אמ"ן ממליץ: להגביר תקיפות נגד איראן בסוריה

אגף המודיעין הגיש את ההערכה שלו ל-2020. להערכת אמ"ן, אם ישראל תפעל בצפון, הצד השני יגיב ולא יכיל. אמ"ן סבור שחיסול סולימאני הוא אירוע מרסן לאיראן. על עזה: חמאס רוצה ברגיעה אך ממשיך בבניין הכוח שלו

קאסם סולימאני, חסן נסראללה ועלי חמינאי

אגף המודיעין של צה"ל הגיש את הערכת המודיעין השנתית לשנת 2020, שבמרכזה האיום האיראני.

"סבירות נמוכה למלחמה יזומה מצד אויבינו ב-2020", נקבע בהערכת אמ"ן, אולם ישנה "סבירות בינונית עד גבוהה לשימור משוואות תגובה בזירה הצפונית תוך מוכנות לסיכון עד כדי מלחמה". כלומר, אמ"ן מעריך שאם ישראל תפעל בסוריה או בלבנון, הצד השני יגיב בהכרח ולא יכיל את האירועים.

חיסול סוליאמני, קובע אמ"ן, הוא אירוע מרסן לאיראנים בטווח הזמן הקרוב ואירוע חיובי לישראל. אמ"ן ממליץ לדרג המדיני להגביר את התקיפות נגד האיראנים בסוריה בשנת 2020, כדי לחסום את האיראנים ולנצל את חיסול סולימאני להוצאתם מסוריה.

על פי הערכת אמ"ן לגבי האיום האיראני, האיראנים מעוניינים בהתרסה בפרויקט הגרעין לצורך חידוש המשא ומתן עם ארצות הברית, ולחידוש הסכם הגרעין ממנו פרשה ארה"ב. חלק מההתרסות ראינו ב-2019 בשורה של פעולות של האיראנים, ובראשן הפלת המל"ט האמריקני, תקיפת מכליות הנפט, וכמובן מתקפת הטילים והרחפנים על מתקני הנפט בסעודיה בספטמבר 2019.

בדו"ח אמ"ן ל-2020 נקבע כי עד סוף 2020, בחורף 2020, יצליחו האיראנים להגיע למספיק חומר מועשר לפצצה אם ימשיכו להעשיר אורניום כהתרסה ליציאה מהסכם הגרעין על ידי טראמפ. אם יחליטו האיראנים ללכת לפצצה גרעינית, ההערכה באמ"ן היא כי ייקח להם עוד שנתיים עד ליכולת להפוך את האורניום המועשר לפצצה גרעינית. איראן נמנעת מסילוק פקחי האו"ם והיא רוצה לחדש את הסכם הגרעין, נקבע בהערכת אמ"ן.

שנה מכריעה עבור חמינאי

האיראנים, קובע אמ"ן, אינם מחזיקים במסלול פלוטוגני והם ממשיכים במסלול העשרת האורניום, תוך שהם מעשירים כמות אורניום מועשר ברמה נמוכה לכמות של מספר פצצות. על פי הערכת אמ"ן, יש לשליט איראן חמינאי שנת החלטות קשה ב-2020: גם על עתיד פרויקט הגרעין, גם על עתיד ההתבססות האיראנית במזרח התיכון לאחר חיסול סולימאני, בעיות תקציב בהיקף מיליארדים ובעיות פוליטיות פנימיות.

איראן נמצאת עכשיו בהערכה מחודשת למדיניותה במזרח התיכון לאחר חיסול סולימאני, שנחשב לארכיטקט ההתבססות. מחליפו של סולימאני, אסימעיל קאאני נחשב לפחות כריזמטי, והדבר יקדם את חשיבות חסן נסראללה במאמצי איראן, נקבע באמ"ן.

אגף המודיעין מגדיר את שנת 2020 כ"עידן של תאוצה", שבו אין יכולת אמיתית למודיעין להעמיד תחזית שנתית. לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בידי האמריקנים, אגף המודיעין עדכן את הערכתו לשנת 2020.

בהערכת אמ"ן נקבע שהציר השיעי הקיצוני, שמובילה איראן במזרח התיכון, הוא המערכת המרכזית שאיתה מתמודדת ישראל גם ב-2020. על יפ ההערכה, מדובר על היחלשות כלכלית משמעותית של איראן נוכח ביטול הפטורים על ייצוא הנפט, וירידה ממכירה של 2.8 מיליון חביות נפט ביום ל300 עד-400 אלף בלבד בידי האיראנים.

באמ"ן מעריכים כי איראן נמצאת בתקופה הכי מאתגרת שלה. העניין של הציבור האיראני בדת השיעית יורד. בתוך יומיים לאחר חיסול סולימאני עברו ההפגנות מתהלוכות בעד לקריעת תמונותיו ברחובות. מחירי מצרכי המזון עלו בשיעור של פי שניים. "זו כלכלה שחייה על רזרבות ואמונה", נקבע בהערכת אמ"ן.

באמ"ן מעריך כי איראן מנסה לעורר "פעולה בעומק", בא היא מציעה תמיכה לארגוני הטרור הפלסטינים נגד ישראל ובראשם הג'יהאד האסלאמי בעזה. בכוח קודס האיראני מפקד על הפרויקט הפלסטיני סעיד עיזאדי, ראש ענף פלסטין בגייס קודס.

 איראן רואה בהכנת רמת הגולן וגבול לבנון כמרחב הערכות לתמרון, ומקפצה לגייסות מסתערים. איראן מנסה, על פי ההערכות אמ"ן, להקים בסיסי אש ותווך לוגיסטי בעיראק ובתימן, כאשר איראן עצמה היא העומק האסטרטגי התעשייתי והכלכלי.

חיזבאללה מוכן ללכת למלחמה

על פי הערכת אגף המודיעין, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ממש לא אהב שסולימאני רצה לנקום בישראל על התקיפות שהוא מייחס לה, באמצעות גיוס פעילים לבנוניים שחוסלו בידי חיל האוויר בסוריה באוגוסט, במבצע "ניצול מצב". על אותה הערכה, הוא אמר לסולימאני: "תנקום עם אנשים שלך".

הערכת אמ"ן קובעת כי בתקיפת הרחפנים בדאחייה של ביירות, שנסראללה מייחס לישראל, נסדק "מרחב החסינות" שנסראללה חשב שממנו הוא נהנה, ושבמסגרתו ישראל לא תתקוף אותו בלבנון. נסראללה מבחינתו מוכן להגיב על פעולות ישראל עד כדי סף המלחמה בצפון, ולראייה מטח טילי הנ"ט מסוג קורנט שירה על זאב אמבולנס של צה"ל בתחילת ספטמבר, בין אביבים ויראון, כאשר הוא מבקש לגרום להרוגים בצה"ל.

חיזבאללה נחשב לפרויקט המוצלח ביותר של קאסם סולימאני. בלבנון ישנה כלכלה כושלת ו-25 אחוזי אבטלה, וקיימים "ניצני בידול של חיזבאללה מאיראן", לשון דו"ח אמ"ן.

"דירת הרווקים"

על פי הערכת אמ"ן בנוגע למצב בעזה, חמאס ניצל את תהלוכות הגדר ואז הן "התהפכו עליו", עד שנאלץ להביא "כוחות ריסון" כדי שהאירועים על הגדר לא יגלשו למבצע חדש של ישראל ברצועת עזה.

מבצע "גן סגור" בחודש מאי 2019 היה אירוע מעצב מבחינת חמאס, שהבין שהוא רק מפסיד בסבבי המלחמה מול ישראל. באמ"ן מדברים על "דירת הרווקים" להדגמת הדינמיקה בעזה: חמאס וג'יהאד סילקו את הרשות הפלסטינית ופתחו "דירת רווקים" בעזה, אלא שאז האח הבוגר, חמאס,  מגלה שהוא צריך לדאוג לרצועה. חמאס מורתע ממלחמה, טוענים באמ"ן, ורוצה ברגיעה ארוכת טווח, אולם ממשיך בבניין הכוח שלו לקראת מלחמה אפשרית, תוך שהוא מרסן את הג'יהאד האסלאמי.

אמ"ן מוסיף להניף "התרעה אסטרטגית" כפי שעשה בשנתיים האחרונות על התדרדרות אפשרית בשטחים (אינתיפאדה שלישית). אמ"ן מתריע שבמקרה של בחירות חופשיות בשטחים, יכול חמאס להיבחר. אבו מאזן ימשיך ב-2020 את המערכה המדינית נגד ישראל, הרשות הפלסטינית הולכת על הסף ללא שבירת כלים. הטרור יורד בכמות אך משתכלל.

הכתבות הכי נקראות באתר:

עקב הסערה: נזק נגרם למטוסי קרב בדרום

הושלם ניסוי במערכת משודרגת של כיפת ברזל

לאחר התקרית: מערך ה"יסעור" חוזר לשירות

ארגון הרבש"צים הודיע: מנתקים מגע מצה"ל

תיעוד: רפאל ביצעה ניסוי בטילי SPIKE SR

ארצות הברית נשארת המעצמה החזקה בעולם והנוכחת ביותר במזרח התיכון, כאשר מאז ההודעה של טראמפ על נסיגה כביכול מסוריה, ארה"ב תגברה ב-18 אלף חיילים את כוחותיה במזרח התיכון. באשר לתקיפות ארה"ב בעיראק, מעריכים באמ"ן שהיא חריגה מציפיות האיראנים וערערה את ביטחון הציר השיעי בראשות איראן.

עם זאת, מעריכים באמ"ן, המגמה הכללית של ארצות הברית היא לצאת מהמזרח התיכון מאז ימי אובמה כיוון שהיא רואה בסין וברוסיה את הזירה העיקרית, והמזרח התיכון לא בראש מעיניה.

בנוגע לרוסיה, הערכת אמ"ן היא כי הרוסים מבקשים לעצב תודעה ודימוי של מעצמה ונוקטים באסטרטגיה ריאליסטית שהיא גם אפקטיבית, והמגמה של מוסקבה היא להישאר במזרח התיכון בדגש על סוריה.

באשר לסוריה, מציינים באגף המודיעין של צה"ל, מדינת האמצע וחוליית החיבור הכי חלשה במערכת האיראנית, שבה כולם בוחשים. הרוסים שם כדי להישאר. הצבא הסורי משתקם והחל להקים מפעלי ייצור נשק מחדש שנהרסו במלחמה. ב-2020 ינסו איראן וסוריה לכבוש את כיס אידליב ואת הצפון שנכבש בידי טורקיה. האיראנים מחזיקים כ-800 איש מכוחותיהם בסך הכל על אדמת סוריה.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית