להציל את טהרן: איראן תגרור את האזור לעימות

קיים חשש כי ההנהגה האיראנית, על רקע גל המחאה במדינה, תנקוט בפרובוקציות מול ארה"ב וישראל, שיחזירו את תמיכת הציבור. המהלכים האחרונים שלה להבעיר את השטח נכשלו, לכן צפוי סבב התגרות נוסף. פרשנות

 
להציל את טהרן: איראן תגרור את האזור לעימות

רוחאני וטראמפ. צילום: AP

בשבועות האחרונים ישנה התעוררות חריגה בקרב הציבור באיראן שבאה לידי ביטוי בהפגנות ענק, אלימות במיוחד, תוך מחאה חריפה נגד המשטר. הזרז לאירועים היה העלאת מחירי הדלק, אך ברור כי הסיבה היא עמוקה יותר. המשטר נקט מהלכים חריגים ואלימים ונראה כי הצליח לדכא את המחאה החברתית אולם למרות זאת, דומה כי לראשונה מזה שנים ישנו חשש אמיתי בקרב העילית השלטונית באיראן מהידרדרות המצב עד לכדי אובדן שליטה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המשטר האיראני מבקש להדגיש לציבור את הקשר הישיר בין הסנקציות האמריקניות לבין מצבה הכלכלי של המדינה. המשטר "מצייר" תמונה שהאויב והאשמה במצבם של האיראנים היא ארה"ב, ובכך טהרן מסיטה את הזעם הציבורי אל המערב. הגם שהתמונה נכונה בחלקה, הרי שהפניית הזעם הציבורי כלפי המשטר ולא כלפי האמריקנים היא שינוי מהותי. אומנם הסנקציות הוטלו על האיראנים בגין תוכנית הגרעין, אך מבחינת הציבור האיראני המציאות הכלכלית שאליה נקלע מיוחסת בעיקר למדיניות הכושלת של משטר האייתולות.

נראה כי הציבור באיראן חלוק עם מנהיגיו באשר למגמת פניה של איראן. בעוד שההנהגה רואה חשיבות מכרעת בתוכנית הגרעין, בהפצת האסלאם המהפכני ובקידום המערכה מול ישראל, הציבור דורש כי עיקר המאמץ האיראני יושקע דווקא בתוך איראן פנימה. לעובדה זו יש משמעות קריטית, שכן היא פוגעת באופן מהותי ביכולת של ההנהגה האיראנית לגייס תמיכה ציבורית בהעדפותיו וביכולתו לתעל את הזעם והכעס של הציבור לעבר האויב ההיסטורי – "השטן הגדול והשטן הקטן". 

לייצר עימות מוגבל

אל מול האיום ההולך וגובר מבית מבקשת ההנהגה האיראנית לנקוט צעדי חירום, אולי נואשים, אשר יחזירו את התמיכה הציבורית במערכה מול ארה"ב וישראל. אולי הדרך היחידה (מפתיעה משהו) היא ליצור פרובוקציות שיביאו למהלומה צבאית מוגבלת נגד איראן. אז, תוכל ההנהגה האיראנית להפעיל את מערכת התעמולה שלה ולרתום את הציבור שוב מול האויב המבקש להשמיד את העם האיראני הגאה.

הכתבות הכי נקראות באתר:

"משחקי הכס": כך נערך צה"ל ללחימה בזירה חדשה

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי במערכת רקטית

עקב פיצוץ בנשק: הופסקו אימונים ברובי תבור

עסקת ענק כחול-לבן: מערכות מכ"מ נמכרו לחו"ל

דיווח: איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק

בחודשים האחרונים עשתה איראן כמעט כל פעולה אפשרית כדי לגרור את המערב לתגובה צבאית. להשתלטות על המכלית הבריטית, להפלת המל"ט האמריקני, ולירי חסר התקדים על בתי הזיקוק בסעודיה היה ככל הנראה רק מסר אחד: "בואו תתקפו אותנו".

אבל, באופן פרדוקסלי, העדר התגובה, שבעיני גורמים במערב ובישראל נתפסה כחולשה של ארה"ב וסעודיה, בסופו של דבר השיגו את התוצאה ההפוכה – פגיעה ביכולת גיוס משאבי תמיכה מהציבור במדינה וכרסום נוסף בתמיכה הציבורית במשטר.

סיבוב שני בפתח

אבל דווקא המציאות הנוכחית, שלמעשה עמדה בבסיס המערכה הכלכלית מול איראן, טומנת בחובה סיכונים. הסיכון המרכזי הוא מהות התגובה האיראנית למציאות המתהווה. נראה כי האיראנים יעשו מאמץ נוסף על רקע המצב בתוך המדינה על מנת לגרור את ארה"ב, ואולי אף את סעודיה, למערכה צבאית מוגבלת. אנו מגיעים לנקודה קריטית שבה הסנקציות והמערכה הצבאית מתחברות.

במצב הנוכחי על מקבלי ההחלטות בארה"ב ובישראל להתנהל באופן מושכל במערכה מול איראן. יש להמשיך לתקוע טריז בין העם האיראני לבין המשטר באיראן. ניתן לעשות זאת באמצעות המשך הטלת סנקציות על בכירי המשטר, אך בשלב זה יש לדאוג בעיקר לאכיפת הסנקציות. 

כמו כן, יש לשקול היטב האם להיגרר למערכה מול איראן, גם אם היא מוגבלת, בעקבות התגרויות חוזרות ונשנות שיש לצפות שתתרחשנה בתקופה הקרובה. על ארה"ב וישראל לנסות לקבל החלטה אסטרטגית, האם הן פועלות במלוא המרץ להפלת המשטר באיראן או להבאתו לשולחן המו"מ. החלטה זו היא קריטית להמשך ניהול המערכה הכלכלית מול איראן.

הכותב משמש כחוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS); שימש בתפקידים שונים במשרד רוה"מ ובמל"ל וכקצין בכיר באמ"ן

אולי יעניין אותך גם