בגלל הטחינה: צעדים פיקודיים והדחות ב-504

לאחר תחקיר "עובדה", שחשף מבצעים שנערכו ביחידה המסווגת להבאת טחינה מאיו"ש עבור קצין מודיעין ראשי, הוחלט לפעול בשורה של צעדים פיקודיים. בין היתר, קמנ"ר, תא"ל יובל שמעוני, ננזף וקצין בדרגת סא"ל הודח מהיחידה  

כשלים ביחידה המסווגת. צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

צה"ל דיווח היום (ו') על צעדים פיקודיים קשים נגד קצינים בכירים ביחידה 504, זאת לאחר התחקיר בתוכנית "עובדה" עם אילנה דיין. על פי התחקיר, בוצעו ביחידה המסווגת שני "מבצעים", במסגרתם הופעלו סוכנים ברחבי איו"ש שהביאו טחינה עבור קצין המודיעין הראשי, תא"ל יובל שמעוני.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

עקב גילוי הדברים נפתחה בצה"ל בדיקה במסגרתה הוחלט על הצעדים הקשים נגד הקצינים ביחידה, וכן התגלו פערים הנוגעים לעניינים מבצעיים ביחידה. השבוע הוצגו לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ממצאי בדיקה שערך קצין בודק בדרגת תא"ל, אשר מונה על ידי ראש אגף המודיעין, לבדיקת חשדות בדבר ביצוע פעולות מבצעיות שלא לצרכים מבצעיים.

במסגרת הבדיקה נמצא כי בשני מקרים בוצעה פעילות מבצעית, באמצעות סוכן, להבאת קופסאות טחינה משטחי איו״ש שלא לצרכים מבצעיים. "יודגש שמקבל הקופסאות לא ידע כי בוצעה פעילות מבצעית שיועדה לצורך כך", הסבירו בצה"ל והדגישו כי תא"ל שמעוני לא ידע כי כך הושגה עבורו הטחינה.

הרמטכ"ל קבע כי "הוא רואה את האירועים בחומרה רבה, והם מהווים הפרה בוטה של הקוד הערכי והמקצועי בצה״ל. הרמטכ״ל הדגיש כי לפעילות המבצעית, שהיא ליבת העיסוק של צה"ל, יש להתייחס בחרדת קודש, ולבצעה אך ורק לשם תכלית ביטחונית הכרחית".

"קמנ"ר לא ידע". קצין מודיעין ראשי תא"ל יובל שמעוני

מדובר צה"ל נמסר כי במהלך הבדיקה נחשפו פערים במערכת האישורים והבקרה ביחידה. עוד הסתבר שקצין בדרגת סא״ל שיזם את הפעילות בניגוד לפקודות, לא מסר את כל האמת במהלך הבדיקה. מסיבות אלו הוחלט להדיחו מתפקידו ולנקוט פעולות לשחררו מצה״ל.

להלן פירוט הצעדים הפיקודיים, שננקטו על ידי ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, בתיאום עם הרמטכ"ל: קצין ביחידה בדרגת סא"ל, הודח, כאמור, מתפקידו וינקטו פעולות לשחררו מצה״ל וזאת בגין כך שיזם את הבאת קופסאות הטחינה בשני האירועים כמתנה לקצין בכיר. בנוסף כשל הקצין במסירת מידע חלקי ומטעה בעת בדיקת האירועים.

הרמטכ"ל: סטייה מערכי היסוד של צה"ל

קצין נוסף ביחידה בדרגת סא"ל, נשפט בדין משמעתי בגין עבירה של חריגה מסמכות ונדון לעונש מחבוש בפועל של 28 ימים, זאת בגין כך שהורה על הפעילות המבצעית, אף שידע כי אינה לצרכים מבצעיים של היחידה.

קצין המודיעין הראשי, ננזף פיקודית כיוון שקיבל את קופסאות הטחינה, אך לא בדק כיצד הובאו אליו ולא נקט צעדים למניעת פעולות מעין אלה. "יצוין כי קמנ"ר לא הנחה על הפעולות ולא יזם אותן, ולא ידע שהתקיימה פעילות מבצעית ייעודית למטרה זו. יתרה מכך, הקצין שילם עבורן", הדגישו בצה"ל.

מפקד היחידה, בדרגת אל"מ, ננזף פיקודית בגין אחריותו הפיקודית לאירועים. בצה"ל הדגישו כי גם הוא לא היה מעורב באירועים ישירות. קצין נוסף ביחידה בדרגת רס"ן, ננזף פיקודית בגין כך שהיה שותף להוצאת הפעילות המבצעית, תוך שהתרשל בבירור תכליתה והצורך בה.

הרמטכ"ל הדגיש כי דיווח אמת ויושרה הם יסוד מוסד בצה״ל וערכים בסיסים המצופים מכל חייל ומכל מפקד. כל סטייה מערכי היסוד תזכה לתגובה חריפה ונוקבת. ראש אמ"ן הדגיש שהפעילות המבצעית באמ"ן הינה במוקד העשייה המודיעינית ויש להקפיד בכללים המחייבים לגביה, קלה כחמורה. כן הוסיף ראש אמ"ן כי חל איסור על שימוש במשאבים מבצעיים, לתכלית שאינה ראויה.

"מדובר באירוע חמור וחריג, אך מנגד אין הוא מעיד על איכות היחידה, אשר מבצעת באופן קבוע פעולות מורכבות ביותר בהצלחה רבה, זוכה לשבחים רבים ובמהלך השנים האחרונות זכתה במספר צל״שים", נמסר מדובר צה"ל.

הכתבות הכי נקראות באתר:

ראש אמ"ן על תוכנית המאה: "תשפיע על המרחב הפלסטיני והערבי"

הרמטכ"ל כוכבי החליט להאריך את כהונת מפקד חיל הים

השר יובל שטייניץ בסייברטק: "גילינו מתקפה נגד תחנת כוח"

איסוף מודיעין ממרחקים: המל"ט HERON MK II נחשף לראשונה

הגנה על שדות תעופה: מערכת נגד רחפנים הודגמה בהצלחה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית