התרגיל שהציב דילמה בפני נסראללה

צה"ל ביצע לחיזבאללה תרגיל במהלך חילופי הירי לאחר ירי הנ"ט לעבר בסיס וכלי רכב צה"לי. אז אחרי הכותרות היפות, האם התרגיל באמת הצליח למנוע התלקחות בגבול? פרשנות

 

נסראללה. יבליג על ההשפלה? צילום: AP

במהלך חילופי האש בגבול הצפון, בצבא ביימו מטוס עם פצועים שממריא לרמב"ם וחיזבאללה חשב שהוא הצליח לפגוע בחיילים. עד שהתפרסם שזה הייתה תרגיל.

השאלה כעת, שחיזבאללה יודע שזה היה תרגיל, האם הוא יוריד את המתיחות? הרי היה מניע שהביא אותו מלכתחילה להוציא חוליית נ"ט לפגוע בחיילי צה"ל. אז כעת הוא גם עם כישלון מבצעי וגם עם השפלה. ייתכן ובירושלים בונים על כך שחיזבאללה ולבנון לא רוצים מלחמה. בתוספת לחץ אמריקאי ואולי אירופאי, אולי זה יספיק לרסן את נסראללה. לפחות הפעם.

גם אם כן, עולה השאלה האם המניע המקורי שהביא את הארגון לקחת סיכון למלחמה יעלם. אם לא, כיצד ינהג צה"ל אם בעוד שבוע יהיה מודיעין על עוד חוליה. האם גם אז יבנו על הצלחת התרגיל? הרי ברור שאם האירוע היה מסתיים אחרת בצורה כושלת וכמה חיילים הרוגים, ייתכן והיינו כבר בתחילתה של מלחמה בלבנון.

עוד שאלה היא מדוע צה"ל לא פגע בחוליה שתכננה פיגוע בחיילים. אם יש מודיעין מדויק, היה אפשר להוריד אותה ולשדר את סרטון ההפללה בחדשות. בצורה כזו, נסראללה היה נתפס עם המכנסיים למטה, והיה צריך להכיל. אותה לוגיקה הופעלה בפרצ'ין איראן, בפיצוץ המיוחס למוסד הישראלי. האיראנים באותו אירוע לא הגיבו כי נתפסו עם המכנסיים למטה.

אין ספק כי התרגיל של צה"ל יצבור כותרות בארץ ובעולם. השאלה היחידה אם הוא יצליח לעשות את שנועד לשמו - למנוע מלחמה בלבנון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית