הרמטכ"ל מזהיר: "ישראל עלולה להידרדר לעימות"

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, אומר כי "לאור המצב השברירי צה"ל מקיים בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ". על רקע אזהרת הרמטכ"ל מהסלמה, צה"ל מציג את התוכנית הרב שנתית "תנופה", שתצא לפועל בתחילת שנת 2020

 

הרמטכ"ל אביב כוכבי. צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מזהיר מהידרדרות למלחמה בתקופה הקרובה בשל השינויים במזרח התיכון. בשיחה עם כתבים אמר רא"ל כוכבי כי "בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי ועלול להידרדר לעימות, חרף העובדה שאויבינו אינם מעוניינים במלחמה. ישראל מתמודדת כיום עם מספר רב של זירות ואויבים בו זמנית. לאור זאת מקיים צה"ל בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ". על רקע אזהרת הרמטכ"ל, מציג היום (ה') צה"ל את פרטי התוכנית הרב שנתית "תנופה", שתצא לפועל בתחילת השנה הבאה.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הרמטכ"ל פירט את סדר העדיפויות של מוכנות צה"ל למלחמה. "האתגר האסטרטגי המרכזי של מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית. המוקד התבססות כוחות איראנים ואחרים בסוריה, ופרויקט הטילים המדויקים (של חיזבאללה). בשני המקרים, מדובר במאמץ בהובלה איראנית תוך שימוש בשטחן של מדינות בעלות משילות מוגבלת ביותר", אמר הרמטכ"ל, כאשר הוא מכוון לסוריה ולבנון אך רומז גם למדינה כמו עיראק, שבה הקימו האיראנים מיליציות. על פי פרסומים זרים, ישראל תקפה בעיראק כמה פעמים בתקופה האחרונה מיליציות איראניות ובסיסי נשק.

אזהרת הרמטכ"ל מפני הידרדרות להסלמה באה על רקע הדאגה בישראל מיציאת טראמפ מסוריה בפרט ומרחבי המזרח התיכון בכלל. כמו כן, מחוסר התגובה על תקיפת האיראנים על מתקני הנפט בסעודיה. החשש בישראל הוא כי עקב היעדר התגובה, האיראנים יעזו להסלים יותר את פעילותם, שיתכן שגם תכלול פעולות נגד ישראל. בזירה הדרומית בעזה מנסה הג'יהאד האסלאמי לפוצץ את מאמצי ההסדרה בין ישראל ובין החמאס.

עיצוב צה"ל עד 2030

צה"ל הציג הערב את התכנית הרב שנתית, תר"ש "תנופה", כדי לשפר את כושר ההתקפה ויכולת ההגנה. בשל הפלונטר הפוליטי והעובדה שאין ממשלה או שר ביטחון במשרה מלאה, יחל התר"ש באופן פורמלי באחד בינואר 2020 וצה"ל כבר החליט במהלך השנה האחרונה על עקרונות התכנית, כדי לעצב את צה"ל עד לשנת 2030.

הרמטכ"ל רוצה שהמלחמה הבאה בצפון או בעזה תהיה קצרה יותר מ-51 הימים של "צוק איתן" או 34 הימים של לבנון השנייה, ולכן הורה לצה"ל להציג יכולת שתגדיל את היקף וקצב שלילת היכולות מהאויב עם שלושה מאמצים עיקריים. הראשון - תמרון רב ממדי, שיכלול תמרון יבשתי עם מודיעין, חיל אוויר וסייבר. השני - מהלומות רב ממדיות שיחלו במהלומת אש בפתיחת המלחמה, אבל ימשיכו ברצף של מהלומות. השלישי - הגנה רב ממדית גם מפני רקטות וטילים וגם בסייבר.

בין היתר, כוללת התכנית הרב שנתית רכישת מל"טים רבים, חימושים מדויקים, השלמת חלפים וחימושים ושינוי פריסת מערך "כיפת ברזל" והגדלת המערך, עם הקמת סוללה שמינית סדירה. כמו כן, כוללת התוכנית שיפור ההגנה מרחפני נפץ בדרום ובצפון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית