חשש: הביון הסיני הצליח לחדור לחברת רייתיאון ולאוניברסיטת הרווארד

מהנדס שעבד לפחות עשור בחברת רייתיאון חשוד שמסר לסין מידע אודות מערכות הגנה אווירית שתוככנו עבור צבא ארה"ב. במקרה אחר, כימאי בכיר בהרווארד חשוד שסייע לסין בתמורה לכסף

חשש: הביון הסיני הצליח לחדור לחברת רייתיאון ולאוניברסיטת הרווארד

נשיא סין, שי ג'ינפינג, במצעד הצבאי לציון 90 שנה להקמת הצבא. צילום ארכיון: AP 

מהנדס סיני בשם וואי סאן (Wei Sun) נעצר על ידי ה-FBI לאחר שנחשד בגניבת חומרים הקשורים לתוכנית הגנה מפני טילים של ארה"ב - בין היתר לפרויקט פיתוח של גוף חודר חדש שמפתחים בארה"ב. "כשסאן חזר לארצות הברית כעבור שבוע, הוא אמר לגורמי הביטחון של רייתיאון שהוא ביקר בסינגפור ובפיליפינים. אך סיפורים לא עקביים על מסלול הטיול שלו גרמו לסאן להתוודות כי נסע לסין עם המחשב הנייד", נכתב בפרסום של qz.com.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

סאן עבד לפחות עשור בחברת רייתיאון וקיבל סיווג ביטחוני מספיק כדי להחשף למחקר מתקדם בתחום ההגנה בפני טילים. מסמכי בית המשפט מתייחסים לסאן ככזה המחזיק בתיקים מסווגים הקשורים למספר מערכות הגנה אווירית שונות, שתוכנו על ידי רייתיאון בשביל צבא ארה"ב ונמכרו לבעלות ברית אמריקניות ברחבי העולם. לצד מערכות הגנה כמו התאדד והפטריוט, נראה כי דלף מידע אודות מערכת הסטינר נגד מטוסים וכן אודות טיל האוויר-אוויר AMRAAM.

"אולי המשמעותי ביותר הוא מעורבותו של סאן בתכנית ה-RKV (גוף חודר חדש), מאמץ להחליף את המיירט שמשמש מערכות הגנה אווירית אמריקאיות כדי להפיל טילים בליסטיים נכנסים", נכתב בפרסום. "הפנטגון ביטל את התוכנית בשנה שעברה בגלל בעיות טכניות, אך מידע על הפרויקט עדיין יהיה מועיל לסין כדי להבין מה ארה"ב יכולה לעשות כדי להגן מפני טילים קונבנציונליים או גרעיניים".

אף אחד מהמסמכים לא שופך אור על שותפי הקונספירציה של סאן, אם בכלל יש כאלה, ולא ברור אם סאן עבד בשביל המודיעין הסיני. היפותטית, סאן יכול היה למכור את הנתונים שלו אודות תכניות רייתיאון לכל שירות ביון שפגש בדרך.

המקרה של סאן מצטרף לעוד מקרה שאירע לאחרונה ובו יו"ר המחלקה לכימיה וביולוגיה כימית באוניברסיטת הרווארד ושני אזרחים סינים הואשמו בקשר לסייע לרפובליקה העממית של סין. "ד"ר צ'ארלס ליבר, 60, יו"ר המחלקה לכימיה וביולוגיה כימית באוניברסיטת הרווארד, נעצר הבוקר והוגשה נגדו תלונה פלילית באישום הצהרה כוזבת, פיקטיבית והונאה", נכתב בפרסום. יחד איתו הואשמו Yanqing Ye - קצינה בדרגת סגן בצבא סין ו-Zaosong Zheng  המואשם בניסיון לגנוב דגימות ביולוגיות מבית חולים בבוסטון.

על פי מסמכי בית המשפט, מאז 2008, ד"ר ליבר, שכיהן כחוקר הראשי בקבוצת המחקר ליבר באוניברסיטת הרווארד והתמחה בתחום הננו-מדע, קיבל יותר מ-15 מיליון דולר במימון מהמכון הלאומי לבריאות ( NIH) ומחלקת ההגנה (DOD). מענקים אלה מחייבים גילוי של ניגודי אינטרסים פיננסיים זרים משמעותיים, כולל תמיכה כספית מממשלות זרות או גופים זרים. בלי שאמר לאוניברסיטת הרווארד, החל מ-2011, ליבר הפך ל'מדען אסטרטגי' באוניברסיטת ווהאן (WUT). עבור הפעילות בסין קיבל ד"ר ליבר 50,000 דולר בחודש, מענק חד-פעמי של 158,000 דולר ומענק של 1.5 מליון דולר להקמת מכון מחקר בסין.

הכתבות הנקראות באתר:

סופית: משרד הביטחון ירכוש את מערכת "הדק חכם"

הפעלת אש רב-זירתית: צה"ל פתח בתרגיל מטכ"לי

בגלל הטחינה: צעדים פיקודיים והדחות ב-504

בחזית מול הטרור: האזרחים שהופכים למומחי סייבר בשב"כ

חוזה ענק לתעשייה האווירית עם חיל האוויר האמריקני

 

 

אולי יעניין אותך גם