זה היה קשה: הרשות הארצית לכבאות והצלה פירסמה לציבור תורת הפעלה בתקריות חומרים מסוכנים

בעולם אידיאלי, תורת ההפעלה הייתה מתפרסמת לציבור ביוזמת הרשות הארצית לכבאות והצלה. בישראל? נדרש לכך שימוש בחוק חופש המידע 

צילום: קובי ריכטר / כבאות והצלה לישראל

 

במאמר שפרסמתי לאחרונה, התייחסתי לצורך לעדכן את תורת ההפעלה המשולבת בטיפול בתקריות חומרים מסוכנים.

על פי החלטת ממשלת ישראל מספר  2750 מיום 18.06.2017 בנושא, הרשות הארצית לכבאות והצלה (להלן: כב"ה) נדרשת לרכז את ההערות ואת הלקחים שיתקבלו מיישום תפיסת ההפעלה המבצעית המשולבת, ולעדכן אותה בהתאם מעת לעת ולפי הצורך.

בעקבות המאמר פניתי ליריב אגמון, הממונה על יישום חוק חופש המידע בכב"ה, בדרישה על פי חוק חופש המידע, שבשלב ראשון, עוד לפני העדכון, כב"ה תפרסם את תורת ההפעלה המשולבת בטיפול בתקריות חומרים מסוכנים באתר האינטרנט שלה.

רק בעקבות התערבות של היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, כב"ה פרסמו באתר האינטרנט שלהם את תורת ההפעלה המשולבת בטיפול בתקריות חומרים מסוכנים.

הייעוד של תורת ההפעלה המשולבת בטיפול בתקריות חומרים מסוכנים הוא להיות "אבן הראשה" עבור כל הגופים הקשורים לאירועי חומ"ס ולכל העוסקים במענה המשולב המבצעי לתקריות חומרים מסוכנים.

תפיסת ההפעלה נועדה לקבוע את גבולות המשימה של כל אחד מגופים העוסקים באירועי חומ"ס. בתוך גבולות אלו מגדירה התפיסה את תחומי האחריות לכל אחד מהמשתתפים. 

התפיסה מגדירה גם את המטרות ואת היעדים של המענה לאירועי חומ"ס, את המשימות, כאמור, ואת קשרי הגומלין ביניהם, כנגזרת מהחוק ומהחלטות הממשלה הרלוונטיות.

פרסום תפיסת הפעלה זו, ועדכונה בקרוב על ידי כב"ה, יתרמו רבות לבטיחות ולביטחון הלאומי.

נציב כבאות והצלה הקים ועדה שבקרוב תפרסם את נהלי הפעולה של כב"ה בתרחישים שונים

בעבר הייתה בעיה ברמת הציות של כב"ה לחוק חופש המידע, והיחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים קבעה לא פעם שכב"ה הפרה את החוק. 

בעקבות כך הגשתי עתירה מינהלית בדרישה שכב"ה תפרסם את נהלי הפעולה שלה (ובמיוחד נהלי בטיחות שגורמים רבים נזקקים להם) כנדרש בחוק חופש המידע. 

לאחרונה, יריב אגמון, הממונה על יישום חוק חופש המידע בכב"ה, עדכן אותי כי "נציב הכבאות מינה ועדה מקצועית מיוחדת, אשר עוסקת בעניין וכאמור כבר יושבת על המדוכה".

ברצוני לברך את נציב כב"ה, רב טפסר אייל כספי, על שגילה מנהיגות, הנחה את פקודיו לפעול על פי החוק, ובעקבות המאבק הציבורי בנושא, מינה ועדה מיוחדת לטיפול בנושא.

אני מקווה שעובדי כב"ה יפנימו את רוח מדיניות המפקד, ושחברי הוועדה הנכבדים ישלימו את פרסום כל הנהלים כנדרש בחוק חופש המידע, עוד לפני הדיון המקדמי בעתירה, שיתקיים בתאריך 1.2.24 בבית המשפט המחוזי בלוד, בפני כבוד השופט  ד"ר שמואל בורנשטין. 


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים" | המאמר מציג את עמדת מחברו, ואינו מבטא עמדה רשמית של האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות. 

גילוי נאות:  מחבר המאמר מנהל בימים אלו הליך משפטי נגד הרשות הארצית לכבאות והצלה, בנושא הקשור לנהלי טיפול בתקריות חומרים מסוכנים, והגיש עתירה מינהלית נגד הרשות הארצית לכבאות והצלה בדרישה שתפרסם לציבור את כלל נהליה, כנדרש בחוק חופש המידע.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית