ביוזמת הגדוד: האפליקציה שמלמדת את החיילים על האויב בגזרה

קצין מודיעין בגדוד שריון בחטיבה 188 ואחד המש"קים שלו יזמו פיתוח אפליקציה, שמאפשרת ללוחמים ללמוד אודות האויב הגזרתי שלהם. "החיילים יכולים לראות את האויב כל הזמן על כל מאפייניו השונים", מספר הקצין. איך זה עובד והאם היוזמה תתרחב לכל צה"ל

ביוזמת הגדוד: האפליקציה שמלמדת את החיילים על האויב בגזרה

צילום: מתוך אתר צה"ל

כשמדברים על רמת הגדודים הלוחמים בצה"ל, הלמידה על האויב ועל הגזרה בהם מוצבים הכוחות מתבצעת בעיקר בשיעורים פרונטליים עיוניים. אבל ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות מביאות איתן גם פיתוחים בתחומים שונים. כך למשל, בגדוד 53 של חטיבת השריון 188 החליטו קצין וחייל לקחת יוזמה ולשנות את הדרך בה לומדים החיילים על האויב.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

קצין המודיעין של הגדוד והמש"ק שלו פיתחו אפליקציה ייעודית ובתוכה עולם שלם של "מודיעין גלוי" על האויב, באמצעותה יכולים החיילים ללמוד ולהעמיק על הגזרה והאויב.   סגן א', קצין המודיעין שפיתח על האפליקציה סיפר בראיון לאתר צה"ל: "התאפשר לי ולמחלקת המודיעין שלי לפתח אפליקציה. הצלחנו לאפיין את העבודה המודיעינית בגדוד, לזהות בה פערים וליצור משהו מאפס. דרג הגדוד הוא בסוף זה שיפגוש את האויב בקצה. הוא זה שיראה אותו בעין, ולכן חשוב מאוד שהלוחמים בדרג הזה ילמדו אותו - איך הוא נראה ואיך הוא נלחם. הבנו שהשיעורים העיוניים שהלוחמים עוברים בנושא הזה מספקים מענה פחות קבוע. הם באים, שומעים תוכן ואז הולכים - זה לא נשאר איתם".

"הטלפון הנייד הרי נגיש מאוד ללוחמים", המשיך הקצין, "וכך הגענו לפיתוח האפליקציה. הרעיון מאחורי זה היה ליצור כלי שמאפשר להם לצפות בסרטונים ולקרוא כתבות מהרשת הגלויה, זו שכל אחד מאיתנו יכול למצוא בגוגל, וכך לראות את האויב כל הזמן על כל מאפייניו השונים - בכל הגזרות הרלוונטיות".

הפרויקט יתרחב לכלל צה"ל?

על פי אתר צה"ל, סמל א', אחד ממש"קי המודיעין בגדוד, בעל רקע בתכנות ובניית אתרים, חבר לקמ"ן הגדוד. "הקמ"ן עיצב את האתר והביא את הכתבות, והמש"ק בנה את האפליקציה מאפס. השניים מכניסים תיקונים ושיפורים, מגיעים לרמה הגבוהה ביותר הרצויה להם, מאשרים עם המג"ד והחטיבה - ומתחילים לרוץ באמצעות הברקודים הפזורים בבסיס", נכתב בפרסום.

"באפליקציה יש ללוחם אפשרות לבחור גזרה שמעניינת אותו ולצפות בסרטונים העוסקים באויב הרווח בה. כל גזרה מחולקת לסרטונים בקטגוריות שונות - אמל"ח, נראות לוחמים, ועוד. בנוסף, קיים חלק שמכיל כתבות מהאינטרנט בנושאים רלוונטיים שונים, גם הם בתחום המערכות בזירות השונות ואפילו בנושא אגף המודיעין. הלוחמים אפילו יכולים לדווח על תקלות באפליקציה - דרך האפליקציה, וכמובן שהיא מעודכנת באופן שוטף על מנת לשקף את תמונת המצב המדויקת ביותר", סיפר הקצין לאתר צה"ל.

כמובן, שמפרסום הדברים עולות כמה שאלות מהותיות, כמו למשל ביטחון מידע והזמינות. על פי צה"ל, האפליקציה עובדת כשלושה חודשים בגדוד. לא ניתן להוריד אותה בחנויות האפליקציות הזמינות באפל ואנדרואיד. "הפיתוח מיועד ללוחמי הגדוד, והוא נגיש רק דרך הברקוד כדי למנוע סיכון לדלף מידע או עבירות ב"מ", הדגיש סגן א' בראיון.  

נשמע ונראה, על פי הפרסום, כי מדובר באפליקציה רלוונטית ופרקטית. אז האם היא תצא מרמת הגדוד ותתרחב לכלל צה"ל? "דיברו איתנו מהחטיבה ומהאוגדה ואנחנו פתוחים מאוד לרעיון של להפיץ את הכלי הזה קדימה בגלל האפקטיביות שהייתה לו בגדוד. אנחנו מאוד רוצים שזה לא יישאר רק ברמתנו, כי בסופו של דבר זו דרך שמאפשרת להנגיש מעט מהמודיעין הגלוי למי שייעזר בו בשדה הקרב - מבלי לסכן את ביטחון המידע, וזו מטרה חשובה מאוד עבורנו", סיכם סגן א'.

הכתבות הכי נקראות באתר:

הערכה: אבני יסוד לטיל בין-יבשתי גרעיני איראני

סכנת קורונה: האם יש איום על מפעלים ביטחוניים?

דיווח זר: אלביט מוכרת עמדות נשק לאינדונזיה

התחרות על החלפת הבראדלי יוצאת (שוב) לדרך

כולל אופציה ישראלית: ארה"ב בחנה מערכות לנגמ"שים

אולי יעניין אותך גם