פרשנות | מתכוונים לקנות דירה בקרבת נמל אשדוד? אתם חשופים לסיכוני חומרים מסוכנים

באשדוד נמצא אחד הריכוזים הגדולים ביותר של מצבורי חומרים מסוכנים בישראל | נמלי ים הם גורם סיכון לתקריות חומרים מסוכנים | לאחרונה נרשמו תלונות על מפגעי ריח ביבנה, הנמצאת ממזרח לאזור התעשייה אשדוד

bigstockphoto

לאחרונה, הצהיר שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, כי הוא שוקל לעצור בנייה חדשה באזור מפרץ חיפה, בגלל ממצאים לגבי פגיע בבריאותם של תושבים עקב זיהום אוויר רב באזור זה, כתוצאה מתעשיות (ובכללן תעשיות פטרוכימיות).

בעבר כבר התרעתי שחלקים נרחבים מתוכנית "שער המפרץ" אינם ישימים כי אסור לבנות שכונות מגורים בטווחי מרחקי ההפרדה הנדרשים לתקריות חומרים מסוכנים ממצבורי חומרים מסוכנים כמו שיש בנמלי הים ובצמוד (במרחק של עשרות מטרים) לנמל תעופה פעיל. 

ואולם קיימת בעיה לא פחות חמורה בשכונת מגורים מתוכננת בצפון אשדוד, בצמוד לנמל אשדוד, ובקירבה מיידית לבתי הזיקוק באשדוד, ומן הראוי ששר הבינוי והשיכון יתייחס גם לכך.

נמלי ים הם גורם סיכון

נמלי ים הם גורם סיכון לתקריות חומרים מסוכנים, כי מרבית האוניות שמובילים בהן מכולות כוללות גם מכולות של חומרים מסוכנים (גם מכולות שישראל אינה היעד שלהן) ולכן יש להתייחס אליהן כמחסן צף של חומרים מסוכנים. לנמלי הים מגיעות גם אוניות המובילות חומרים מסוכנים בצובר ואוניות מטען כללי המובילות מטענים מסוכנים כמו נשק ותחמושת.

ברור שלא ניתן להעתיק את נמלי הים (שפעילותם חיונית) למקום מרוחק מאוכלוסייה (לדוגמה לנגב) ולכן אסור לבנות שכונות מגורים בטווחי מרחקי ההפרדה הנדרשים ממצבורי חומרים מסוכנים. בין השאר כי בשכונות מגורים יש אוכלוסיות רגישות כמו ילדים, קשישים, חולים וכדומה, אשר קשה מאוד לפנות במהירות בזמן התרחשות תקרית חומרים מסוכנים.

נמלים הם גם מקור לזיהום אוויר, בעיקר בגלל פליטות של מנועי אוניות. רק בחלק מהאוניות ובחלק מהנמלים ניתן לחבר את האוניות העוגנות בנמל להזנת חשמל מהחוף, וכך להקטין את השימוש במנועי האוניות. לכן, רצוי שבעורף של נמלים יוקמו מחסנים לוגיסטיים המשרתים את הנמל, חניונים למכוניות ומשאיות וכדומה, ולא שכונות מגורים.

אשדוד: אחד הריכוזים הגדולים ביותר של מצבורי חומרים מסוכנים 

באשדוד נמצא אחד הריכוזים הגדולים ביותר של מצבורי חומרים מסוכנים בישראל. למעשה, מבחינת חומרים מסוכנים, לאשדוד יש מאפיינים דומים לחיפה.

בשתי ערים אלו יש נמלים שדרכם עוברות כמויות גדולות של חומרים מסוכנים, יש עורף נמל מפותח שבו יש מחסני ערובה ומצבורים של חומרים מסוכנים, יש בית זיקוק, יש תעשייה כימית, יש מפעלים ועסקים רבים נוספים העושים שימוש בחומרים מסוכנים, ויש אלפי משאיות שמובילות את החומרים המסוכנים בכבישי אשדוד וסביבתה.

על פי אתר האינטרנט של "איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד – חבל יבנה", במרחב האיגוד יש כ-150 מפעלי תעשייה ועסקים שמייצרים, משתמשים ומשנעים מאות אלפי טונות של חומרים מסוכנים (חומ"ס).

מעבר לכך, אשדוד מאוימת ביטחונית, וקיים סיכון ממשי של נפילת טילים בריכוז של מאגרי חומרים מסוכנים, והדבר עלול לגרום תקרית חמורה. חשוב לציין כי מאגרי החומרים המסוכנים באשדוד נמצאים בקרבת אחת הערים בעלות האוכלוסייה הגדולה ביותר במדינת ישראל. למרבה הצער, מתרחשות תקריות רבות שמעורבים בהן חומרים מסוכנים.  

כך לדוגמה אתמול התרחשה בארצות הברית על שמיטת 50 קרונות רכבת המובילים ויניל כלוריד (חומר דליק, רעיל ומסרטן מאוד) וכמויות גדולות של ויניל כלוריד דלפו. בעקבות כך האוכלוסייה באזור פונתה.

התוכניות לבניית שכונות מגורים בצפון אשדוד - פצצת זמן

למרות זאת, מקודמות תוכניות להקמת שכונות מגורים בצפון אשדוד, ממזרח לנמל ומדרום לבתי הזיקוק.  אני סבור שההתפתחות של אשדוד צריכה להיות בכיוונים אחרים. לציבור רוכשי הדירות יש את הזכות לדעת בפני איזה סיכונים הם ניצבים.

אני גם סבור, שאם התוכנית לבניית שכונות מגורים חדשות בצמוד לנמל ולבתי הזיקוק לא תבוטל, על המשרד להגנת הסביבה, על משרד הבריאות, על עיריית אשדוד ועל הקבלנים, לפרסם הודעות אזהרה, שהדירות באזורים אלו חשופות לסיכון מוגבר מתקריות חומרים מסוכנים וחשופות לזיהום אוויר מוגבר.

מאחר שבעקבות מצב זה הערך הכספי של דירות באזורים כאלו עלול לרדת בעשרות אחוזים, אני סבור שעל שמאי מקרקעין חלה חובה להתייחס לקירבה למוקדי זיהום ולמוקדי סיכון בהערכות שמאיות שהם מוציאים באזורים כאלו, ואם הם יתעלמו מכך הם יהיו חשופים לתביעות משפטיות.

הגורם העיקרי שאמור לפקח על הנושא ולטפל בסכנות הנובעות מחומרים מסוכנים באשדוד ובסביבתה הוא "איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד – חבל יבנה" אך מתברר שכבר במשך חודשים רבים המשרה של רכז/ת חומרים מסוכנים באיגוד אינה מאוישת.

התלונות על מטרדי ריח באשדוד וביבנה התרבו בחודשים האחרונים

חומרים מזהמים מסוימים נסחפים עם הרוח, ולאחרונה התרבו מאוד התלונות על מפגעי ריח ביבנה הנמצאת ממזרח לאזור התעשייה אשדוד. המשרד להגנת הסביבה שבדק את הנושא קבע: "במהלך חודשים מאי-יוני 2022 נרשם גידול משמעותי בפניות על מטרדי ריח המגיעות למשרד להגנת הסביבה מתושבי שכונת נאות שמיר שביבנה וסביבתה, כאשר אופי הריח שדווח היה מגוון, אך כלל בעיקר ריח כימי.

״על בסיס כיווני הרוח ואופי הריח, המשרד להגנת הסביבה ואיגוד הערים אשדוד חבל יבנה זיהו את אזור התעשייה הצפוני באשדוד כמקור אפשרי ליצירת מטרדי הריח לתושבים". 

מאחר והבעיה נמשכת, בימים האחרונים תושבי יבנה ותושבי אשדוד הפגינו כדי למחות על המצב הבלתי נסבל. ייתכן והגורמים האחראיים על המטרד יכניסו לתחשיבים הכלכליים שלהם את הערך של הנזק שנגרם לתושבים רק לאחר שתוגש תביעה ייצוגית נגדם.

תגובת איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד – חבל יבנה

"ככלל, במאמר מופיעים נתונים שגויים וחלקיים העלולים לגרום להטעיית הציבור. בחינת הסיכונים והמפגעים הסביבתיים בשכונת רובע פארק לכיש - השכונה האמורה נמצאת באזור פארק נחל לכיש בקרבת הנמל, ואינה נמצאת בקרבת בתי הזיקוק. בהוראות התכנית להקמתה  נקבע,  כי תנאי למתן היתר בנייה יהיה אישור המשרד להגנת הסביבה  בדבר העדר מגבלות סיכון מחומרים מסוכנים. 

״על מנת להבטיח את העדר הסיכונים, בוצעו בנמל אשדוד ובעורף הנמל תסקיר השפעה על הסביבה שבחן את כלל ההיבטים הסביבתיים לרבות איכות אוויר וסיכוני חומרים מסוכנים. במסגרת בחינת סיכוני החומרים המסוכנים בוצעו סקרי מרחקי הפרדה וסקר סיכונים תפעולי. 
״לאור ממצאי הסקרים, נקבעו לנמל אשדוד ולמחסני הערובה בעורף הנמל תכנית להפחתת הסיכונים לרבות התקנת אמצעי מיגון,  מגבלות ותנאים תפעוליים שמצמצמים את תחום הסיכון לתחום הנמל, באופן שלא ישפיע על שכונת רובע פארק לכיש.  

״לאחר השלמת ויישום התוכנית ותהליכים אלו, התקבל  אישור המשרד להגנת הסביבה כי תכנית השכונה עומדת בתנאים הנדרשים, ובמרחק ההפרדה הנדרש ממקורות אלה. נא להפנות את השאלות בנושאים אלה למשרד להגנת הסביבה. 

״אסדרת איכות האוויר באזור התעשייה אשדוד - איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד – חבל יבנה, עיריית אשדוד, והמשרד להגנת הסביבה, מיישמים תכנית מקיפה ומשמעותית לאסדרת איכות הסביבה במרחב האיגוד ובכלל זה באזור התעשייה הצפוני באשדוד.  במסגרת זו כבר הוכפל מספר ביקורות הפתע בארובות מפעלים, בוצעו סקרי ריח במפעלים והתקיימו  שבעה שימועים למפעלים במהלך שנת  2022. 

״השימועים התקיימו בין השאר, בעקבות תלונות תושבים על מפגעי ריחות ומפגעים נוספים. לאחר השימועים פחת אחוז התלונות באופן דרמטי ב-85%. במסגרת התכנית האמורה הוגברה הפעילות א סדרתית לרבות אסדרת הרישוי, הרחבת הפיקוח והאכיפה במרחב האיגוד.

״איוש תקן מרכז חומרים מסוכנים באיגוד - לאיגוד אושרה בקשה לאיוש דרגה גבוהה יותר למנהל מחלקת חומרים מסוכנים, וזאת בשל חשיבות הנושא. אנו נמצאים בהליך מכרזי  לאיתור מנהל מחלקה. כידוע , קיים קושי באיתור מועמדים בתחום זה ואנו פועלים באופן מעמיק ויסודי לאיתור מנהל מחלקה בעל ניסיון וכישורים. 

״הטיפול בחומרים מסוכנים נמצא במוקד העשייה של האיגוד, גם כעת, מנהל מחלקת תעשיות אמון על נושא זה ועוסק בכך כל העת. כמו כן מנכ"לית האיגוד שימשה עד לאחרונה בתפקידים הבכירים ביותר בתחום החומרים המסוכנים בישראל, והיא מובילה את התחום גם באיגוד.״


מחבר המאמר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית