מתכוננים למלחמה? מקלט ברמת גן הפך לדירה להשכיר

החוק הישראלי מקנה סמכויות ומטיל אחריות על הרשויות המקומיות לגבי השימוש במקלטים

בעקבות המאמר שפרסמתי שכותרתו "עיריית יבנה: אוזלת יד בפיקוח על תקינות וזמינות מקלטים", עריית יבנה שלחה את אנשי מחלקת הפיקוח העירוני למתחם שהתייחסתי לגביו, שהורו לגורמים שהשתלטו על מרחבים מוגנים קומתיים (ממ"קים) לפנות אותם, תוך איום בקנס גבוה (בנוסף להחרמת התכולה).

מעיריית יבנה הודיעו לי שהם הצליחו כבר לפנות 17 מתוך 21 ממ"קים במתחם, אך לא הצליחו לאתר את האנשים שהשתלטו על 4 ממ"קים, ושהם יפעלו על פי הנחיית המחלקה המשפטית של העירייה על מנת לפרוץ אותם.

בעקבות מאמר זה הגיע אלי מידע לגבי בניין מגורים הנמצא ברחוב עוזיאל 96 פינת רחוב נשרים 42 ברמת גן.

מדובר על בניין ישן שיש בו דירות מגורים (שאין בהן ממ"דים), ובמפלס הרחוב יש מסעדה ופיצוציה. המקלט שבתחתית הבניין נועד לשרת גם את הדיירים בבניין וגם את העובדים והמבקרים במסעדה ובפיצוציה, ולאחר אזעקה לאפשר להם למצוא מחסה בטוח מפני פיצוץ.

נמסר לי שגורם כלשהו השתלט לאחרונה על המקלט המשותף של הבניין, הקים בו דירת מגורים ומשכיר אותה. לחרדתם של דיירי הבניין, המקלט ננעל בפניהם ופניותיהם לעירייה בנושא לא נענו.

כאשר נשמעו אזעקות בימים האחרונים, במהלך מלחמה, לא איפשרו לדיירים האומללים להיכנס למקלט והם עמדו מפוחדים בחדר המדרגות, עם ילדים קטנים בוכים, במקום למצוא מחסה בטוח במקלט הקיים בבניין.

האחריות לפינוי פולשים למקלט מוטלת על עיריית רמת גן. 

חוק ההתגוננות האזרחית קובע שהאחריות לפינוי פולשים ממקלטים, וחוקי התכנון הבנייה קובעים שהאחריות להריסת בנייה בלתי חוקית, מוטלת על הרשות המקומית.

אני סבור שעל ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, חלה החובה להנחות את פקידי העירייה לתת מענה דחוף לתושבים חסרי האונים ללא עיכובים, ולוודא באופן אישי שהבעיה נפתרה. 

מעבר לכך, אני סבור שבשעת מלחמה, על ראש עיריית רמת גן , כרמל שאמה הכהן, חובה להנחות את פקידי העירייה לבצע ביקורות יזומות בבניינים משותפים על מנת להבטיח שמקרים כאלו לא יקרו בבניינים אחרים.

פנינו לעיריית רמת גן. נאמר לנו שללא תלונה במוקד העירוני, לא יהיה טיפול. נזכיר כי החוק במדינה אינו דורש פתיחת תלונה בעירייה על מנת שהעירייה תממש את אחריותה בחוק לגבי זמינות מקלטים. 

לאחר שיחה עם דובר העירייה, הוא טען כי הנושא הועבר לטיפול אגף הביטחון והאכיפה. עד כתיבת שורות אלו, טרם ברור האם התלונה טופלה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית