סטטוס מקלטים: עיריית תל אביב דואגת לפנות פולשים | ברמת גן לא מצליחים להתמודד עם התופעה

נראה כי לא כל ראשי הערים בישראל מכירים במחויבות שלהם על פי חוק ההתגוננות האזרחית - בעוד רון חולדאי לוקח אחריות, כרמל שאמה מתקשה ליישם אותה 

בגיליון המקומון העירוני "חדשות השכונה" מתאריך 27.10.23, שככל הנראה יוצא לאור על ידי עיריית תל-אביב, הופיעה כתבה שכותרתה: "הנחיות לפינוי ותחזוקת מקלטים".

במאמר זה, עיריית תל אביב ביקשה לדווח למוקד העירוני במקרים שפולש השתלט על מקלט ומסרב לפנותו. 

עיריית תל אביב גם ממליצה להתארגן לפינוי משותף של המקלטים בבניינים משותפים על ידי דיירי הבניינים, להוציא את החפצים באופן מסודר, לרכז אותם מחוץ לבניין, ולדווח למוקד העירוני על מנת שיגיעו לפנות אותם.

נראה שעיריית תל אביב פועלת על פי הנדרש בחוק ההתגוננות האזרחית.

קצת מזרחה, נראה כי גורלם של חלק מתושבי רמת-גן, העיר הגובלת בתל אביב, הינו עגום יותר.

במאמר שפרסמתי שכותרתו "מתכוננים למלחמה? מקלט ברמת גן הפך לדירה להשכיר", חשפתי שעיריית רמת גן מפקירה את תושביה, לגבי מקרה שבו מישהו הקים יחידת דיור במקלט של בניין משותף, ומונע מהדיירים חסרי האונים להיכנס אליהם בשעת אזעקה.

ניתן היה לצפות שבעקבות כך, ראש עיריית רמת גן יורה לעובדי העירייה לטפל בדחיפות בבעיה, אך השכנים האומללים מסרו לי שלא חל שום שינוי במצב, יחידת הדיור עדיין קיימת במקלט, ונמנע מהם להיכנס למקלט המשותף כאשר נשמעת אזעקה.

למרות שהעברתי את המאמר שפרסמתי לגורמים הבכירים ביותר בעיריית רמת-גן וביקשתי את תגובתם לקראת מאמר המשך, הם בחרו שלא להשיב, והדבר מעלה מחשבות עגומות.

מעבר לכך, נמסר לי על עוד מקלטים ברמת גן ובגבעתיים, שגורמים עלומים השתלטו עליהם, ואינם מאפשרים לדיירים להיכנס אליהם בהישמע אזעקה (למרות שמדובר בעבירה פלילית).

מאחר ונראה שיש הצטברות מקרים כאלו, העלולה להצביע על תופעה, טוב יעשה פיקוד העורף אם יורה לקצינים ולחיילים שלו, המסתובבים בערים, לבצע ביקורות במקלטים במבנים משותפים.

על פי חוק ההתגוננות האזרחית, השתלטות על מקלט הינה עבירה פלילית שהעונש עליה הינו מאסר של שנה.

טוב תעשה גם משטרת ישראל אם תחקור את הנושא, תוך הפגנת אפס סובלנות להשתלטות עבריינית על מקלטים בבניינים משותפים.

מומלץ גם שפיקוד העורף ומשרד הפנים יפעלו במסגרת סמכותם על פי סעיף 12 בחוק ההתגוננות האזרחית, יזמנו לברור את ראש עיריית רמת גן, ויורו לעיריית רמת-גן להבטיח את החזקתם התקינה של מקלטים במבנים משותפים, כנדרש בדיני ההתגוננות האזרחית.

לאור האמור לעיל, אני סבור לעיריית תל-אביב מגיע ציון לשבח על טיפול במקלטים בשעת מלחמה, בעוד שלעיריית רמת גן ולעומד בראשה מגיעה נזיפה על תפקוד לקוי.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים" | המאמר מציג את עמדת מחברו, ואינו מבטא עמדה רשמית של האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית