יצאה לאור מהדורה חדשה של "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים"

מטרתו העיקרית של מתח"ב-חומ"ס היא לסייע למגיבים לתקרית חומרים מסוכנים לזהות במהירות את גורמי הסיכון שחומר מסוכן עלול להציב בפניהם

יצאה לאור מהדורה חדשה של "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים"

באדיבות דני קרוננברג

מתח"ב-חומ"ס (מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים) 2021 הינו המהדורה העברית של מדריך שהוכן על ידי גורמי ממשל בארצות הברית, קנדה ומקסיקו, והמשמש גם במדינות רבות נוספות, ובכללן ישראל, ככלי עזר חיוני, לצורך הנחיית הגורמים המגיבים לתקריות חומרים מסוכנים.

"חומרים מסוכנים" שאליהם מתייחס מתח"ב-חומ"ס הינם חומרים שהוקצה להם מספר או"ם לחומרים מסוכנים והמפורטים במדריך המכונה "הספר הכתום" של האו"ם.

דוגמאות לקבוצות סיווג סיכון שחומרים אלו משתייכים אליהן הינן: חומרים נפיצים, חומרים מתלקחים, חומרים מחמצנים, חומרים רעילים, חומרים משתכים (קורוזיביים), חומרים רדיואקטיביים ועוד.

"תקרית חומרים מסוכנים" הינה התרחשות בלתי מבוקרת או תאונה, שמעורב בה חומר מסוכן, הגורמת או העלולה לגרום סיכון לאדם ולסביבה, לרבות שפך, דליפה, פיזור, פיצוץ, התאיידות, דליקה וכדומה.

מטרתו העיקרית של מתח"ב-חומ"ס היא לסייע למגיבים לתקרית חומרים מסוכנים לזהות במהירות את גורמי הסיכון שחומר מסוכן עלול להציב בפניהם, על מנת שיוכלו לקבל החלטות כיצד עליהם להגן על עצמם, על האוכלוסייה ועל הסביבה, ועל מנת שידעו כיצד להגיב לתקרית, במהלך השלב ההתחלתי של התקרית.

המדריך מפרט דרכי פעולה מומלצות במקרה של שפך, דליפה או דליקה שבה מעורב חומר מסוכן.  בכלל כך המדריך מתייחס למרחקי ביטחון שיש לשמור מזירת האירוע, לביגוד מגן נדרש, לחומרים המתאימים לכיבוי דליקות שבהן מעורב החומר המסוכן, לאופן השמירה על בטיחות הציבור, לפעולות לצורך מתן עזרה ראשונה לאנשים שנפגעו מהחומר וכדומה.

יש לציין כי משרד התחבורה האמריקאי חילק חינם יותר מ- 16 מיליון עותקים של המדריך באנגלית, מתוך מטרה שעותק ממדריך זה יהיה זמין בכל רכבי כיבוי האש, ניידות המשטרה והאמבולנסים בארצות הברית (בנוסף לעותקים הנרכשים על ידי חברות ומוסדות).

מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים מתעדכן מדי כ-4 שנים.

מהדורת 2021 של מתח"ב-חומ"ס כוללת אלפי תיקונים, עדכונים, שיפורים ותוספות ביחס למהדורת הקודמת (מהדורת 2016).

ניתן לרכוש את הספרים ישירות בהוצאה לאור:
קרוננברג ספרות מקצועית
טל. 03-6316923,  052-2740723
דואר אלקטרוני:  [email protected]
פייסבוק: "קרוננברג ספרות מקצועית".