צה"ל מתאים את הספייק ללחימה אורבנית

על רקע צעדי התייעלות שמוביל מפקד זרוע היבשה, מסביר גורם בכיר בצה"ל כי הצבא יתאים את הטילים לאיום הייחוס העדכני. "נפתח גרסה מתאימה יותר של הטיל ללחימה אורבנית", הסביר הגורם בשיחה עם ישראל דיפנס

ניסוי בירי טיל ספייק. צילום (ארכיון): רפאל

לאחר הכתבה שפורסמה כאן לאחרונה אודות מהלכי ההתייעלות הפיננסית והמבצעית שמוביל אלוף יואל סטריק, מפקד זרוע היבשה, בכל הקשור למערך טילי הגיל (ספייק), גורם בכיר בצה"ל מתייחס לשינויים. הגורם אישר את הדברים, אך חידד כי המטרה של המהלכים היא לחזק את הקצה המבצעי, מסגרת הגדוד הלוחם, באמצעות התאמה של המערך ללחימה אורבנית. "אנחנו רוצים לאתרג את הקצה המבצעי", הסביר הגורם בשיחה עם ישראל דיפנס.  

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מערך טילי הגיל מרכזי מאוד לצה"ל, וצפוי להישאר כזה גם בשנים הבאות. עם זאת, בצה"ל מבינים כי איום הייחוס השתנה וכולל דגש גדול יותר על לחימה אורבנית ביחס ללחימה בטור שיריון סורי, מצרי או עיראקי. "האיזון בין הצורך בטיל הגיל נגד טנקים לעומת הצורך בו כפתרון לסביבה אורבנית (נגד כלי רכב קלים, בני אדם או מבנים) השתנה. אנחנו פועלים יחד עם רפאל לפתח גרסה מתאימה, וזולה יותר, של הטיל למטרה זו", הסביר הגורם.

משמאל לימין: אלוף (מיל') קובי ברק, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ומפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק. צילום: דובר צה"ל 

בצה"ל לא מתכוונים לגרוט טילים קיימים, אלא להסב אותם ולרכוש חדשים בגרסה הזולה יותר. בסופו של דבר, יש לצבא תקציב מוגבל וצורך בהרבה אמל"ח מדויק לגדודים. השאלה היא כמה אמל"ח, ומאיזה סוג, ניתן להכניס בתקציב נתון. "ההוזלה בעלות טיל תהיה משמעותית", אומרים בצה"ל, אך נמנעים לציין בכמה אחוזים יפחיתו את עלות הטיל. "אנחנו מחשבים כל שקל בתכנון רכש האמל"ח. מדובר במהנדסים שכולם קציני חי"ר לשעבר שעושים את התכנון. השילוב בין ידע הנדסי להבנת הצורך המבצעי מאפשר לנו לספק אמל"ח אפקטיבי מחד, ובמחיר מתאים מאידך".  

השפעה על מחיר המלחמה

השינויים במערך הגיל מתחברים למהלך רחב יותר שמובילים הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי ואלוף סטריק לחיזוק גדודי החי"ר, כחלק מהדיונים על תר"ש תנופה. למשל, אחד התרחישים שחושבים עליהם הוא עם איזה אמל"ח נכון לפגוע בבניין. האם נכון להשתמש ברקטה מדויקת או בטיל ספייק? שני המוצרים מדויקים, אך לשניהם מחיר שונה. בחירת החימוש תשפיע ישירות על עלות המלחמה ועל עלות תקציב הביטחון.

עוד היבט שרוצים לקדם בצה"ל בשנת 2020 הוא הורדת משקל נשיאה מחיילי החי"ר. הפלטפורמות הרכובות, בין שאלו נגמ"שי איתן, נמר או כלים קלים כמו טרקטורונים למיניהם, מסוגלים לסחוב את מערכת הספייק במקום החייל. "כיום חייל בצוות שסוחב מערכת עם שני טילי גיל מעמיס על הגב שלו כמה עשרות ק"ג. אנחנו רוצים להעביר את המערכת לכלי רכוב שיאפשר להביא אותה עד לאן שצריך, ובמקביל לאפשר לצוות להיות יותר חופשי", מסבירים בצה"ל.

הכתבות הנקראות באתר:

סופית: משרד הביטחון ירכוש את מערכת "הדק חכם"

הפעלת אש רב-זירתית: צה"ל פתח בתרגיל מטכ"לי

בגלל הטחינה: צעדים פיקודיים והדחות ב-504

בחזית מול הטרור: האזרחים שהופכים למומחי סייבר בשב"כ

חוזה ענק לתעשייה האווירית עם חיל האוויר האמריקני

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית