דיווח: זו הסיבה לכישלון ההגנה האווירית הסורית

אתר אופוזיציה סורי, שציטט גורמים בצבא הסורי, טוען כי במהלך התקיפה הישראלית הנרחבת בנובמבר אירעה תקלה חמורה במערכות ההגנה האווירית. באתר נטען עוד כי בתקיפה הישראלית הותקפו מערכות טילים מתוצרת רוסיה

 

תקיפה ישראלית בסוריה (ארכיון): צילום: AP

בעקבות תקיפת חיל האוויר הנרחבת לאחרונה בסוריה בחודש נובמבר נגד יעדים איראניים, פרסם אתר האופוזיציה הסורי, זמאן אל-וצל, שתי התייחסויות מעניינות. האחת מתייחסת לתגובת ההגנה האווירית הסורית במהלך התקיפה. מקור מיוחד במנהלת ההגנה האווירית בצבא הסורי חשף בפני האתר כי במהלך התקיפה הישראלית האחרונה על יעדים בעיר דמשק וסביבותיה, התרחש אירוע יוצא דופן, אותו כינה המקור "אסון אמיתי שקרה לטילי מערכות ההגנה האווירית של המשטר".

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לדבריו, התגלתה בעיה חדשה בטילי ההגנה האווירית הסורים לאחר שיגורם לעבר יעדיהם, שכן חלק מהם התפוצצו במרחק קצר של 5-2 ק"מ מאתרי השיגור שלהם. חלק אחר התפזר ונפל לקרקע זמן קצר מאוד לאחר השיגור. הדבר גרם לקורבנות בקרב אזרחים בדמשק וסביבתה. המקור הסביר כי בתחילה ייחסו קציני ההגנה האווירית את הדבר לישראל, שביצעה חסימות נרחבות נגד המכ"מים ומערכות השליטה, הקשר והבקרה הסוריות, במקביל לתקיפת מערכות הטילים. אך במקרה זה, לדברי המקור, ציפתה להם הפתעה.

מספר מרכזי לוחמה אלקטרונית רוסיים הפועלים מדרום לדמשק, ובמיוחד באזור כביש שדה התעופה הבינלאומי קלטו את מקורות החסימות האלה. אלה הגיעו מבסיסים בתוך סוריה, ובמיוחד מהאתרים בהם ממוקמים ופועלים בסיסי לוחמה אלקטרונית של הצבא הסורי, בג'בל אל-מאנע, שבקרבת כיסווה, בתל צארוח'יה שממערב לדמשק, ובתל סולטאן שליד אל-סידה זינב (הקדושה לשיעים), והם דיווחו על כך לסורים.

הסתבר כי בשלושת המקומות הללו הופעלו מערכות חסימה מתוצרת איראנית, שהמשטר הצטייד בהן, מהדגמים 1-IS ו-2-IS, המיועדות לחסום טילי שיוט וכאלה המונהגים על ידי GPS, וטילים המונחים בדרכים אחרות. אלה גרמו ככל הנראה לתקלות הקשות בשיגור טילי ההגנה האווירית.

על רקע הדברים, הורה שר ההגנה הסורי להקים ועדת בדיקה טכנית משולשת, שתכלול מומחים ממנהלת הלוחמה האלקטרונית, ממנהלת ההגנה האווירית ובנוסף מהמרכז ללימודים ומחקרים מדעיים (מכון CERS, העוסק כידוע בפיתוח אמצעי לחימה). זאת, במטרה לחקור את מה שקרה, ולקבוע את הסיבות לתקלה, כדי שניתן יהיה לטפל בה בעתיד. הוראת השר מתייחסת גם לשיתוף פעולה טכני בנושא עם מומחים איראנים ורוסים הנמצאים בסוריה, כדי לאתר את הבעיה ולפעול לתיקונה במהירות האפשרית.

כישלון המערכות הרוסיות

ההתייחסות השנייה באתר האופוזיציה הייתה להודעה הישראלית שפורסמה בעקבות התקיפה, בה הושמדו, על פי האתר, מערכות טילים רוסיות, שהיו פרוסות להגנה על מרחב דמשק ומדרום לה. לדברי מקור המקורב לנושא, אמצעי התקשורת בישראל העדיפו להסתיר זאת, וישראל פרסמה תמונות מפורטות של היעדים שהותקפו והושמדו, בטענה שרובם הם יעדים איראניים.

מקור זה מסר לאתר כי בתקיפה זו הושמדו גם סוללות של טילי קרקע-אוויר מתקדמים מתוצרת רוסיה, מהדגמים פנציר 1-S ובוק 2-M, הקרויות ברוסיה "ציידי טילי שיוט". לדברי המקור, נובע הדבר מכך שישראל לא רצתה להביך את הרוסים, וליצור מתיחות ביחסים בשל תקיפת מערכות ההגנה האווירית המתקדמות שלהם.

על פי האתר, זו הפעם הרביעית שישראל תוקפת ומשמידה רכבי שיגור של מערכת פנציר של ההגנה האווירית הסורית. הרוסים טענו בפעמים הקודמות שהתקיפות התבצעו בשעה שהמערכות הטעינו מחדש את משגריהן בטילים, דבר שנוצל על ידי ישראל ואפשר את השמדתן. האתר בדק את הנושא בצילומי לוויין של האתרים שהותקפו מדרום לדמשק, ומצא שמערכות הטילים מההדגמים שצוינו לעיל אכן הושמדו (הצילומים מוצגים בכתבה באתר האופוזיציה).

הכתבות הכי נקראות באתר:

צילומי לוויין חשפו: איראן בונה מנהרה בסוריה לאחסון טילים

בכפוף לשימוע: כתבי אישום בפרשה ביטחונית חמורה

מלחמת מל"טים: המאבק על נתח מהעוגה האירופית

רפאל זכתה במכרז לפיתוח טכנולוגיות "שדה קרב שקוף"

תעשיות ביטחון ישראליות מתעניינות בחברת רכב אירופית

לדברי המקור, פרסום הידיעה על השמדת מערכות אלה על ידי ישראל, עשוי לפגוע במוניטין שלהן, וישפיע על מכירותיהן בעולם, בשל כישלונותיהן לעמוד ולהגן על עצמן מול התקיפות הישראליות עליהן. יש לציין כי הדיווחים באמצעי התקשורת בישראל התייחסו גם לתקיפת והשמדת טילי קרקע-אוויר של הצבא הסורי, לצד מטרות צבאיות השייכות לכוח אל-קודס האיראני. לכן, ההתייחסות הזאת לא ברורה כלל.

ייתכן שזו התחושה בקרב גורמים סורים בשל התגובה הרוסית הפושרת לתקיפה, שציינה כי "האירועים הללו גרמו דאגה רבה ותרעומת במוסקבה. אנו סבורים שחובה לכבד את ריבונותן ושלמותן הטריטוריאלית של סוריה ומדינות נוספות באזור. עד כה, פעולות ישראל הגבירו את המתיחות ואת הפוטנציאל לעימות סביב סוריה והן פועלות נגד מאמצינו להסדיר את המצב ולהשיג יציבות ופתרון מדיני בסוריה".

מה מסתירים הרוסים?

כישלון מערכות ההגנה האווירית מתוצרת רוסיה שברשות סוריה עלה כבר בעבר לכותרות, ואף נשאלו שאלות האם הרוסים מוכרים לסורים מערכות "מנוטרלות". מאחר ולא נמצא הסבר מניח את הדעת לחוסר ההצלחה שלהן לפגוע במטוסים התוקפים, טענו פרשנים סורים כי מערכות הנשק "אשמות", וכי המערכות שנמכרו לסוריה, הנחשבות ל"פאר תוצרת התעשייה הרוסית", אינן זהות למערכות המקוריות, שכן רוסיה נטרלה מרכיבים שונים בהן, המפחיתים את ביצועיהן. המערכות נבדקו עם הגעתן לסוריה, על ידי מומחי מכון CERS, ונמצא כי הן אינן זהות בנתוני הביצוע שלהן לנתונים המופיעים בספרי המערכות.

בתגובה, טענו הרוסים שהתוצאות השליליות של הבדיקות נובעות מאי מיומנותם של הצוותים הסורים שהפעילו אותן, ולא בשל תקלות טכניות במערכות עצמן. סוג זה של תשובה מהצד הרוסי לגבי אי יעילות המערכות שסיפקו לצבאות הערביים באזור מוכרת עוד מהמאה הקודמת, כאשר מצרים וגם סוריה באו בטענות לסובייטים כי הם מוכרים להם מערכות נשק פחות איכותיות. מכאן, לטענת מדינות אלה, כישלונותיהם במלחמות השונות מול ישראל. בעקבות כך, ערכו הסורים מבחן נוסף למערכות אלה באפריל 2012, כדי לבחון את ביצועיהן ואת התמודדותן מול אמצעי שיבוש ולוחמה אלקטרונית, כאשר צוותי ההפעלה שלהן היו הפעם רוסים ולא סורים.

הניסוי נערך בבסיס חיל האוויר בחמיימים, המופעל על ידי הרוסים, ונכחו בו קצינים סורים בכירים מההגנה האווירית, ממנהלת הלוחמה האלקטרונית ממודיעין חיל האוויר ומומחים ממכון CERS, וכן מומחים רוסיים המכירים מערכות אלה. בניסוי הוכח כי המערכות כשלו להתמודד מול החסימות שבוצעו עליהן, ולא הצליחו בניסיונותיהן להתחמק מהן, למרות שהיו אמורות לעשות זאת כפי שמופיע בספרי המערכות. הדבר הפתיע גם את המומחים הרוסים, שלא ידעו להסביר את כישלון המערכות שהפעילו בניסוי זה.

יצוין כי בפרסומים רשמיים, הרוסים מציגים את מערכות הטילים פנציר ובוק כמתקדמות ביותר בעולם, ומדגישים במיוחד את הניסיון המוצלח שצברו בפעילות מבצעית בסוריה. זאת, במגמה להגביר ככל הניתן את היקף המכירות שלהן לחו"ל, כשהדגש הוא על שווקים בעולם השלישי. מערכת פנציר נמכרה עד כה בעיקר למדינות במזה"ת ובצפון אפריקה, וניכר מאמץ רוסי למצוא עבורן שווקים חדשים, כולל במדינות המפרץ. עם זאת, בשנה החולפת הופיעו בתקשורת הרוסית מאמרים של מומחי צבא רוסים עצמאיים, בהם צוין כי מערכת פנציר כלל לא הוכיחה עצמה בפעילות המבצעית בסוריה, וכי נדרש שדרוג רציני שלה.  

יודגש כי הרוסים ממעטים להתייחס לביצועיה של מערכת הטילים בוק, במיוחד לאור מעורבותה בהפלת מטוס הנוסעים המלזי מעל מזרח אוקראינה ב- 2014, אירוע שפגע קשות במעמדה של רוסיה בזירה הבינלאומית.

תיקון טעות: במאמרי הקודם "מלחמת הבסיסים של רוסיה וארצות הברית בסוריה" מה-30.11.2019 נפלה טעות בידיעה העוסקת בגדוד טילי הקרקע-אוויר 300-S הנמצא בסוריה. מסתבר כי מדובר בתקלה שהתגלתה בסוללה אחת מתוך ארבע הסוללות של הגדוד, והיא הוחזרה לתיקונים ברוסיה, ולא כל הגדוד. עם הקוראים הסליחה.

סייע בהכנת הכתבה נחמיה בורגין

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית