כך עבד פרויקט דיוק הטילים הסודי של חיזבאללה

לפני 6 שנים יצא לדרך הפרויקט הממודר של חיזבאללה ואיראן. לאורך הזמן שני הארגונים היו צריכים "לחשב מסלול מחדש" עקב סיכול הפעילות, עד שעבר הייצור ללבנון. עד כה הצליחה ישראל לסכל את הפרויקט. כיצד פעלו בחיזבאללה בשיתוף איראן ומי הדמויות שעומדות מאחורי הפרויקט

אילוסטרציה: דובר צה"ל 

צה"ל מפרסם היום (ה') חומרים חדשים על פרויקט דיוק הטילים שחיזבאללה מכין למלחמה הבאה עם ישראל.

הפרויקט החל ב-2013, כאשר במסגרתו, בחסות מלחמת האזרחים בסוריה, איראן החלה להעביר טילים מדויקים איראנים לסוריה. היעד הסופי שלהם היה חיזבאללה. הרוב המוחלט סוכל ברצף תקיפות שיוחסו לחיל האוויר הישראלי. בעקבות הפעילות נגד הפרויקט, ב-2016 חישבו ההאיראנים וחיזבאללה "מסלול מחדש" - תהליך במסגרתו טילים המיוצרים בסוריה עוברים דיוק, בין היתר ב״סרס״, התעשייה האווירית הסורית.

הסיפור מאחורי פרויקט הטילים: 

גם הפרויקט הזה סוכל מהאוויר. לכן, הוחלט להעביר את הדיוק לאתרים בלבנון. בספטמבר 2018 נתניהו מפרסם באו"ם חשיפה של שלושה אתרים, וחיזבאללה לא מצליח להגיע לכמות הטילים המדויקים. חיזבאללה חושב שבלבנון הוא חסין וישראל לא תתקוף.

במסגרת הפרויקט מתקיימים שלושה נתיבים להעברת החומרים: ציר יבשתי בגבול סוריה לבנון, ציר ימי וציר אווירי בנחיתת מטוסים אזרחיים בשדה התעופה הבינ"ל חרירי בלבנון. למרות המאמץ, חיזבאללה לא מצליח גם היום לייצר טילים מדויקים בלבנון. בתקופה האחרונה חלה עלייה משמעותית במאמצים לייצור טילים מדויקים.

כך מדייקים טילים

טיל מדויק יכול לפגוע בדיוק של עשרה מטרים. הרעיון הוא לקחת את הטילים לטווח מרכז ישראל ולדייק אותו. בהסבה לוקחים רקטה ישנה, מפרקים ומרכיבים מחדש. בנתיב ייצור הרקטות הדבר המשמעותי הוא ייצור מנוע הרקטה. מערבבים את חומרי הגלם במערבל ייחודי לערבול חומרים, שנועד לדייק רקטות וטילים, וכך יוצרים מנוע לטיל מדויק. המערבל נוצר באיראן עבור הפרויקט. גם בביירות, גם בדרום לבנון וגם בבקע יש ניסיון להקים מפעלים מוגנים לדיוק טילים.

צהל חושף גם את זהות האנשים המרכזיים שעומדים מאחורי הפרויקט, איראנים ואיש חיזבאללה. בראשם זאדה חיג׳אזי, מפקד כוח קודס בלבנון שנמצא תחת קאסם סולימאני. הוא גר בביירות עם משפחתו. היועץ הראשי לנסראללה. לצידו יועץ מדעי, מהנדס איראני שמפקח על הפרויקט בלבנון. איראני נוסף דואג ללוגיסטיקה וניוד. מתחתם פואד שוקור, בכיר חיזבאללה המקורב לנסראללה. מחזיק תיק הדיוק בחיזבאללה. הוא מבוקש גם בידי האמריקנים על הפיגוע נגד המרינס בביירות ב-1983.

מדובר בפרויקט ממודר גם בתוך חיזבאללה וגם בתוך לבנון. הפרויקט מתנהל מתחת לאף של הנשיא וראש ממשלת לבנון. הפרטים האלה הועברו בידי ישראל ללבנון, אולם ממשלת לבנון לא עשתה דבר וגיבתה דה פקטו את הפרויקט. בצבא מדגישים כי זה הופך את לבנון לאחראית על המתנהל בשטחה, תעשיה צבאית ממודרת שלא עבור המדינה.

למרות הסכם הגרעין בין ארה"ב לאיראן, ההסכם אינו עוסק בפרויקט הטילים. לצה"ל יש מודיעין אינטימי וטוב על החיזבאללה. רוב מערך הרקטות של הארגון הן סטטיסטיות. לחיזבאללה יש כמה עשרות רקטות מדויקות ברמה מבצעית משתנה. ללא ייצור במפעל. משנת 2013-2019 מדינת ישראל ושותפיה הצליחו למנוע את פרויקט הדיוק.

"תע"ש האיראנית"

מה שהשתנה הוא שהמערב והאו״ם מבינים מה יש על סדר היום. אם המערבל שהותקף היה מועבר למפעל הוא היה עלול להביא לייצור טילים מדויקים בלבנון, וזה מצב שישראל לא תוכל להסכים לו. חיזבאללה שמע בתקשורת על פיגוע הרחפנים האיראני שסוכל בסוריה ואין לו קשר אליו.

חיזבאללה רחוק מרחק משמעותי מהקמת מפעל תעשייתי, "תע"ש איראנית", לייצור טילים מדויקים. הם תכננו שב-2015 ו-2016 זה כבר יהיה מוכן. בפועל, זה לא קרה.

ישראל מנסה לייצר תחושת נרדפות אצל חיזבאללה. שיבין שהוא חדיר מודיעינית. באתרים שראש הממשלה פרסם הדבר לא צלח. יש כאן מרדף מי מקדים את מי. חיזבאללה "נתקע בדלת" אז הוא מנסה להיכנס דרך החלון, אומרים בישראל. האתרים שחשף נתניהו בספטמבר 2018 היו צריכים להתחיל לפעול תוך כמה חודשים. בפועל, באוגוסט 2019 הם עוד לא קיימים.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית