דיווח: כך החליטה איראן לתקוף בסעודיה

במשך חודשים טענה איראן כי לא הייתה מעורבת בתקיפת מתקני הנפט של סעודיה. ארבעה גורמים איראניים חשפו בפני סוכנות הידיעות רויטרס כיצד התכנסה הצמרת האיראנית במתחם מבוצר בטהרן על מנת לדון במבצע

התקיפה על מתקני הנפט האיראניים. צילום: AP

על רקע ההכחשות הנמרצות של איראן על כך שלא הייתה אחראית על ההתקפה נגד מתקני הנפט של סעודיה, סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה היום (ב') פרטים על "מאחורי הקלעים" של התקיפה. על פי רויטרס, שציטטה גורמים המקורבים לאיראן, ההחלטות התקבלו על ידי בכירים איראניים, וכמובן על ידי המנהיג העליון חמינאי.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לפי הפרסום ברויטרס, "ארבעה חודשים לפני שנחיל של מל"טים וטילים פגע במתקן עיבוד הנפט הגדול בעולם בסעודיה, התאספו אנשי הביטחון האיראניים במתחם מבוצר בבירה האיראנית טהרן. הקבוצה כללה את צמרת משמרות המהפכה ויחידות מובחרות בצבא. הנושא המרכזי באותו יום במאי: כיצד להעניש את ארצות הברית על יציאתה מהסכם הגרעין עם המעצמות והטלת הסנקציות הכלכליות על איראן, מהלכים שפגעו כלכלית ברפובליקה האסלאמית".

"כשבחדר נמצא מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, החל מפקד אחר לדבר ואמר: 'הגיע הזמן להוציא את חרבותינו וללמד אותם לקח'", כך לדברי ארבעה גורמים המכירים את המפגש" ,נכתב בפרסום של רויטרס.

במהלך אותן שיחות, כך צוין ברויטרס נידונו תגובות קשות למהלכים של האמריקנים. חלק מהגורמים הציעו לתקוף יעדים בעלי ערך גבוה, כולל בסיסים אמריקניים. הדברים תוארו לסוכנות הידיעות על ידי שלושה גורמים שהכירו את פרטי סדרת הפגישות שהתקיימו מאז מאי 2019, ועל ידי גורם רביעי המקורב למקבלי ההחלטות באיראן. אותם גרומים הדגישו כי מנהיגה העליון של איראן אישר את התקיפה באופן אישי, אך אמר כי על הכוחות האיראניים להימנע מפגיעה באזרחים ובאמריקנים.

"חמינאי אישר את המבצע". צילום: AP

ברויטרס מדגישים כי לא התקבל כל אישור לגרסה של הארבעה. במשמרות המהפכה סירבו להגיב וכידוע טהרן הכחישה וממשיכה להכחיש על מעורבות בתקיפה. אלריזה מיריוספי, דובר המשלחת האיראנית לאו"ם, דחה את הגרסאות שהתפרסמו. לשיטתו, איראן לא הייתה מעורבת בתקיפה, חמינאי לא אישר אותה ולא התקיימו שום פגישות כמו שתוארו.

גם בסעודיה וארה"ב שמרו על שתקיה כמעט מוחלטת. סוכנות הביון המרכזית האמריקנית והפנטגון סירבו להגיב. גורם בכיר בממשל טראמפ לא התייחס בישירות למידע אך אמר כי "התנהגותה של טהרן לאורך עשרות שנים של פיגועים הרסניים ותמיכה בטרור, הן הסיבה לכך שכלכלת איראן נמצאת בבעיה".

חשש מהצטרפות ישראלית

התוכנית של ההנהגה האיראנית לפגוע במתקני נפט סעודיים התפתחה במשך מספר חודשים, כך על פי הגורם המקורב למקבלי ההחלטות באיראן. "הפרטים נידונו ביסודיות לפחות בחמש ישיבות וההסכמה הסופית התקבלה במפגש בתחילת ספטמבר. כל אותן ישיבות התקיימו במקום מאובטח בדרום טהרן. המנהיג העליון השתתף באחד המפגשים בבית מגוריו, שנמצא גם הוא בתוך אותו מתחם. משתתפים אחרים בכמה מהפגישות כללו את היועץ הצבאי הבכיר של חמינאי ומפקד כוח קודס קאסם סולימאני", אמרו הגורמים לרויטרס.

מפקד משמרות המהמפכה חוסיי סלאמי. צילום: AP

"בין היעדים האפשריים שנידונו תחילה היו נמל ימי בסעודיה, נמל תעופה או בסיס צבאי אמריקני. ארבעת המקורות של רויטרס אמרו כי רעיונות אלה בוטלו בסופו של דבר בגלל חששות מפני נפגעים המוניים שעלולים להביא תגובת תגמול קשה מצד ארצות הברית, יחד עם ישראל, דבר שעלול היה לדחוף את האזור למלחמה", נכתב ברויטרס.

עוד נטען כי אחד הגורמים אמר שמקבלי ההחלטות הסתפקו בתוכנית לתקוף את מתקני הנפט של ערב הסעודית, מכיוון שהיא יכלה לתפוס כותרות גדולות, לגרום לפגיעה כלכלית ליריב ועדיין להעביר מסר חזק לוושינגטון. אחד הגורמים הדגיש כי איראן יצאה מרוצה מהתקיפה נגד סעודיה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית