זרוע ביון איתנה: המודיעין האיכותי שמספקת ארה"ב

הפרסומים האחרונים בתקשורת האמריקנית אודות המודיעין מאחורי המבצע לחיסול סולימאני, מוכיחים כי בידי ארה"ב יכולות ביון מרשימות. בין היתר, הציגה ארה"ב יכולות בהפעלת מערכות סיגינט, יומינט ויכולות איסוף בממד הסייבר

 

השיירה של קאסם סולימאני עולה באש. צילום: AP

ב-3/1/2020 חוסל מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, יחד עם משלחת בת חמישה איש שנסעה איתו בשיירה בת שני רכבים, בתקיפה אווירית על כלי טיס לא מאוישים אמריקנים. במאמרי הקודם, ניתחתי את האיום המודיעיני על קאסם סולימאני, ואת היכולות המודיעיניות הנדרשות מהמודיעין האמריקני על מנת לחסלו, המעידות על יכולות מודיעיניות גבוהות, לרבות זיהוי ומעקב אחר תנועותיו של קאסם בזמן אמת.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המודיעין הנדרש לביצוע מבצע כזה דורש יכולת איכון מדויק של סולימאני או של איש אחר מחבורתו, הכרה של מקומות שהייתו, נתיבי הטיסה שלו ותוכניותיו. יכולות מודיעין אלו נדרשות מחד כמודיעין תשתיתי, המאפשר למודיעין האמריקני לעקוב, להתחקות וללמוד את תנועותיו של סולימאני לאורך שנים (לרבות לימוד סימנים מזהים חד-ערכיים, המעידים על זהותו, כגון צליל קולו). מאידך, נדרשות יכולות מודיעיניות לזהות ולאכן את מיקומו בזמן אמת ולזהות את כוונותיו (כמו למשל את יעד נסיעתו, שותפיו לנסיעה ואופן התנועה שלו בין היעדים).

מודיעין כזה נאסף לאורך זמן רב ובמגוון אמצעים, שאמצעי האיסוף המרכזיים שבהם הן מערכות סיגינט (מודיעין אותות אלקטרוני), המאפשרות לזהות ולעקוב אחר מיקומם של טלפונים סלולריים (מכל מקום ובכל מקום בעולם) תוך יכולת לשייך את מספריהם לבעליהם. יכולות מערכות הסיגינט מאפשרות אף להאזין לשיחות ולהפיק מהן מודיעין.

קאסם סולימאני. צילום: AP

אמצעים אחרים שסביר יהיה להניח שהופעלו על ידי המודיעין האמריקני הם כלי תקיפה ואיסוף בממד הסייבר, שייתכן שהופעלו מול מערכות המחשוב ומערכות המידע של משמרות המהפכה, ובאמצעותן נאסף מודיעין אודות משמרות המהפכה בכלל, ואודות קאסם סולימאני בפרט.

הכתבות הכי נקראות באתר:

18 חודשי הכנה: פרטים חדשים על חיסול סולימאני

קאסם סולימאני - עלייתו ונפילתו של ה"שאהיד החי"

זיהוי שגוי ומתח מבצעי: כך הופל המטוס האוקראיני

איום משמעותי: בשלות מבצעית לטורפדו האיראני

לחזק חוליה חלשה: צה"ל מנתב משאבים לגדודים

כחיזוק לטענתי, בניו יורק טיימס פורסם, כי המודיעין האמריקני עקב באופן הדוק אחר סולימאני במהלך 18 החודשים האחרונים, כשבמהלך החודשים האחרונים, התגבר המעקב על סולימאני, כיעד פוטנציאלי לחיסול לאחר תקיפת מכליות הנפט במפרץ עומאן ובמצרי הורמוז.

לאחר תקיפת השגרירות האמריקנית בעיראק בסוף דצמבר הכריז הנשיא טראמפ, כי סולימאני הינו יעד לחיסול. במועד זה כבר היה בידי ארצות הברית מידע רב ומספק אודות סולימאני ויעדי חיסול נוספים. זאת ועוד, בידי ארצות הברית היה מידע מהימן, אשר הצביע על סדרה מתוכננת של תקיפות על יעדים אסטרטגיים אמריקניים, אשר סולימאני החל בהכנתן להוצאה לפעול בטווח הזמן המידי.

העיתון מציין, כי החלטת הנשיא הפתיעה את גורמי הצבא וקהילת המודיעין האמריקנית. הניו יורק טיימס אף פרסם, כי האמריקנים תכננו לתקוף ספינת פיקוד איראנית ואף לבצע תקיפת סייבר, שמטרתה להשבית יכולות הפקת גז ונפט באיראן.

הפרסום בניו יורק טיימס, המבוסס על ראיונות עם בכירים בארצות הברית, מצביע על יכולות מעקב תקשורתי (סיגינטי) הדוק, כולל יכולות איכון והפקת שיחות, לרבות יכולות איסוף ותקיפת סייבר מתקדמות על תשתיות אנרגיה לאומיות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית