מלחמת יום הכיפור: דו"ח המודיעין על סוריה ומצרים

46 שנים לאחר המלחמה, הותר לפרסום דו"ח שהועבר לבכירי הצבא ושר הביטחון, שעות בודדות לפני כניסת יום כיפור. על פי המסמך הרגיש, העריכו גורמי המודיעין כי הסבירות לפעולה יזומה היא נמוכה

מלחמת יום הכיפור: דו"ח המודיעין על סוריה ומצרים

צוות תותחנים בפעולת לילה. צילום: במחנה באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, צלם - אברהם ורד

במלאות 46 שנים למלחמת יום הכיפורים, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף מסמכים חדשים ממוצגי דו"ח ועדת אגרנט, שחקרה את נסיבות פרוץ המלחמה.

המסמך הראשון שהותר לפרסום הוא  "לקט מודיעין מידי - צבאי", שעוסק ב"כוננות ופעילות בסוריה ובמצרים". הדו"ח הועבר ב-5.10 בשעה 13:15, שעות בודדות לפני כניסת יום הכיפורים, למספר מצומצם מאוד של בכירים, בהם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש אג"ת וראש אמ"ן.

בדו"ח המודיעין מתואר כי בחזית הסורית "בלטה מגמה לסיים הכנות שונות לקראת ה-5 ו-6 לאוקטובר". בנוסף, "נמסר על תחושה בקרב קצינים וחיילים סורים, כי צפויה לחימה בקנה מידה גדול, מבלי שיוסבר מי עתיד ליזום אותה ומהו הרקע לה".

עוד מגלה הדו"ח, כי ברדיו דמשק הודיעו שב-10.10 עתיד הנשיא אסד לצאת לסיור באזוריה המזרחיים של המדינה. הערכת המודיעין הינה כי "מדובר כאן בניסיון סורי ליצור תחושה של הרגעה. אפשר גם, אם כי בסבירות נמוכה, שהודעה זו נועדה לשמש כיסוי לנסיעה מתוכננת של אסד למוסקבה או לקהיר".

לקט המודיעין התייחס גם להכנות בסוריה לפינוי של משפחות המומחים הסובייטים: "בשלב זה אין בידינו כל ידיעות העשויות להצביע על תחילת פינויים בפועל... נראה כי בקרב המומחים עצמם שוררת אי בהירות לגבי עתידם ואפשר כי החלטה בעניין עומדת להתקבל בדרג הגבוה בשעות לפנה"צ המוקדמות".

גם בחזית המצרית הכוננות הצבאית נמשכה. על פי הערכת המודיעין, "נמשכים חששות המצרים מפני כוונה ישראלית לנצל את התרגיל ואת חג הרמאדן לפעולה אווירית התקפית". החששות והכוננות הגבוהה הביאו את הצבא המצרי לנקיטת מספר צעדים חריגים ובהם: "מפקדי חטיבות אוויריות אמורים להימצא אישית במרכזי המבצעים, הופסקו קורסים של חיל האוויר, חדרי קשר וקודים הוחלפו באופן לא שגרתי, הותר לחיילים לא לצום בחג הרמאדן". למרות זאת, הערכת המודיעין הינה: "בשלב זה אין סימנים להכנות קונקרטיות לפעולה יזומה ע"י חיל האוויר המצרי...".

שר הביטחון משה דיין על נגמ"ש, מעביר מפות בביקור בצד המעברי של תעלת סואץ. צילום: באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

הרמטכ"ל בהתייעצות בפיקוד הצפון. צילום: באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

לוחם צה"ל תופס מחסה. במחנה באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, צלם - עוזי קרן

קרבות בעמק הבכא. במחנה באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, צלם - אברהם ורד

בסיכום הדו"ח מכנה המודיעין את נושא ההכנות לפינוי משפחות המומחים הסובייטים כ- "התפתחות חריגה". הדו"ח המעריך כי "פינוי המשפחות מסוריה אינו נובע ממתיחות בין הסורים לסובייטים, אלא מחששות סובייטים שצפויה יוזמה צבאית מצרית-סורית נגד ישראל. אנו מעריכים סבירות של פעולה יזומה כזו כנמוכה".

בנוסף לדו"ח זה הותר לפרסום גם פרוטוקול דיוני המטכ"ל הדרמטיים בימיה הראשונים של המלחמה. הדיונים, שתוכנם הותר כעת לפרסום, הם מהשבוע הראשון ללחימה, 7-14 באוקטובר 1973. השתתפו בהם שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל רא"ל דוד אלעזר, ראש אמ"ן אלי זעירא ובכירים נוספים. הדיונים חושפים את תמונת המצב הקשה בימי המלחמה הראשונים ואת חששותיהם של שר הביטחון ובכירי הצבא.

 

אולי יעניין אותך גם