50 שנה ליסעור: "מבצע פעולות שהשתיקה יפה להן"

שברקע עדיין לא הוחלט איזה מסוק יחליף אותו, בחיל האוויר מציינים יובל שנים לפעילות מערך המסוקים הוותיק. מפקד טייסת 118: "כולנו מבינים שצריך להחליף את המכונה המרשימה הזו אחרי כל כך הרבה שנים של שירות נאמן"

50 שנה ליסעור: "מבצע פעולות שהשתיקה יפה להן"

מסוק היסעור. המערך חוגג יובל שנים. צילום: מתוך אתר חיל האוויר

מערך מסוקי יסעור (CH-53) של חיל האוויר חוגג יום הולדת 50. ב-26 באוקטובר 1969 נחתו בישראל ראשוני מסוקי היסעור, שממשיכים למלא עד היום משימות רבות. בעתיד הם יוחלפו בפלטפורמות חדשות. רס"ן ע', הקצין הטכני בטייסת 118, אומר בכתבה לאתר חיל האוויר: "למרות שהמסוק ישן ויש בו לא מעט אתגרים מורכבים, צריך את אותם מסוקי יסעור למשימות ייחודיות שהשתיקה יפה להן".

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מפקד טייסת 118 סא"ל י', מסביר בכתבה: "כולנו מבינים שצריך להחליף את המכונה המרשימה הזו אחרי כל כך הרבה שנים של שירות נאמן, אך אנחנו לא יכולים לשקוע במחשבה שעוד מעט יגיע מחליף, כי יש לנו משימות לבצע ואנו צריכים להמשיך להתאמן ולהתכונן לכל תרחיש".

בימים אלה מתקיימים דיונים על מציאת מחליף ליסעור הוותיק, אך טרם התקבלה החלטה. המועמדים הם מסוקים תוצרת לוקהיד מרטין-סיקורסקי או בואינג. בינתיים, שתי טייסות היסעורים, טייסת 118 'דורסי הלילה' וטייסת 114 'מובילי הלילה', ממשיכות לפעול כמערך אחד במגוון משימות. כמעט כל חלק במסוקים הישנים הוחלף או שודרג. המנועים, הממסרים, הלהבים ומערכות הקשר. המסוקים כבר עברו מזמן את מגבלת 10,000 שעות הטיסה שהגדיר היצרן.

טייסות היסעורים מרבות לשתף פעולה עם יחידה 669 ומוטלות עליהן משימות רבות שאותן מבצעים שני הטייסים והמכונאי המוטס, שהוא איש הצוות השלישי, האחראי על הקרקע לתחזוקת המסוק ואילו באוויר הוא לוחם אווירי, מפקד תא המטען.

מסוקי יסעור הגדולים הם מהוותיקים במטוסי חיל האוויר הישראלי, אך עד שיימצא להם מחליף ראוי – לא נס ליחם. הוא ממשיכים לטוס.