פרשנות | המוסד יתקשה לחסל בכירי חמאס בקטאר 

נראה כי למרות מאמצי המוסד לחסל את בכירי חמאס, קטאר צפויה להפוך לבית כלא פתוח עבורם 

תמונה: קובי גדעון - לע״מ 

המוסד וקטאר בניגוד אינטרסים. מחד, ראש המוסד, דדי ברנע, הפך את דוחא לביתו השני בשבועות האחרונים במטרה להשיב את החטופים הישראלים הביתה. מאידך, בכירי חמאס, אותם הוא אמור לחסל, מתחבאים בדוחא תחת ההגנה של ממשלת קטאר. אותה ממשלה שעוזרת לו לשחרר חטופים ישראלים משבי חמאס. 

איך מיישבים את הדיסוננס הזה? המוסד כנראה לא יוכל לחסל את בכירי חמאס בקטאר ויצטרך להמציא תחבולות לגרום להם לצאת משם למדינות אחרות.  

מאז הטבח בעוטף עזה בתחילת אוקטובר האחרון, לפני כחודשיים, כתבתי כי המוסד החל להתארגן לחיסול בכירי חמאס. המנגנון והחשיבה צפויים מראש. מאז טבח הספורטאים במינכן, עת המוסד הקים יחידת חיסול, האלגוריתם עובד ללא הפרעה.

ארגוני טרור מבצעים פשעים נגד ישראלים והמוסד משתדל לחסל את בכירי הארגונים הללו. לפחות את אלו השוהים מחוץ לגבולות ישראל או יו״ש.

גם הפעם האלגוריתם עובד. המוסד כנראה הקים צוות מיוחד שתפקידו לאסוף מודיעין לפני מבצע על כלל ההנהגה הבכירה של חמאס והג'יהאד האסלאמי המתגוררים בחו״ל. מבצע חיסול כזה יכול לארוך בין חודשים בודדים אם היעד כבר היה במעקב טרם ה7.10 או שנים אם היעד חדש ברשימת המעקב. 

כמו גם, יש להניח כי מאז ה7.10 בכירי אותם ארגונים, חלקם שוהים כנראה באיראן, סוריה, לבנון, טורקיה, דרום ומרכז אמריקה או מדינות המפרץ, נכנסו לכוננות חיסול. קרי, הם במנוסה מהמוסד ומארגוני ביון מערביים שרודפים אחריהם, כחלק משיתוף פעולה עם ישראל. 

כאמור בפתיח, לפחות בהקשר חמאס, חלק מבכירי הארגון מקבלים מקלט בדוחא ובאנקרה. שני מקומות בעייתים מאד לפעולה עבור המוסד, מבחינה פוליטית.

שתי המדינות, קטאר וטורקיה, מנהלות קשרים ענפים עם ישראל. הייבוא הישראלי מטורקיה מגיע למיליארדי ש״ח בשנה והקשרים עם דוחא נמשכים מאז 2006 בכל הקשור להתמודדות מול חמאס בעזה ורש״פ ביו״ש. 

קטאר נחשבת לאחת המדינות המובילות בקשריה עם ארגוני טרור מוסלמים בעולם. הן בכל הקשור לשחרור חטופים והן בהקשר יצירת קשר עם ארגונים כאלו, כאשר ישנו משבר. 

ניתן להניח כי כל עוד לא מוצו כלל המאמצים מול קטאר להחזיר את החטופים, בכירי חמאס זוכים להגנה בדוחא. גם לאחר מכן, יש להניח כי חלק מההסכם מול ישראל, זה שלא פורסם לציבור מסיבות פוליטיקה פנימית ומול ברנע באופן אישי, כולל סעיף כי בכירי חמאס יוכלו להמשיך לחיות חיים מאושרים - כל עוד הם בתוך גבולות קטאר. 

במילים אחרות, קטאר צפויה להפוך לכלא פתוח עבור בכירי חמאס. אם הם יחליטו לצאת מגבולותיה, המוסד יעשה הכל כדי להגיע אליהם.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית