מתקרב מועד החלטה על רכש כלי טיס חדשים לחיל האוויר

מי יחליף את מסוקי ה"יסעור" הוותיקים? איזה דגם ייבחר כמטוס התדלוק החדש של חיה"א? ומתי תתקבל ההחלטה על עתיד הסד"כ של חיל האוויר? תמונת מצב מעודכנת

מתדלק אווירי (צילום ארכיון: דו"צ)

בחודש מאי יגיעו ארצה עוד ארבעה מטוסי F-35 'אדיר', ועד סוף השנה יהיו בטייסת 'נשר הזהב' בבסיס נבטים בדרום 20 מטוסי חמקן. כיום יש 14, והם מגיעים ממפעלי לוקהיד מרטין בטקסס בקצב של שישה מטוסים בשנה.

ההערכה היא כי עד סוף השנה ובתחילת השנה הבאה, ואחרי שתקום ממשלה חדשה ויתמנה שר הביטחון הבא, אמורות להתקבל החלטות שישנו את פניו של חיל האוויר הישראלי וישדרגו כמעט את כל כלי הטיס שלו: מטוסי קרב נוספים ו/או חדשים, מסוקי תובלה חדשים, מטוס תדלוק חדש. שני מחליטים ראשיים במערכת עדיין לא הביעו דעות בפומבי בנושא האווירי: הרמטכ"ל החדש ומפקד חיל האוויר.

ההחלטה הדחופה ביותר קשורה למסוקי התובלה הכבדה, ותרם לדחיפות דוח מבקר המדינה ממרס השנה, בו מתח המבקר ביקורת קשה על מערך המסוקים: "סד"כ מסוקי 'יסעור', שהם בני 50 שנה, אינו נותן מענה מלא לצורך המבצעי. יש לשקול הקדמת רכש חלופת היסעור", כותב הדוח. מי יחליף את ה'יסעורים': CH-53K  KING STALION  של סיקורסקי/לוקהיד מרטין, או צ'ינוק H-47 בעל שני רוטורים עיליים תוצרת בואינג?

תגובת דובר צה"ל בעניין המסוקים: "צה"ל נמצא בשלב של עבודת מטה לרכש המסוקים, אשר נמצאת בתהליך אישור". גם באגף תכנון במטכ"ל סבורים שיש דחיפות בפתרון בעיית מסוקי התובלה הכבדה.

חיל האוויר בחן את שני המסוקים בטיסה או בסימולטור והטיסו אותם טייסים בכירים מאוד, ובקיץ הקרב ייצאו לטיסות מבחן נוספות. עדיין אין החלטה, אך היצרניות מפליגות כל אחת בשבחי המסוק שלה: ה-K הוא מסוק חדש שיוכל לטוס עוד עשרות שנים. הצ'ינוק הוא מסוק ישן, אך ישראל תקבל את הדגם המשודרג המתקדם בלוק 2. K הוא בעל שבעה להבים (שישה ב'יסעור'), והוא המסוק הצבאי הראשון שטס בשיטת אל-חוט (FLY BY WIRE). במסוקי 'צ'ינוק' יחליפו את הלהבים וישתילו פריטי אוויוניקה תוצרת ישראל. בחיל האוויר יש תומכים  ב'צ'ינוק' (שאין לו רוטור זנב, דבר המוסיף לבטיחות) של בואינג, אולם המסוק K של לוקהיד מרטין נבנה בהתאמה לפעילות מבצעית באזורים הרריים (לבנון?), הוא גדול במידותיו (יותר חיילים לתובלה) ויותר יקר, אבל יטוס עוד 50 שנה כי הוא חדש, והוא מוכר יותר לחיל האוויר בהיותו יורש ה'יסעורים' הוותיקים.

המתדלק החדש

שאלת מטוס תדלוק חדש נמצאת בשלב מתקדם יותר: חיל האוויר קיבל אישור להוציא LOR LETTER OF REQUEST לשני מטוסי תדלוק KC-46 תוצרת בואינג, כלומר בקשה רשמית לקבל פרטים מלאים על המטוס. בכירים במשרד הביטחון ובחיל האוויר ראו וטסו במטוס, והביעו דעתם שזה מטוס התדלוק המתקדם ביותר בעולם: לכל מערכת יש שתי מערכות גיבוי, שתי עמדות למתדלק ולמדריך, תא טייס עם אוויוניקה מתקדמת של מטוס בואינג B787, אפילו הגנה נגד פיצוץ גרעיני בסביבת המטוס.

באחרונה נכנס גורם חדש.  לוקהיד מרטין חברה לקונסורציום האירופי איירבוס ויצרו מטוס תדלוק חדש (MRTT) המבוסס על מטוס הנוסעים של איירבוס A330, שלמעשה מתחרה ב-KC-46  של בואינג.

המטוס יוצג בסלון האווירי בפריז ביוני השנה, חיל האוויר יוכל לקבלו תוך שנה והוא גדול יותר מהמתדלק של בואינג (יותר דלק, פחות גיחות, יותר טווח), המבוסס על מטוס נוסעים B767. "לתעשייה האווירית יוצע נתח כבד מאוד" בהשתתפות בייצור המטוס, אומרים בלוקהיד מרטין.

מאידך גיסא קשה להעלות על הדעת שמדינת ישראל תקנה מטוס צרפתי-אמריקני תוצרת הקונסורציום האירופי. עד היום לא רכשה חברת אל על אפילו מטוס נוסעים אחד של איירבוס וכל הצי שלה הוא על טהרת בואינג. לכן מעריכים שמטוס התדלוק הבא של חיל האוויר יהיה ה-KC-46 של בואינג.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית