הפרשה האוקראינית: המודיעין האמריקני נטמע בוושינגטון הפוליטית

פרשת טראמפ ונשיא אוקראינה היא עוד פרק בסדרת "בית הקלפים". חשיפת תמלילי השיחה והטענות נגד טראמפ, שהובילו להליך הדחה, היא ככל הנראה שרשרת נוספת בהדלפות של קהילת המודיעין נגד הנשיא המכהן. פרשנות

 

הנשיא טראמפ. עומד שוב במרכז פרשיה נוספת. צילום: AP

סדרת "בית הקלפים" - גרסת ממשל טראמפ, אחריה אנחנו עוקבים, עדיין לא הגיעה לישורת האחרונה. בכל פעם שנדמה כך הולך לקרות, נכנסת פרשיה חדשה, מוסיפה פרק או מובילה למיני סדרה. השבועיים האחרונים היו משובצים בכמה פרשיות מהן עולה, שוב , כי אנשי מודיעין  משתמשים במידע מודיעיני או אחר, כדי לנגח או להביא להדחתו של הנשיא.

התקשורת האמריקנית דיווחה על מרגל רוסי שה-CIA נאלץ להחזירו לארה"ב מחשש כי הנשיא טראמפ יחשוף אותו בשיחותיו עם הרוסים. המקור המדליף טרח להעביר לתקשורת גם את שמו ומקום מגוריו בווירג'יניה. הפרשיה שרדה רק פרק אחד לאחר שהסתבר כי כבר בתקופת אובמה רצה הארגון להחזירו לארה"ב.

מנגד, הצליח ארגון משמר המשפט לקבל מזכר פנימי של ה- FBIהמתעד פגישה שנערכה במאי 2017 , לאחר פיטוריו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי, ובה ממלא מקומו אנדריו מקייב, (שפוטר לאחר מכן מה-FBI  ללא זכות לגימלאות) מודיע כי פתח בחקירה נגד הנשיא טראמפ, בעוון ריגול ושיבוש הליכים, וביקש/הציע כי ממלא מקום התובע הכללי יישא איתו מכשיר הקלטה בפגישותיו עם הנשיא.   

מיני סדרה אוקראינית

עתה, מתחילה בוושינגטון מיני סדרה, שבמוקד שלה קשרים של אנשי עסקים אמריקנים עם אוקראינה. אלה משתרעים על פני מספר שנים. ראש מטהו של המועמד טראמפ, הוכנס לכלא, בעקבות חקירות התובע המיוחד רוברט מולר, בעוון הלבנת כספים מעסקות עם אוליגרכים מקורבי נשיא אוקראינה הקודם. מתנגדי טראמפ הכלילו פרשיה זו ב"מסמכי סטיל", וניסו להציגה כחלק מקשרי טראמפ והרוסים.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי. צילום: AP

נבחרים דמוקרטיים פנו לפני שנה לנשיא אוקראינה ותבעו כי ימשיך בחקירת פרשיות בהן מעורבים אנשי טראמפ. עתה הדליף איש מודיעין תוכן שיחה בין הנשיא טראמפ לנשיא אוקראינה החדש, ובה מבקש הנשיא טרמפ כי המדינה תחדש חקירת שחיתות של בנו של מי שהיה סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. המדליף טען כי הנשיא טראמפ התנה המשך סיוע צבאי בפתיחת החקירה.

הסערה בוושינגטון אילצה את הנשיא טראמפ לפרסם את תמלילי השיחה כדי להוכיח שלא התנה את הסיוע הצבאי בפתיחת החקירה, וכי זו הייתה שיחה מקיפה יותר שנערכה לרגל זכייתו של הנשיא האוקראיני ברוב מוחלט בפרלמנט.

עוד הדלפות בדרך

לפרשה זו השלכה ישירה על מערכת הבחירות הנערכת עתה. יש בה גם טענה חמורה נגד סגן הנשיא לשעבר, גו' ביידן, המתמודד הדמוקרטי לנשיאות, לפיה בנו קיבל כספים מחברה אוקראינית בגלל קשריו של אביו.

איש המודיעין המדליף לא ראה את תמליל השיחה אלא דיווח עליה ממקור שני או שלישי. מדוע היה זה דווקא איש מודיעין שהדליף? האם התבקש לעשות זאת בגלל קשרים שיצר עם התקשורת?  המדליף הסכים להופיע לשימוע בבית הנבחרים, בעקבותיו נדע את שמו ותפקידו, ואולי נבין יותר מה מניע את המדליפים מארגוני המודיעין האמריקנים.

בעקבות הסיפור האחרון, הנבחרים הדמוקרטים החליטו להתחיל בהליכי הדחה נגד הנשיא. אנחנו יכולים לצפות להדלפות נוספות. מעניין בוושינגטון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית