם של הבכירים האיראנים והייתה אחת הסיבות למינוייו של מחמד חסין-זאדה חג’אזי לסגן מפקד כוח קודס. האחרון מכיר היטב את הזירה הלבנונית ומעורב בפרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה. הוא יכול, להערכת איראן וחיזבאללה, להמשיך במאמץ המואץ לפיתוח היכולת שנתפסת כאסטרטגית, חיונית, ומכפילת כוח לחיזבאללה. מאמץ זה נמצא בראש סדר העדיפות הצבאי של הארגון ובפרט לאחר שלילת יכולות אסטרטגית חיונית אחרת של חיזבאללה ע"י ישראל, בדמות המנהרות ההתקפיות לשטח ישראל .

חיזבאללה שואף לשמר את השקט היחסי בגבול עם ישראל ולא מעוניין בעימות מולה. על רקע זה, נראה, שלארגון אין רצון לקחת חלק בתגובה איראנית נוספת לחיסולו של סולימאני, אם תהיה, מול ארה"ב. נסראללה אף נתן לכך ביטוי בשני נאומים במהלך ינואר האחרון (5, ו-12 בחודש). מאידך, להבנת חיזבאללה, כללי המשחק השתנו בעקבות חיסולו של סולימאני, ולא מן הנמנע שגם הסיכון לחייו של נסראללה (שעדיין מסתתר בבונקר מוגן ונמנע מהופעות פומביות) גדל. על רקע חשש זה, ייעצו מקורביו להגביר את אמצעי הבטחון סביבו.

הימנעות מהזירה הסורית

מוקד חיכוך נוסף מול ישראל, שממנו ישאף חיזבאללה להימנע, הוא הניסיונות של איראן לשפר ולחזק את נוכחותו בסוריה. בהקשר זה יצוין כי תגובת הארגון, שבאה לידי ביטוי בירי טילים נגד טנקים לעבר רכב צבאי בגבול הצפון בסמוך לאביבים ב 1/9/2019, היה בתגובה לתקיפה באמצעות רחפנים בבירות שיוחסה לישראל, ולא כתגובה לפגיעה בפעילי הארגון  בסוריה. אלה נפגעו באת שניסו להוציא לפועל פיגוע באמצעות רחפנים לשטח ישראל בהובלת כוח קודס האיראני.

נסראללה אף טרח להזכיר זאת בהצהרתו כי הארגון יגיב על תקיפת ישראל בבירות בכל מקום אפשרי לאורך גדר הגבול. התקיפה תיעשה "בצורה מדודה, לפי השיקולים שלנו", אמר אז נסראללה.

הממשלה החדשה שהוקמה בלבנון, בה חיזבאללה שומר על כוחו ואף מחזק את מעמדו הפוליטי במדינה, לא בהכרח תביא להרגעת הרוחות סביב המשבר הפוליטי-חברתי במדינה. "ממשלת המומחים" לכאורה שהוקמה, לא מייצגת את כל הפלגים והעדות בלבנון והארגונים השיעים. חיזבאללה ואמל הם גורמי הכוח החזקים בממשל. לממשלה זו יהיה קשה לטפל בבעיות היסוד שבגללן פרצה המחאה - שחיתות, חוב לאומי, ואבטלה. חיזבאללה יעשה כל מאמץ לנסות ולייצב את המצב הפוליטי ולעמעם את קולות המתנגדים לממשלה ולארגון על מנת להמשיך ולאחוז במוקדי כוח במדינה.

האתגרים השונים מרתיעים את נסראללה

האתגרים מבית ומחוץ העומדים בפני חיזבאללה ישפיעו על צעדיו מול ישראל בבואו לשקול מהלכים יזומים מולה, או תגובה למהלך ישראלי שפוגע בביטחונו ו/או מעמדו של הארגון. תגובתו האחרונה של הארגון לפעילות ישראלית התקפית נגדו הבהירה שאינו מעוניין בעימות, למרות היכולות הצבאיות שצבר, ובפרט כ- 150,000 טילים ורקטות המצויים ברשותו, המאיימים על רוב שטחה של ישראל.

הארגון ימשיך לבנות את כוחו, ינסה להאיץ את פרויקט דיוק הטילים, ירתם לסייע למפקד קודס החדש וסגנו להיכנס לתפקידם ולנסות להרגיע את הרוחות בזירה הפנימית, ולייצב את הממשלה החדשה שהוקמה בחסותו. המצוקה הכלכלית של הארגון משפיעה לרעה על תפקודו של חיזבאללה. הארגון, שעדיין מורתע מול ישראל, ימנע מהרפתקאות מיותרות, ולפיכך הסבירות למהלך יזום ומשמעותי מצידו מול ישראל נמוכה. יחד עם זאת, אם יאלץ חיזבאללה להגיב על התקפות המיוחסות לישראל בלבנון, התגובה בראייתו תהיה מדודה, ולא פזיזה, על מנת לא לגרום להסלמה מול ישראל.

אל"מ (מיל') שלמה מופז שירת בתפקידים בכירים באמ"ן. עמית מחקר ב-ICT, המכון למדיניות נגד טרור

הכתבות הכי נקראות באתר:

צה"ל מתאים את הספייק ללחימה אורבנית

חיל הים סיכל הברחת אמל"ח לקומנדו הימי של חמאס

כמה מרוויח הרמטכ"ל: השכר במערכת הביטחון נחשף

מיליונים שירדו לטמיון: מערכת הזיהוי הביומטרי תוחלף

חשש: הביון הסיני הצליח לחדור לרייתיאון ולהרווארד

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית