ערוצי המימון של איראן לג'יהאד האסלאמי

גא"פ ממלא מקום חשוב באסטרטגיה האיראנית נגד ישראל. טהרן עושה שימוש מסווה בארגוני צדקה וגופים שונים, כדוגמת עסקי חלפנות, כדי להעביר כספים לעזה. ישראל צריכה למנוע גם התבססות איראנית ברצועה. פרשנות

 
ערוצי המימון של איראן לג'יהאד האסלאמי

עלי חמינאי. איראן מתבססת גם ברצועת עזה. צילום: רויטרס

מאז הקמתו ב-1981 חרט הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני על דגלו את השאיפה להשמדתה של מדינת ישראל. אלא שבניגוד לחמאס, הוא אינו מציע שירותים חברתיים לאוכלוסייה ברצועת עזה ולכן גם אינו נותן דין וחשבון לשום גורם ברצועה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הג'יהאד הוא הארגון השני בחשיבותו ובגודלו אחרי חמאס ברצועת עזה. בזרוע הצבאית שלו, סאראיא אל-קודס, חברים כ-15,000 פעילים. אך למרות כוחו הקטן, יחסית לחמאס, הוא ממלא תפקיד חשוב בהסלמת האלימות נגד ישראל מהרצועה, הכוללת יוזמה של מתקפות של טילים, כפי שהוכח בסבבים מול ישראל בשנים האחרונות.

הג'יהאד האסלאמי קשור לאיראן בקשר אידאולוגי עמוק שמעוגן בהגות הארגון כפי שהתעצבה על ידי מייסדו, פתחי שקאקי, שראה באיראן תחת הנהגתו המהפכנית של האיתאללה חומייני מודל ומזור. תלותו הצבאית, כספקית האמל"ח היחידה של הג'יהאד האסלאמי, מגבירה את המחויבות של הארגון כלפי טהרן. אך למרות מסע הלחץ המקסימלי של ממשל טראמפ נגד איראן, המערים קשיים כלכליים על איראן, מנהיגה, חמינאי, נחוש להמשיך את מתן החסות לטרור הפלסטיני נגד ישראל, אם כי בהיקפים נמוכים יותר.

איראן מפעילה מערך נרחב של ערוצים כספיים להעברת סיוע כלכלי לג'יהאד האסלאמי, וליתר ארגוני "ההתנגדות" ברצועת עזה הכולל את הגורמים הבאים:

אגודת הצדקה אל-אנצאר הוקמה ב-2001, מזוהה עם הג'יהאד האסלאמי, ומשמשת זרוע ביצועית של מוסד השהיד האיראני להעברת כספים לרצועת עזה ולגדה המערבית. בכיר בקרן אנצאר חשף במהלך 2019 שאיראן מעבירה אחת לשלושה חודשים סיוע ל-9,000 משפחות שהידים - רובם המכריע פעילי טרור.

ערוץ נוסף המשמש את איראן לצורכי טרור ברצועת עזה הוא הוועדה לסיוע ע"ש האמאם חומייני. השלוחה הלבנונית של הוועדה נכללה ברשימת הסנקציות האמריקניות ב-2010 בשל היותה צינור איראני להעברת כספים עבור חיזבאללה. הוועדה מעבירה באופן שוטף סיוע הומניטרי לרצועת עזה ומשמשת את משמרות המהפכה במדינות אחרות באזור. תסמין להיותה צינור בין משמרות המהפכה לארגוני ההתנגדות היו תמונות שפורסמו בתקשורת האיראנית ובהן נראו אנשי הוועדה מחלקים סעודות לרגל סיום הצום בחודש הרמדאן טרור ברצועת עזה.

ערוץ כלכלי אחר הוא הסהר האדום האיראני. הארגון פועל באופן שוטף ברצועת עזה במסווה של סיוע הומניטרי, אולם לאור ההיסטוריה של הארגון בשירות משמרות המהפכה, ניתן להסיק שהוא משמש את איראן כדי להבריח אמל"ח ומימון גם לארגוני הטרור בעזה. חשוב לציין כי על אף היותו כלי מרכזי עבור זרועותיה החתרניות של איראן, ארגון הסהר האדום לא נכלל ברשימת הסנקציות האמריקניות.

חלפונות בשירות הטרור

איראן עושה שימוש גם בחלפני כספים ברצועת עזה כדי לממן את בעלי בריתה במרחב הזה. בסבב האלים שפרץ בין ישראל לחמאס במאי 2019 חיסלה ישראל את חאמד אל-חודרי, מפקד שטח בזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם. לאחר חיסולו חשף צה"ל שאל-חודרי היה בעליה של חברת החלפנות "אל-וופאק", שהוכרזה כארגון טרור בישראל ביוני 2018. בשנים האחרונות הוא העביר כספים בהיקפים גדולים ובמזומן לחמאס, לג'יהאד האסלאמי ולארגוני טרור נוספים ברצועה.

הכתבות הכי נקראות באתר:

צה"ל ושב"כ סיכלו תשתית סייבר של חמאס

דו"ח: "איראן העבירה כספים למשפחות 'שהידים'"

האפליקציה שמלמדת את החיילים על האויב

עם הפנים לאסיה: החברות הישראליות בסינגפור

אלביט משיקה מערכת סימולציה ללוחמה אלקטרונית

ישראל אומנם מתרכזת בשנים האחרונות בסיכול מאמצי ההתבססות האיראנית בחזית הצפונית, אך ראוי להשקיע בו-בזמן מאמץ לריסון האחיזה האיראנית ברצועת עזה. ריסון יכולותיו הכלכליות והצבאיות של הג'יהאד הפלסטיני הוא אינטרס ישראלי ואמריקני משותף. במסגרת זו ארה"ב הכריזה על הג'יהאד האיסלמי כארגון טרור זר המאפשרת שורה של צעדים משפטיים שנועדו לשלול מהארגון יכולות פיננסיות.

לאור הקושי הצפוי בהטלת סנקציות נגד הסהר האדום האיראני, ראוי שמערכות ההסברה בישראל ובארה"ב תבצענה מסע הסברה עולמי נרחב במטרה להטיל פיקוח על המוסד ולהצר ככל האפשר את פעילותו החתרנית. בנוסף, מומלץ שגורמי ההסברה בישראל ובארה"ב ימנפו את הראיות בנוגע לארגון ה"צדקה" בחסות המשטר האיראני, שיעודדו מדינות נוספות לנקוט צעדים להצרת פעילות זו.

חשוב לזכור כי השימוש בכספי הצדקה הללו למטרות סיוע לפלסטינים כבר עורר מחאה רבה בקרב המפגינים בסבבי המחאות האחרונים באיראן וכן ברשתות החברתיות, ולכן אפשר שהסברה אפקטיבית בנושא תלבה את המחאה באיראן ותחליש את המשטר האיראני.

הכותב משמש חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) וחוקר במרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה

למחקר המלא של ד"ר יוסי מנשרוף