"נשק לייזר יהווה מרכיב מרכזי בשכבת ההגנה של ישראל"

אלוף (מיל') פרופסור יצחק בן ישראל, ראש מפא"ת לשעבר ויו"ר סוכנות החלל הישראלית, מסביר בראיון לישראל דיפנס כיצד יעבוד נשק הלייזר העתידי. במשרד הביטחון הודיעו אתמול על התפתחות משמעותית בתחום יירוט הלייזר

 

נזק הלייזר. צילום הדמיה: באדיבות משרד הביטחון

"נשק הלייזר העתידי ליירוט יהיה מרכיב מרכזי בשכבה התחתונה של ההגנה הרב-שכבתית של מדינת ישראל. הוא יהיה יעיל נגד מגוון מטרות, כולל רחפנים, בלונים וגם פגזי מרגמה, שכיום אין הגנה מפניהם", כך אומר אלוף (מיל') פרופסור יצחק בן ישראל בראיון מיוחד לישראל דיפנס, על רקע הודעת משרד הביטחון בנוגע להתפתחות חשובה בתחום.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בעקבות פריצת הדרך, התניע מפא"ת שלוש תוכניות לפיתוח מדגימי לייזר רב-עוצמה, בשיתוף עם התעשיות הביטחוניות רפאל ואלביט מערכות: פיתוח מדגים למערכת לייזר קרקעית, משלימה למערכת כיפת ברזל, שתהווה שכבת הגנה נוספת; הלייזר המתמרן - פיתוח מדגים נייד להגנה על הכוחות המתמרנים בשטח; פיתוח מדגים לייזר שמיירט מעל לעננים, מגן על מרחבים גדולים יותר ומותקן על פלטפורמה אווירית.

בן ישראל, פרופסור באוניברסיטת ת"א, ראש סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה ובטחון ויו"ר סוכנות החלל, מתאר כיצד עשויה להיראות בעתיד סוללה של נשק לייזר קרקעי: "ניתן להעריך כי סוללה תהיה מורכבת מכמה משאיות. על אחת יותקן מכ"ם הגילוי של המטרות, על משאית שנייה יותקן מכוון הלייזר, ועל משאית שלישית תותקן המערכת המייצרת את קרן הלייזר. כך תיראה סוללה. אחרי ייצורה עוברת קרן הלייזר בתוך סיב אל המכוון האופטי, ומשם עושה את דרכה ליירוט האיום. המערכת איננה משמיעה קול, אין רעש, והיא נעה במהירות האור, חלקיק שנייה. כך אמור נשק הלייזר להוסיף עוד שכבה להגנה הרב-שכבתית של 'כיפת ברזל', 'קלע דוד' ו'חץ'".

הראיון עם פרופסור בן ישראל, לשעבר ראש מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשהב"ט), נערך כמה ימים לפני הפרסום אתמול של משרד הביטחון על התנעת התכניות לפיתוח מדגימי לייזר. בן ישראל אמר בראיון כי במשרד הביטחון מתייחסים עתה ברצינות רבה לנושא פיתוח נשק לייזר. לדבריו, נשק לייזר מתאים גם להגנה על כלי שיט, ליירוט מכלי שיט וליירוט טילי שיוט. "נשק לייזר פירושו שימוש באנרגיית לייזר לגרימת נזק פיזי ממשי. שימוש באנרגיית לייזר גבוהה להשמדת מטרות. נעילת קרן הלייזר על מטרה נעשית בסיוע מערכת גילוי אופטית. ניתן לייצר מערכת נשק לייזר שתהיה ניידת ליירוט רקטות, איום שכיום יש לו פתרון מוגבל באמצעות 'כיפת ברזל'", אומר פרופסור בן ישראל.

בתעשיות הביטחוניות עוסקים כבר שנים בפיתוח מערכות לייזר. ברפאל פותחה מערכת לייזר ליירוט רחפנים לטווח של יותר משני ק"מ, שנוסתה, הודגמה והוכחה, ולדברי גורם בכיר בחברה "יש הרבה לקוחות מתעניינים אך המערכת טרם נמכרה". בחברת אלביט מערכות פותחה מערכת DIRCOM מבוססת לייזר להגנה על כלי טיס מפני טילים.

הכתבות הכי נקראות באתר:

חיסול סולימאני: המודיעין מאחורי המבצע הדרמטי

"האיום החמור – פרוץ 'מלחמת הצפון הראשונה'"

הזמנה ראשונה של "חץ דורבן" עבור נגמ"ש איתן

מנסה לתקן תדמית? NSO מגייסת קצינה בכירה בצה"ל

האקרים ביצעו תקיפת סייבר על משמר החופים האמריקני

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית