סייברטק 2019: מאחורי הסודות של 8200

סייברטק 2019: מאחורי הסודות של 8200

צילום: רונן טופלברג

"סייבר שינה את פני העולם ותושביו והוא ילווה אותנו לנצח עד שיעברו מן העולם מחשבים וטלפונים סלולריים. הסכנה העתידית הבולטת היא שתוקפי הסייבר יתחילו להשתמש בבינה מלאכותית לתקיפות סייבר. יהיה קשה מאוד להתמודד עם מצב כזה", אלה רק חלק מהדברים שאמרו כמה מבוגרי ומפקדי יחידה 8200 שפרשו טפח קטן מפעילות היחידה בפני קהל נלהב באירוע מיוחד שנקרא "סודות יחידת 8200" במסגרת סייברטק 2019.

לא בכל יום מתייצבים אנשי היחידה בפני קהל מהארץ ומחו"ל. ניר למפרט, יו"ר אגודת בוגרי 8200:  "התמזל מזלנו שיכולנו לשרת ביחידה הנפלאה הזאת, ולכן החלטנו שחובה עלינו להחזיר משהו לחברה הישראלית. מכאן פעילותה של אגודת הבוגרים בפרוייקטים שונים בתחומי החינוך, טיפוח כישרונות צעירים, טיפוח סטארטאפים ישראליים  והכנת צעירים מוכשרים לקראת גיוסם לצה"ל ושירות ביחידה".

זוהר רוזנברג מחברת אלרוןאמר כי "בינה מלאכותית הגיעה לרמה גבוהה ביותר ומנצחת שחקני שחמט אנושיים. עדיין איננו תופסים את משמעות הסייבר בתחומי ה-IOT – מיליוני מכשירים רפואיים בעולם ומוצרים אחרים מחוברים ביניהם וחשופים לתקיפות סייבר. גם בבית שלך הכל מחובר – מהמעלית ועד מכשירי הבית.

רועי צור  CYBINT SOLUTIONS: אין לכך תקדים בעולם – לוקחים אצלנו צעיר או צעירה בני 18 ומכשירים אותם תוך כמה חודשים לשרת באחת היחידות הטובות בעולם מסוגן. זה אתגר עצום. עד היום הזה אני משוכנע שהשירות שלי ביחידה היה יותר מרתק ומרגש מאשר העבודה שאני עושה היום בחיים  האזרחיים.

מור חן, מנהלת הפרוייקטים החברתיים של אגודת בוגרי 8200: 40 אחוזים מאנשי הסטארטאפ בישראל הם בוגרי היחידה וגם 40 אחוז מכל אנשי המו"פ בישראל.  בוגרי היחידה הם יזמים ממדרגה ראשונה ואגודת הבוגרים מנסה למנף את הידע והניסיון של בוגרי היחידה כדי לעודד אנשי סטראטאפ להצליח בדרכם.

נטע-לי מאירי, אחת המשתתפות, שירתה ביחידת 8200 כאנליסטית באנגלית וייצגה את היחידה בפני מבקרים ואורחים מכל העולם. מנהלת תכניות מיוחדות עבור אגודת בוגרי 8200.

תא"ל (מיל') פנחס בוכריס,  STATE OF MIND VENTURES מוותיקי המפקדים ביחידה סיפר כי "ב-1991 התחלתי לבנות יכולות סייבר. סייבר שינה את המאזן בין בני אדם בעולם. אנו יודעים לכמה מדינות יש יכולות גרעין. אבל לכמה מדינות יש יכולות סייבר? איש איננו יודע. זה יכול לשנות בני אדם, להשפיע על בחירות. אי אפשר לעצור את זה – אבל אפשר לחדור לתוך הסייבר".

ניר למפרט יו"ר אגודת הבוגרים סיפר כי 8200 היא למעשה יחידת סיגינט מקבילה ל-NSA בארה"ב ויחידות דומות בבריטניה ובגרמניה. הייחוד בישראל הוא שאנשיה הם אנשי צבא ולא אזרחים. לכן נבחרים לשרת ביחידה הצעירים הטובים ביותר, בעלי מוטיבציה גבוהה, חדשנות, מקוריות, דבקות במשימה, איכות מקצועית גבוהה. ליחידה יש תרבות ייחודית משלה שעיקרה "אין דבר בלתי אפשרי". מעודדים להצליח, לא לחשוש מכישרון, להמשיך ולהתמיד, אלו משימות היחידה. ואלו סודותיה.

לסיום המושב המיוחד הזה ביקשנו, ממש התחננו לצוות – אולי  יסכים אחד מהם לגלות טפח ממבצע כלשהו של 8200. היתה שתיקה, ואחריה הפנו אותנו לגילוי של ראש הממשלה מלפני כמה חודשים, כאשר סיפר כי ישראל מסרה פרטים לממשלת אוסטרליה על תכנית לפיגוע טרור, ואכן הפיגוע נמנע.

ולא הוסיפו.

***

צילומים: רונן טופלברג

אולי יעניין אותך גם