טור של עמיר רפפורט: החשש בישראל מהתלקחות ביהודה ושומרון

בירושלים לא מדברים בקול רם על "אינתיפאדה שלישית"  - אבל החשש הוא מהסלמה לקראת חודש הרמדאן, שיחל סמוך ל-10 במרס

בסתיו של שנת 2000 ערך פיקוד המרכז של צה"ל סדרה ארוכה של הכנות לקראת הסלמה ביטחונית חמורה ביהודה ושומרון. אלה היו הימים שאחרי כישלון פסגת קמפ-דיוויד של ראש הממשלה אהוד ברק עם יאסר ערפאת.

המצב עדיין היה שקט לגמרי, אבל ההכנות כללו הצטיידות באמצעי מיגון לצד אימונים רבים - מרמת הפלוגה והגדוד ועד לדרג הפיקוד כולו. ההכנות היו כה מקיפות, עד שכאשר פרצה האינתיפאדה השנייה בסופו של דבר, לאחר ביקור אריק שרון בהר הבית, בסוף חודש ספטמבר, התקשו הפלשתינים להסב אבדות רבות לצה"ל.

למעשה, הנפגעים הרבים בצידנו היו רק אחרי שהחל גל של פיגועי התאבדות, בנוסף להפרות הסדר ההמוניות.

נזכרתי בקיץ המתוח של שנת 2000, משום שפיקוד המרכז נמצא כעת בעיצומן של הכנות בהיקף דומה, לקראת גל פיגועי טרור שעלול לתגבר מאוד בשבועות הקרובים.

כעת, לא מדברים בקול רם על "אינתיפאדה שלישית" אבל החשש הוא מהסלמה לקראת חודש הרמדאן, שיחל סמוך ל-10 במרס (מועד החג המדויק נקבע על ידי המוסלמים רק ברגע האחרון).

הרמדאן השנה נחשב רגיש במיוחד (הוא ממילא היה מועד לפורענות בכל אחת מהשנים הקודמות, כולל אירועי "שומר החומות" במהלכו), בשל השפעת המלחמה בעזה, ומשום שאיראן מציפה את השטחים באמצעי לחימה ובכסף שמוברחים דרך הגבולות הארוכים עם ירדן. הכסף הזה נועד להניע טרור. 

לחלק מההכנות המקיפות לקראת גל טרור נחשף הציבור בגלל השימוש בתואר "ביום אויב" כדי לדמות חטיפה שתתבצע על ידי מתנחלים באחד מהתרגילים שנערכו עד כה (צה"ל התנצל על השימוש במונח).

בימים הקרובים יגיע השיא: פיקוד המרכז יערוך את התרגיל המסכם שיבחן את ההיערכות בכל הגזרות, ואת אמצעי הפיקוד והשליטה.

ברמת הישובים - תיבחן ההיערכות מול תסריטי אימה של התקפות המוניות, אפילו ב"השראת" מה שקרה ביישובי הנגב המערבי בבוקר המר של 7 באוקטובר. זהו יהיה אחד התרגילים המקיפים ביותר של פיקוד המרכז.

ככלל, למרות הדמיון בהכנות של הפיקוד בין ימים אלה ובין שנת 2000, הרי שיש בכל זאת שני הבדלים משמעותיים: אז חיינו באשליה של שקט, כיום אנחנו בעיצומה מלחמה ברצועת עזה, שנתפסת על ידי רבים מהפלשתינים ביהודה ושומרון כניצחון על היהודים וכמודל שצריך לחקות. 

מצב שני, בשנת 2000, יאסר ערפאת הורה לכוחות הביטחון הפלשתיניים לנתק מגע עם ישראל, ולמעשה להשתתף בכאוס. האינתיפאדה נפתחה ברצח של שוטר מג"ב על ידי שוטר פלשתיני בקלקיליה.

כיום, המנגנונים, לפחות בינתיים, נמצאים בעיצומו של גל מעצרים של אנשי חמאס, לצד המבצעים הבלתי פוסקים של צה"ל וכוחות משמר הגבול עצמם.

בנוסף, רק בימים האחרונים חשפו המנגנונים הפלשתינים מטענים שהוטמנו בצידי הדרכים, ופירקו אותם. הם פועלים כנגד החמאס בשל החשש שישתלט על יו"ש כמו שהשתלט על עזה ב-2007 ולא מתוך אהבת ישראל.

גם את זה חשוב לדעת: בצה"ל ובשב"כ יש תמימות דעים שהמצב הכלכלי המחמיר ביו"ש, בשל הפסקת היתרי העבודה בישראל, מגדיל מאוד את הסיכון לגל טרור.

זו יכולה להיות רק "קונספציה" (עובדה: ב-2000, האינתיפאדה השנייה פרצה בעיצומה של פריחה כלכלית), ובכל זאת, קשה להתעלם מעמדה מקצועית כה חד משמעית של גופי היבטחון המרכזיים (אם כי, בינתיים, הממשלה מתעלמת).

עוד משהו לגבי פיקוד מרכז: נראה כי עשרות שנים של שקט כמעט מוחלט לאורך גבולנו המזרחי עם ירדן עומדות להסתיים. צהל יבחן את היערכותו לאורך הגבול מחדש.

חשוב להבין, כי מדובר בגבול של לא פחות מ-300 קילומטרים, שהכוחות המפטרלים לאורכו הם דלילים ביותר. באחרונה, נראה כי צה"ל וצבא ירדן מתקשים מאוד לבלום את גל החדירות דרך הגבול, עד כה רק לצורכי הברחות, אבל ייתכן כי בשלב הבא יגיעו גם פיגועים מתוך שטח ירדן.

דאגה מיוחדת קשורה למה שנעשה במשולש הגבולות בין ישראל, ירדן וסוריה בצפון, שם כורעים הירדנים תחת אלפי אנשים שמנסים לחדור לשטחם, מי ברגל מי ברכב.

החשש הוא שחלק מהאנשים קשורים למיליציות שיעיות או לדאעש, וינסו לעבור בהמשך את הגבול לתוך ישראל. החשש מהנעשה בגזרה הוא הסיבה לכך שבצעד כמעט תקדימי שלח צה"ל באחרונה גדוד סדיר איכותי ביותר לפעילות בגבול ירדן.

הכוח הגיע לגזרה היישר מתוך זירת הלחימה המרכזית בחאן יונס.

להארות והתייחסות אנא היו איתי בקשר אישי גם בטוויטר ובלינקאדין. עמיר רפפורט

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית