פרשנות | משרד הכלכלה והתעשייה כשל בקידום רגולציה בתחום חומרים מסוכנים וזיקוקין

בעוד כשבועיים יערכו בישראל בחירות ותתחלף ממשלה. נקווה כי הממשלה הבאה, באמצעות משרד הכלכלה והתעשייה, תצליח יותר בקידום אסדרה בתחום חומ״ס וטיפול בזיקוקין 

אילוסטרציה | צילום: משטרת ישראל 

לקראת סיום כהונתה של ממשלת ישראל השלושים ושש, שהושבעה ב-13 ביוני 2021, זה הזמן לסקור את ההישגים של משרד הכלכלה והתעשייה בתחום הבטיחות בנפיצים, בממשלה היוצאת. 

משרד הכלכלה והתעשייה ממונה על מינהל הבטיחות והגיהות התעסוקתית, שהינו אחד הגורמים המאסדרים (רגולטורים) החשובים ביותר לגבי אסדרת הבטיחות של נפיצים. כבר שנים שאני ואחרים מזהירים שמינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הזניח את נושא הבטיחות בנפיצים, וכי הדבר יגרום לאסון כבד.

תקווה שנגוזה

עם תחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית, הייתה תקווה שהממשלה שמיתגה את עצמה כ"ממשלת השינוי" תשנה את המצב ותגרום לשיפור בתחום חשוב זה, אך נראה שכגודל התקוות כך גם גודל האכזבה.

בעקבות סדרת המאמרים שפירסמתי, עוד בתקופת הממשלה הקודמת, מינהל הבטיחות פרסם נוהל מעודכן של הוראות בטיחות לזיקוקין, וראש מינהל הבטיחות הכריז אז שבקרוב (ולפני יום העצמאות שכבר חלף) נוהל זה יעוגן בתקנות. מאז חלפו כשנה וחצי, אך למיטב ידיעתי משרד הכלכלה והתעשייה כשל בקידום הנושא.

לאחר שפרסמתי מאמר בנושא הסתרת נהלי בטיחות בנפיצים, בתאריך 8.9.21, שרת הכלכלה והתעשייה – ח"כ אורנה ברביבאי כתבה לי באופן אישי שהיא "תעמיק בנושא", אך מאז חלפה מעל שנה ולא ראיתי שנהלי בטיחות אלו פורסמו. בהקשר זה יש לציין כי אפילו משרד הביטחון פועל באופן תקין וראוי ומפרסם באינטרנט את הנהלים שלו לבטיחות נפיצים, ואילו משרד הכלכלה והתעשייה טרם עשה זאת.

בעקבות אסון הפיצוץ בנמל ביירות, ועדת מנחה לאומי לחומרים מסוכנים הנחה את משרדי הממשלה לעדכן את הנהלים שהם אחראים עליהם בהתאם להנחיות ועדת האו"ם לבטיחות נפיצים IATG עד תאריך 31.12.21, אך למרות שעברו כבר כמעט 10 חודשים מתאריך יעד זה, נראה שמשרד הכלכלה עדיין לא השלים את המטלה שהוטלה עליו.

למעשה, עד היום, על פי תקנות חומרי הנפץ, שמשרד הכלכלה והתעשייה אחראי להן, מרחקי ההפרדה ממחסן בעל נתונים זהים למחסן שהתפוצץ והחריב את העיר ביירות, תקינים לחלוטין

זיקוקין - הנשק החם החדש 

הממשלה גם הטילה על משרד הכלכלה והתעשייה לתקן את החקיקה לגבי זיקוקין, אך גם משימה זו טרם הושלמה. בהתאם להחלטת ממשלה 549 מיום 24.10.2021 (שעניינה "תכנית לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית 2022-2026") שרת הכלכלה והתעשייה נדרשה "להביא לממשלה אכרזה על זיקוקים מסוג 2 כחומר נפץ מאושר לפי חוק חומרי נפץ, תשי"ד-1954, על מנת לאפשר הקשחת הרגולציה על זיקוקין ואת האכיפה הפלילית באמצעות משטרת ישראל".

במאמר שכותרתו "זיקוקים משמשים ככלי נשק נגד שוטרים - הממשלה מתעכבת בהגדרתם כחומרי נפץ לצורך פיקוח אפקטיבי", שפרסמתי לפני כחצי שנה, חשפתי כי הממשלה החליטה לתקנן זיקוקים מסוג 2 כחומר נפץ מאושר לפי חוק חומרי נפץ.

למרות העובדה שחלפו מעל חמישה חודשים מפרסום טיוטת האכרזה ועד לפרסום המאמר שלי, הממשלה טרם אשררה את התיקון לאכרזה.

בתגובת משרד הכלכלה והתעשייה שנמסרה ביחס לאותו מאמר נכתב: "בהמשך להחלטת הממשלה המוזכרת הוקם צוות משותף למשרד הכלכלה ולמשרד לביטחון פנים בשיתוף הגופים הרלוונטיים (משטרת ישראל, הרשות הארצית לכבאות והצלה, גופי רגולציה ואכיפה, משרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, מכס, וכו') על מנת לגבש תורת הפעלה לפיקוח ואכיפה בנושא הזיקוקים".

עוד נכתב באותה תגובה: "הצוות מיפה את הממשקים השונים הנוגעים לייבוא, הובלה, רישוי, הפעלה ואכיפה של זיקוקי דינור וחומרי נפץ מקטגוריה 2 עד 4, איתר את גורמי הסיכום הדורשים התייחסות, וזיהה את הפערים המהותיים והתקציביים העומדים בפני טיפול מיטבי בתופעה זו.   

״המלצות הצוות יקדמו מעטפת ארגונית להכרזת הזיקוקים מקטגוריה 2 כחומר נפץ, דבר שיאפשר אכיפה הדוקה יותר, צמצום השימוש הלא חוקי הנעשה בהם והעמדת עבריינים לדין. לאור המורכבות של הנושא, הצוות קיים למעלה מ-10 דיונים אינטנסיביים, ובימים הקרובים יוצפו התובנות, הצרכים והמלצות הצוות למנכ"לי משרדי הכלכלה וביטחון הפנים, ויוצפו למשרד ראש הממשלה לצורך יישום מהיר ואפקטיבי".

בעקבות תגובה זאת, שמחתי על כך שמשרד הכלכלה והתעשייה יפעל סוף סוף באופן מהיר ואפקטיבי.  מאז חלפה כחצי שנה מאז אותה תגובה, וחלפה שנה שלמה מאז החלטת הממשלה בנושא, אך למיטב ידיעתי "אכרזת חומרי נפץ" טרם תוקנה. 

לאור האמור לעיל, אני סבור כי בקדנציה של הממשלה היוצאת, לא הושגו הישגים משמעותיים בתחום הבטיחות בנפיצים. ניתן לסכם את הקדנציה ככישלון מוחלט בהיבט זה. עלינו לקוות כי השר או השרה הבאה שיעמדו בראש משרד הכלכלה יצליחו יותר ויתנו את החשיבות הראויה לקידום הבטיחות בעבודה.

תגובת משרד הכלכלה והתעשייה

נוהל הבטיחות בעבודה עם זיקוקי דינור מתעדכן מעת לעת מאז שנכתב. הנוהל האמור  שקוף, ידוע ומוכר לכל הגורמים הרלבנטיים והמפוקחים, נמסר ונלמד במסגרת ההכשרות הנדרשות לעוסקים בנפיצים ואף מפורסם באתר המשרד.

בחודשים האחרונים מתקיימת עבודה אינטנסיבית על כתיבת התקנות והיא נמצאת בשלבים מתקדמים. הגורם הרגולטורי ביחס למרחקי ההפרדה לחומ"ס שאינם חומר נפץ הוא המשרד להגנ"ס ויש לפנות אליהם בנושא.

מינהל הבטיחות מעניק היתר פרטני בהתייחסות לכל מצב ע"פ מספר מדדים הקבועים בנוהל ובהתאם למציאות בשטח. עוד מודגש כי במהלך השנה האחרונה הובילה שרת הכלכלה והתעשייה עבודת מטה להקמת רשות בטיחות לאומית שתשא באחריות מערכתית לאסדרה, הכשרה, אכיפה ומדידה של כלל תחומי הבטיחות בעבודה.

הקמת הרשות תאושר במסגרת דיוני התקציב הקרובים.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית