איראן מגויסת לטובת תר"ש תנופה

הממשלה החדשה עוד לא קמה, אך הדיונים על התוכנית הרב שנתית החדשה בעיצומם. וכמו תמיד, פונים קברניטי המדינה לשיטת ההפחדה. תתחילו להתרגל לעוד 18 מיליארד שקלים בשנה לתקציב. דעה

צילום: דובר צה"ל 

הממשלה החדשה טרם קמה, אך הדיונים על תר"ש "תנופה", התכנית הרב שנתית שתחליף את "גדעון" בעיצומם. וכמו בכל דיונים על תקציב, פונים קברניטי הממשלה והצבא לשיטה הידועה של הפחדת הציבור. הפעם, איראן מגויסת לנושא. אחרי ההתקפה בסעודיה, מזהירים קברניטי המדינה מפני מלחמה עם טהרן בפתח. וכן, זה עולה כסף. נא להתכונן. אם עדיין לא עיקלתם את העשרת מיליארדי השקלים שהושקעו בהכנות לתקיפת תשתית הגרעין האיראנית שלא יצאה לפועל, תתחילו לעקל עוד 18 מיליארדי שקלים בשנה לתקציב הביטחון.

למה 18? מכיוון שנתניהו הצהיר שהוא רוצה להשקיע שישה אחוזי תל"ג בביטחון, לעומת ממוצע של חמישה אחוזים שמושקעים כיום. תקציב הביטחון עומד על כ-100 מיליארד שקלים (כולל סיוע אמריקני וההרשאה להתחייבות לסעיפים שונים), והוא יעמוד, אם התכנית של נתניהו תצא לפועל, על כ-118 מיליארדי שקלים. כל שנה. בריאות, חינוך, מיגור פשיעה ועוד "כל מיני" מחויבויות של המדינה ידחקו לשוליים לטובת הכנות למלחמה באיראן.

ח"כים מנומנמים, האוצר נותר לבדו

האבסורד הוא שמי שקורא את דבריו של אלוף (מיל') יצחק בריק, המפורסמים בתקשורת הישראלית, לא מבין איך כל שנה מושקעים 5 אחוזי תל"ג במערכת ביטחון שרק הולכת אחורה באפקטיביות שלה.  אז מה יעזור להשקיע עוד אחוז במערכת שלא יודעת לתרגם את הכסף לתוצאות מבצעיות? נתניהו לא מתנה את תוספת התקציב ברפורמה בצבא לאור דבריו של בריק, ונראה שגם כל שאר 119 חברי הכנסת ישנים בעמידה בהקשר זה. משרד האוצר נשאר הלוחם היחיד שמתריע מפני תוספת תקציב לביטחון על רקע הגרעון הגדל בתקציב המדינה. לפי כלכליסט, אם תתממש תוספת התקציב היא תגדיל את יחס החוב-תוצר, שהממשלות בעשור האחרון הצליחו לצמצם.

אין ספק כי דיוני התקציב לקראת תכנית חומש חדשה כוללים, בנוהל, הפחדות של הציבור. לצד נתניהו, גם בכירי מערכת הביטחון, ביניהם רח"ט המחקר באמ"ן, יוצאים לתקשורת לאותת לציבור שתיכף אנחנו במלחמה באיראן. זאת, ללא הסבר תומך כלשהו לטענות אלה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית