עיריית יבנה: אוזלת יד בפיקוח על תקינות וזמינות מקלטים

תושבים שהשתלטו על מקלטים ציבוריים ועשו בהם כשלהם ומוקד עירוני שלא מוכן לטפל בנושא - עדות מהשטח 

מאת Drork - נוצר על־ידי מעלה היצירה, נחלת הכלל, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4035953

למרות שהחקיקה בישראל נועדה להבטיח את זמינותם של מקלטים בעת מלחמה, למרבה הצער, במקרים רבים חלק מהשכנים משתלטים על מקלטים. כך ארע ביבנה בימים האחרונים מאז מתקפת הפתע של חמאס ביום שבת האחרון. 

זה קורה גם עם מרחבים מוגנים קומתיים. דיירים מאחסנים בהם ציוד ונועלים אותם ובכך מונעים מאזרחים למצוא בהם מחסה בשעת התקפת טילים. 

הסמכות לטיפול בכך נתונה בידי הרשויות המקומיות, שיש להן מחלקות פיקוח, אך לעיתים הן מגלות אוזלת יד, ומתחמקות ממילוי חובתן.

כך לדוגמה, באזור התעשייה של יבנה, יש מספר מבני ענק, שבכל אחד מהם יש מפעלים ועסקים רבים. 

לפחות באחד המבנים האלו, נמצאו כאלו שהשתלטו על מרבית הממ"קים (מרחבים מוגנים קומתיים) הציבוריים, אכסנו בהם ציוד (ובכללו חומרים מסוכנים שאסור להחזיק בממ"קים), נעלו אותם, ולא היו מוכנים לפתוח אותם. גם כעת. 

חוק ההתגוננות האזרחית

חוק ההתגוננות האזרחית מקנה סמכויות ומטיל אחריות על הרשויות המקומיות לגבי השימוש במקלטים. 

על הרשויות המקומיות לפעול כדי למנוע עבריינות של השתלטות על מקלטים באופן המונע מאזרחים למצוא בהם מחסה בשעת חירום. 

בעקבות פנייה למוקד עריית יבנה בנושא, עריית יבנה ניסתה להתחמק ממילוי חובתה בזמן מלחמה. 

על הרשויות המקומיות להפעיל ביוזמן את יחידות הפיקוח שלהן על מנת לבצע ביקורות במקלטים ולהבטיח את כשירותם.

סעיף 15 א' בחוק ההתגוננות האזרחית קובע: "לא ישתמש אדם במקלט למטרה אחרת מאשר לחסות בו בשעת התקפה, אלא על פי רשיון מאת הרשות המוסמכת".

סעיף 15 ו' בחוק ההתגוננות האזרחית קובע: "המחזיק במקום שהוא מקלט, חייב בשעת התקפה לאפשר לכל אדם הנמצא סמוך למקום להיכנס למקלט ולשהות בו כל שעת ההתקפה".

סעיף 14 א' בחוק ההתגוננות האזרחית קובע: "דיירי בית ובעל מפעל חייבים לפנות, כל אחד מתוך המקלט של הבית או המפעל, את כל המיטלטלין שבו – למעט המיטלטלין שלפי דיני ההתגוננות האזרחית חובה, או מותר, להחזיקם – לשמור על הנקיון בו ולהחזיקו במצב המאפשר את השימוש בו בכל עת כמחסה מפני התקפה".

סעיף 14 ד' בחוק ההתגוננות האזרחית קובע:  "לא פונה מקלט ממיטלטלין בידי החייב בפינוים לפי סעיף זה, רשאים הרשות המקומית או עובד מעובדיה שראש הרשות הסמיכו לכך לפנותם מתוך המקלט, לאחר שניתנה לחייב הודעה על כך בכתב 15 ימים לפחות לפני המעשה; הפינוי שביצעו הרשות המקומית או עובד מעובדיה כאמור אינו גורע מאחריותו הפלילית והאזרחית של החייב בפינוי".

סעיף 12 א' בחוק ההתגוננות האזרחית קובע:   "רשות מוסמכת רשאית להורות לכל רשות מקומית שבתחום פעולתה של הרשות המוסמכת .....להבטיח את התקנתם של מקלטים ואת החזקתם התקינה על ידי בעלי בתים ובעלי מפעלים, בהתאם לדיני ההתגוננות האזרחית".

סעיף 20 בחוק ההתגוננות האזרחית קובע:  "(א)  כל סמכות הנתונה בסעיפים 13, 14, 16, 20, 20ב ו-20ג לרשות מקומית תהא נתונה גם לראש הרשות המקומית, או למי שהוסמך על ידיו באישור המועצה של הרשות המקומית, אם בדרך כלל ואם לענין מסויים או לסוג ענינים מסויימים. 

״רשאית הרשות המקומית לאצול לראש הרשות המקומית יתר סמכויותיה לפי פרק זה, כולן או מקצתן. (ב)  ראש רשות מקומית, או מי שהוסמך על ידיו לכך בכתב, רשאי לעשות כל פעולה הדרושה לביצוע תפקידיו, או לביצוע הוראות שניתנו על פי סמכויותיו או סמכויות הרשות המקומית לפי חוק זה, ולמטרה זו רשאי הוא להיכנס לכל מקום בכל עת סבירה לאחר מתן הודעה מראש על כך".

סעיף 196 א' בחוק ההתגוננות האזרחית קובע:  "אין לאחסן במרחב מוגן קומתי חומר דליק או רעיל כלשהו וכל חומר אחר המסכן בני אדם, לרבות גז, גז בישול או חומר הנהפך לחומר רעיל על-ידי פגיעה בו וכדומה, בין בכלי קיבול או בתפזורת".

מוקד 106 אינו מספק תשובות 

פניתי למוקד 106 של עיריית יבנה והטלפנית שם טענה שעלי לפנות לחברת הניהול (שלא קיימת בבניין) או לשכנים על מנת שהם יפנו את הציוד מהממ"קים. הסברתי לה שעל פי חוק האחריות לפיקוח בנושא מוטלת על העיריה ודרשתי לדבר עם אחראית המשמרת.

אחראית המשמרת הסבירה לי שמדובר בסכסוך שכנים והעירייה לא אמורה להתערב בו. הסברתי לה שהיא יכולה לבדוק עם היועצת המשפטית של העיריה שמדובר שחובה על העירייה לטפל בכך, ואני דורש שבשעת מלחמה העירייה תמלא את חובתה.

לאחר מכן התקשר אלי איש ממחלקת הפיקוח של העיריה, שניסה לשכנע אותי שהוא לא צריך לטפל בזה, ולאחר שהסברתי לו את החוק, הוא הגיע לבניין, ביקר רק בחלק קטן מהממ"קים בבניין, ואמר שלגבי ממ"ק סגור הוא לא ידע למי לפנות על מנת לתת לו התראה, ולכן עזב את המקום מבלי לעשות דבר.

אני סבור כי עריית יבנה נכשלה במילוי חובתה בשעת מלחמה, וכי על רועי גבאי, ראש עיריית יבנה, מוטלת האחריות להנחות את עובדי העיריה לנהוג כמצופה בשעת מלחמה. 

כמו גם, לבצע ביקורות תקופתיות במקלטים, בתדירות שלא תפחת מאחת לרבעון, על מנת לוודא שלא מאחסנים בהם ציוד שאסור לאחסן במקלטים (מותר לאכסן רק ציוד העשוי לשמש שוהים במקלט כגון כסאות, וניתן להשתמש בהם גם כחדרי מנוחה, חדרי אוכל, חדרי הרצאות וכדומה).

בוצעה בפנייה בדואל לדובר עיריית יבנה - טרם התקבלה תשובה בנושא. 


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים" | המאמר מציג את עמדת מחברו, ואינו מבטא עמדה רשמית של האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית