למרות עתירה אזרחית בנושא, רשות הכבאות עדיין לא מפרסמת את נהליה לציבור

רשות הכבאות לא הכחישה שהפרה במשך שנים (וממשיכה להפר) את חוק חופש המידע | הרשות הקימה וועדה פנימית שאמורה לאשר פרסום נהלים לציבור

Photo by Daniel Tausis on Unsplash

לפני למעלה משנה חשפתי ב"ישראל דיפנס" כי הרשות הארצית לכבאות והצלה מסתירה מהציבור נהלים לטיפול בתקריות חומרים מסוכנים.

לאחר מכן חשפתי שהרשות הארצית לכבאות והצלה (להלן: כב"ה) מסתירה מהציבור את הנוהל לטיפול בדליקות של רכב חשמלי, למרות קיים נוהל בלתי מסווג בנושא כבר משנת 2012.

בעקבות מידע חסוי שקיבלתי, התברר לי לתדהמתי, שהרשות הארצית לכבאות והצלה (להלן: כב"ה) מסתירה עשרות רבות (וכנראה מאות) נהלים, שברובם כלל אינם מסווגים ביטחונית ואין שום מניעה לפרסמם, כנדרש בחוק חופש המידע. 

נהלים אלו כוללים נהלי הגנה מאש, נהלי כיבוי אש, נהלי חילוץ והצלה, נהלים הקשורים לחומרים מסוכנים, נהלי בטיחות ונהלים רבים אחרים.

יש בישראל עשרות אלפי אנשים העשויים להזדקק לנהלים כאלו ובהם: מהנדסים, הנדסאים, יועצים טכניים, ממונים על בטיחות, מנהלים במפעלים וארגונים שונים, צוותי חירום מפעליים, עובדים שונים, אנשי כוחות ביטחון, חוקרי דליקות, סוקרים של חברות ביטוח, עורכי דין וכדומה.

הגשתי תלונות בנדון ליחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים שבדקה את התלונות, קבעה שכב"ה הפרה את החוק, וכב"ה נדרשה לתקן את הליקויים ולהשיב את האגרה בגין הבקשה שהגשתי. 

לאחר שהליקויים לא תוקנו נאלצתי להגיש עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בלוד. בהתאם להוראת השופט, לאחרונה (22.1.24) כב"ה הגישה תגובה מקדמית לכתב העתירה.

כב"ה לא הכחישה שהיא הפרה במשך שנים רבות (וממשיכה להפר) את חוק חופש המידע, ולא הכחישה שהיא הפרה את ההוראות לתיקון הליקויים שהיא קיבלה מהיחידה לחופש המידע במשרד המשפטים.

כב"ה אף הודתה כי "אין מחלוקת כי חל עיכוב מסוים במסירת מידע כאמור". בעקבות העתירה המינהלית שהוגשה לבית המשפט, כב"ה הודיעה שהיא תפרסם את הנהלים שלפיהם היא פועלת.

מבלי להיכנס לכל פרטי העתירה, הבשורה החשובה ביותר בעקבות התגובה המקדמית שכב"ה הגישה לבית המשפט הנכבד היא שכב"ה (שהינה המשיבה בעתירה המינהלית) הודיעה ש"בתאריך 12.6.23 החליט נציב כבאות והצלה על הקמת ועדה בראשות מפקד המכללה לכבאות והצלה בדרגת טפסר.

זאת, לצורך תיקוף כלל ההנחיות המינהליות הכתובות במשיבה (להלן: "הוועדה"). ״במסגרת כתב המינוי הוגדרו תפקידי הוועדה ונקבע כי יש לבחון את כלל ההנחיות והנהלים הקיימים במשיבה ולהעבירם לתיקוף או לעדכון, בהתאם לצורך".

כב"ה לא ציינה לוח זמנים לפרסום הנהלים, והודיעה באופן בלתי מחייב: "תהליך הבדיקה עודנו בעיצומו והשלמתו צפויה במהלך שנה זו".

ואולם יש להתייחס להקמת הוועדה בחשדנות, כי לעיתים הקמת ועדה היא מפלטם של בירוקרטים על מנת לזרות חול בעיניים, וכך להתחמק ממה שעליהם לעשות, בטענה שהם מילאו את חובתם בעצם הקמת הוועדה, שתמסמס את הנושא.

לפיכך באולם בית המשפט יישאלו שאלות כמו: מיהם חברי הוועדה? מתי מונו? באיזה תאריכים התכנסה הוועדה? האם יצאו סיכומי דיון לפגישות הוועדה? כמה נהלים הוועדה פרסמה עד כה? מהו לוח הזמנים לפרסום כל הנהלים? ועוד.

נשאלת גם השאלה מדוע מעל שבעה חודשים מאז שנציב כבאות והצלה הקים את הוועדה האמורה, טרם הודיעו על פרסום של אפילו נוהל אחד מהנהלים הרבים שביקשתי שיפורסמו.

כב"ה התייחסה לעניין זה בתגובה המקדמית לכתב העתירה כך: "כאמור בעתירה, בהתאם לעמדת היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, על המשיבה להשיב את האגרה לעותר. המשיבה העלתה את השגותיה המפורטות בפני משרד המשפטים. המדינה תבקש למסור עדכון בעניין זה במעמד הדיון המקדמי".

הדיון בבית המשפט בגין העתירה נדחה למועד לא ידוע. 


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים" | המאמר מציג את עמדת מחברו, ואינו מבטא עמדה רשמית של האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות.

גילוי נאות:  מחבר המאמר מנהל בימים אלו הליך משפטי נגד הרשות הארצית לכבאות והצלה, בנושא הקשור לנהלי טיפול בתקריות חומרים מסוכנים, הגיש עתירה מינהלית נגד הרשות הארצית לכבאות והצלה בדרישה שתפרסם לציבור את כלל נהליה כנדרש בחוק חופש המידע, וטוען כי מחובתה לפרסם הנחיות בעברית גם לגבי מניעת פיצוצי אבק דליק מרחף, ולאכוף עמידה בהנחיות אלו, על מנת לשמור על ביטחון הציבור.

את הרשות הארצית לכבאות והצלה מייצג עו"ד יהונתן שטראוס מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי). מספר העתירה המינהלית בבית המשפט: עת"מ 26351-07-23. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית