איש המודיעין הוותיק מספר על המצאת המזל"ט וההפתעה ביום כיפור

סא"ל בדימוס שבתאי בריל התנסה בכל מיני סוגים של פעילות מודיעינית, ויזם את החידוש של שימוש בכטב"מים לאיסוף מודיעין חזותי. בספרו המעניין מתאר בריל את חלקו בהיסטוריה של החיל, ושל צה"ל בכלל.ביקורת ספרים

איש המודיעין הוותיק מספר על המצאת המזל"ט וההפתעה ביום כיפור

מתוך כריכת הספר "לראות למרחוק, כי בנפשי הדבר", מאת שבתאי בריל

מלחמת יום הכיפורים הותירה בלב החיילים של אותה תקופה משקע עמוק, ואצל רבים מהם מדובר בטראומה שלא עזבה אותם עד היום. אחד מנפגעי אותה מלחמה הוא סא"ל בדימוס שבתאי בריל, אשר היה באותה עת קצין אג"ם של יחידה 8200 והועבר מתפקידו ע"י מפקד היחידה אז, תא"ל יואל בן פורת.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בריל נשא עמו את צער המעשה שנים רבות, ציפה להתנצלות מצד בן פורת ואף הגיע בנושא לדיון משפטי. לאחרונה החליט להעלות על הכתב את עיקרי קורות חייו הצבאיים ואת עיקרי התובנות שלו מהיבטים שונים של ביטחון ישראל, ובעיקר בסוגיית ההתרעה מפני סיכונים ואיומים. חלק ניכר בספר, שכותרתו "לראות למרחוק, כי בנפשי הדבר", מוקדש בפירוט רב לתיאור הכשל הצבאי והמודיעיני ב-1973. בהיותו "הכהן הגדול" של נושא ההתרעה המודיעינית, פותח המחבר את הספר בפרק מפורט מאוד על מתקפת הפתע בפרל הרבור ב-1941, אירוע שנחשב עד מלחמת יום הכיפורים לנושא חובה ללימוד לקחים בהכשרת קציני מודיעין.

שבתאי פעל בשורות המודיעין בשלושה תחומי עיסוק: המודיעין האלקטרוני; העולם הערבי, בעת שירותו ב-8200 (על גלגולי שמותיה הקודמים); והמודיעין האנושי - הפעלת סוכנים ביחידה 504.  

הוא גאה במיוחד בדחיפה שנתן להכנסת ממד חדש למודיעין החזותי – מטוסים זעירים ללא טייס (מזל"טים). השימוש בהם החל בייצור טיסן עם מצלמה המשדרת תמונה מהאוויר לקרקע. המצאת המזל"ט בתקופת מלחמת ההתשה היתה פריצת דרך, בעיקר על רקע הפגיעה במטוסינו ע"י מערך ההגנה האווירית של המצרים והסיכון לחיי טייסים. כדרכן של המצאות - לפעמים לא נמצאים מספיק חסידים לדחוף את המוצר  קדימה. בשנים האחרונות קבל בריל הכרה מעודכנת לחשיבות המצאת המזל"ט. בספר הוא מתאר את שלבי היוזמה, כולל ההחמצה בדרך.

לאחר שירותו בחיל המודיעין, היה בריל מושל צבאי של בית לחם, שם התוודע למורכבות היחסים עם אוכלוסייה תחת ממשל צבאי. את ניסיונו זה הוא תרם פעם נוספת במלחמת 1982, שבה שירת במילואים כמושל צבאי של צידון.

זה ספר מעניין, במיוחד למתעניינים בקורות המודיעין הישראלי ובתולדות הממשל הצבאי,  והוא מתועד וממוסמך במסמכים ובתמונות לחיזוק הנתונים הרבים ששבתאי משתף.

"לראות למרחוק, כי בנפשי הדבר", מאת שבתאי בריל, הוצאת סטימצקי, 2019

הכתבות הכי נקראות באתר:

ערוצי המימון של איראן לג'יהאד האסלאמי

דילמת המוסד: הריגול הישראלי בצל הקורונה

בהלת הקורונה: כך נערך צה"ל במסגרת המשבר

המערכת ששואפת לייעל את עבודת לוחמי צה"ל

הודו תפסה אונייה ובה ציוד לפיתוח יכולות גרעין

אולי יעניין אותך גם