תקרית ה"יסעור": הנורה האדומה חייבת להידלק

תקלה טכנית יכולה להתרחש בכל מסוק, אבל הסיכוי גובר כשמדובר במערך שחגג 50 שנה. תהליכים שונים מעכבים את ההחלטה הגורלית - מי מבין שני מועמדים בלבד יחליף את ה"יסעור", ויידרש בבוא היום להגיע "רחוק ומהר". פרשנות 

 
תקרית ה"יסעור": הנורה האדומה חייבת להידלק

מערך ה"יסעור" חגג לאחרונה 50 שנה. צילום: מתוך אתר חיל האוויר

תאונה כמו שקרתה אתמול בדרום במסוק ה"יסעור", שנגרמה מאש במנוע, עלולה לקרות בכל כלי טיס, אפילו חדש. על אחת כמה וכמה כשמדובר במערך מסוקים שחגג לאחרונה 50 שנות פעילות. לצד התקלה הקשה שגרמה כמעט לאסון, אפשר להחמיא לצוות האוויר שהנחית את מסוק ה"יסעור" בשלום יחד עם הצוות והלוחמים שהיו על סיפונו.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

קרקוע מערך ה"יסעור" על ידי מפקד חיל האוויר בעקבות התקרית, חייב להדליק נורת אזהרה לכל מקבלי ההחלטות - מטייסי המערך ומעלה דרך מטה חיל האוויר, צמרת צה"ל ועד הדרג המדיני. שרשרת הפיקוד הארוכה הזו עדיין לא קיבלה החלטה איזה מסוק לרכוש, מי יחליף את ה"יסעורים" המתיישנים, שחלקם כבר לא במצב טיסה ורמת השמישות שלהם נמוכה.

כידוע, המועמדים להחלפת "היסעור" הם שני מסוקים של שתי חברות בלבד:  לוקהיד מרטין/סיקורסקי שמציעה את מסוק K STALION CH-53, ובואינג שמציעה את המסוק CHINOOK CH-47. שני המסוקים טובים וחיל האוויר צפוי לקבל את הדגמים החדישים והמתקדמים ביותר של שני כלי הטיס. ניתן יהיה להתקין במסוקים מערכות ישראליות כחול-לבן לפי דרישות החיל. אבל החלטה, כאמור, עדיין אין.

טייסי חיל האוויר כבר טסו במסוק של לוקהיד מרטין/סיקורסקי, ביצעו שש טיסות יום ולילה והביאו את המסוק עד לקצה המעטפת. הם הביעו שביעות רצון מכלי הטיס, המוגדר כמסוק של המאה ה-21. K הוא מסוק בעל רוטור עילי גדול ורוטור קטן יותר בזנבו, כמו כל מסוקי חיל האוויר היום.

אנשי חיל האוויר עדיין לא ביצעו טיסות הערכה על המועמד האחר, צ'ינוק של בואינג, שהוא מסוק בעל שני רוטורים עיליים גדולים וללא רוטור זנב. יתכן שטיסות הערכה אלו יתקיימו בחודש ינואר בהשתתפות טייסי ניסוי של חיל האוויר וטייסים אמריקניים.

גם הרמטכ"ל סימן עדיפות לתובלה כבדה

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, התבטא לאחרונה ואמר כי הוא נותן עדיפות ראשונה ל-Heavy lift, מסוקי תובלה כבדה, כלומר החלפת ה"יסעורים". בחיל יודעים לומר שמערך התובלה הכבדה זקוק ללא מעט מסוקים חדשים ואף יותר. אלא שהיעדר החלטה מעכב את ההזמנות.

לשתי היצרניות הענקיות לוקהיד מרטין/סיקורסקי ובואינג יש רשימות הזמנות נכבדות. הזמנות היום יביאו את המסוקים לארץ בעוד כמה שנים. ובכל זאת, שתי החברות בסניפיהן בישראל משקיעות מאמצי שיווק נכבדים ביותר למסוקים שלהן. שתיהן בעלות ניסיון רב-שנים באספקת טובי כלי הטיס של מדינת ישראל, כולל מטוסי קרב F-15  ו-F-35.  

מסוק K STALION CH-53 של לוקהיד מרטין/סיקורסקי. צילום: באדיבות החברה

בשתי החברות לא חוסכים מאמצים להוכיח שהמסוק שלהם הוא המתאים ביותר לחיל האוויר הישראלי, כולל הבאת סימולטורים מיוחדים, המאפשרים להטיס, להתרשם מהקוקפיט ולשמוע הסברים של טייסי ניסוי.

בלוקהיד מרטין אומרים כי מחיר המסוק K יהיה כ-80 מיליון דולר. בבואינג מציינים שמחיר מסוק צ'ינוק יהיה בין 50 ל-60 מיליון דולר. ה-K הוא מסוק חדש בהשוואה לצ'ינוק, מסוק ותיק הפועל מזה עשרות שנים בעשרות חילות אוויר, כולל במלחמות, אך דגמיו החדשים משודרגים. חיל האוויר מתעניין בדגם המתקדם G. מסוק K דומה ל"יסעור" בצורתו החיצונית, אך הוא מתקדם ביותר בקוקפיט. הוא כולל צגים זהים לאלה של מטוסי נוסעים המודרניים ביותר והטסה בשיטת אל-חוט FLY BY WIRE, המשפרת את הביצועים. תאי המטען והנוסעים דומים במידותיהם בשני המסוקים.

CHINOOK CH-47 של בואינג. צילום: AP

היעדר רוטור זנב מוגדר בבואינג כיתרון מבצעי. הצ'ינוק יודע "להישען" בחלקו האחורי על מצוק בעוד חלקו הקדמי מרחף באוויר, כדי להוריד או להעלות לוחמים בתוויי קרקע מורכבים. בלוקהיד מרטין ארה"ב אומרים שטייסי חיל האוויר ירדו מהטיסות במסוק K  "עם חיוכים גדולים על הפנים", והיו מלאי התלהבות מביצועי המסוק. הם טסו יחד עם טייסי ניסוי של סיקורסקי וטייסים של חיל הנחתים.

כל הצדדים מסכימים שההחלטה קשה כאשר מציעים לחיל האוויר שני מסוקי תובלה משובחים, כאלו שמתאימים ויותאמו לדרישות המפליגות של חיל האוויר, שהוא ללא ספק "לקוח קשה" ברמת דרישותיו מכלי הטיס שלו, בשל האילוצים המבצעיים. אבל הצדדים גם תמימי דעים שהגיע הזמן להחליט כיצד ייראה בעתיד הקרוב מערך התובלה הכבדה של חיל האוויר. החיל מפעיל כמה זרועות ארוכות טווח: מטוסי קרב, מסק"רים, כלי טיס מאוישים מרחוק ומערך תובלה, שבבוא היום יידרש להגיע "רחוק ומהר". 

אולי יעניין אותך גם