באילת העירייה והמשטרה מפנים פולשים ממקלטים | רמת גן עדיין מאפשרת דירות פיראטיות במקלטים משותפים

פקד חן אמיר, מפקד יחידת שיטור עירוני אילת ציין: "במהלך פעילותם נחשפו שוטרי ופקחי היחידה לתופעת השתלטות ושימוש אסור במקלטים ציבוריים ברחבי העיר״

תמונה: משטרת אילת 

בתאריך 12.10.23 עם קבלת ההנחיה על פתיחת המקלטים הציבוריים באילת, החלו להתקבל דיווחים אודות השתלטות ללא אישור על מקלטים ציבוריים ברחבי אילת. כמו גם, דיווחים על שימוש לא חוקי במקלטים המשמשים מבנים משותפים.

החובה לתחזק מקלט ציבורי או משותף ולשמור עליו במצב המאפשר את השימוש בו בכל עת כמחסה מפני התקפה, מוטלת על פי החוק על הרשות המקומית. הפיקוח של פיקוד העורף כגוף מנחה, לעניין תחזוקת המקלטים הציבוריים ושמירה על תקינותם.

מיד עם קבלת הדיווחים, החלו הפקחים העירוניים של עיריית אילת במבצע אכיפה, במהלכו התריעו בפני פולשים או משתמשים כי עליהם לפנות את מטלטליהם ולהפסיק לאלתר בשימוש הלא חוקי.

על אף ההתרעות, נתקלו הפקחים במקרים בהם סירבו המשתמשים למלא אחר הנחיותיהם, משכך הופנה הטיפול ליחידת השיטור העירוני האמונה על אכיפת התקנות. עם קבלת הדיווח, החלה יחידת השיטור העירוני, בפעילות מהירה אשר התמקדה בהליך פינוי מהיר של הסרבנים.

פקד חן אמיר, מפקד יחידת שיטור עירוני אילת ציין: "במהלך פעילותם נחשפו שוטרי ופקחי היחידה לתופעת השתלטות ושימוש אסור במקלטים ציבוריים ברחבי העיר במסגרתה השתלטו תושבים על מקלטים לצורך מגורים ו/או לשימוש פרטי בניגוד לתקנות. מעצם סירובם להתפנות מנעו מאזרחים אחרים להשתמש במקלט לשם הצורך הראשוני לו הוקם והוא התגוננות אזרחית בעת חירום".

בכל המקרים המצב לא הגיע לפתיחת תיקים פליליים. על פי חוק, למשטרה ישנה סמכות כזו במקרים קיצוניים. 

מאילת, לרמת גן 

לעומת הפעילות האפקטיבית של עיריית אילת, בעיריית רמת גן עדיין מתקשים להתמודד עם תופעות דומות. פרסמנו בשבועות האחרונים אודות פולש שהשתלט על מקלט ובנה בו יחידת דיור, המקרה טרם טופל עד כתיבת שורות אלו. 

יתרה מכך, באותו מקרה, מסתבר כי יחידת המגורים הלא חוקית שהוקמה במקלט המשותף, מחוברת למערכת החשמל המשותפת של הבניין. המשמעות: הדיירים משלמים את חשבון החשמל של הפולש. מספר דיירים מסרו לי שהם פנו אישית לראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אך בעקבות פנייה זו לא חל כל שינוי.

רק כשלושה שבועות לאחר פרוץ המלחמה, ובעקבות מאמרים שפרסמתי, העירייה תלתה התראה על הדלת של אותה יחידת דיור, והתראה זו נתלשה על ידי יד נעלמה. גם באזעקה שנשמעה אתמול, 5.11.23, ברמת גן (שבעקבותיה אותרו רסיסים ברמת גן), הדיירים האומללים של אותו בניין לא יכלו להיכנס למקלט. 

טרם ברור מדוע ראש העיר מסרב לקחת אחריות על פי חוק למצב. בדומה לאילת, העירייה יכולה לפנות למשטרה וזו תפעיל את האמצעים הדרושים לפנות את הדייר במטרה להשמיש את המקלט המשותף. בעקבות כך שהעירייה לא ממלאת את חובתה, הדיירים נאלצו לפנות לעורך דין.

הגיע אלי מידע שבבניין אחר ברמת גן ישנו סיפור דומה. ברחוב הרא"ה 71 ברמת גן, הוקמה במקלט המשותף יחידת דיור פיראטית. לאור הצטברות המקרים, נראה כי מדובר בתופעה, ייתכן רחבה, שהעירייה מסרבת לקבל עליה אחריות. הפיקוח על רשות מקומית שאינה עובדת לפי חוק הוא של משרד הפנים. 

נראה כי גם פיקוד העורף, הגורם המפקח על רשויות מקומיות בהיבטי התגוננות, אינו פועל כנדרש ברמת גן. עליו להפעיל צוות שיבצע בדיקות יזומות לגבי תקינות המקלטים והמרחבים המוגנים הקומתיים בבניינים משותפים (בנייני מגורים ובנייני משרדים) ברחבי רמת גן.

מעבר לכך, אני קורא לכל דייר בבניין משותף (גם בבנייני משרדים) לפנות למוקד העירוני של הרשות המקומית, לדווח על פלישות למקלטים (ובכללם מרחבים מוגנים קומתיים). להודיע לרשות המקומית שעל פי חוק ההתגוננות האזרחית מוטלת עליה החובה לפנות פולשים למקלטים לבניינים משותפים, לשמור את מספר הפנייה, ולהפיץ את המידע לגבי הפנייה לשכנים, במדיה החברתית או לגורמים בתקשורת.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים" | המאמר מציג את עמדת מחברו, ואינו מבטא עמדה רשמית של האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית