דעה | משרד העבודה אינו מפרסם לציבור נהלים שיכולים להציל חיים

העדר פרסום ציבורי של הוראות ונהלי מפע"ר שנועדו למנוע תאונות עבודה מציב סימן שאלה גדול על יכולת אדם מן היישוב לדעת עליהם ומעמיד בסימן שאלה את מעמדם המשפטי. כמו גם, אם הציבור לא יודע עליהם, איך הם עוזרים? 

bigstockphoto

בעבר חשפתי כי על פי נוהל סודי של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית (אז במשרד העבודה וכיום במשרד הכלכלה), נדרשו מרחקי הפרדה קצרים ובלתי סבירים בין מחסני זיקוקין דינור לבין מבנים מאוכלסים, באופן שסיכן את שלומה של אוכלוסייה בקרבת אותם מחסנים.

כך לדוגמה, על פי נוהל זה, טווח הביטחון הנדרש ממחסן שמאוחסנים בו 5,000 קילוגרם של זיקוקין הינו רק 50 מטר, ואילו טווח הביטחון הנדרש ממחסן שמאוחסנים בו 30,000 קילוגרם של זיקוקין הינו רק 85 מטר. במקרה תקרית התפוצצות תכולת המחסן, ישנה הסתברות גדולה שהמבנים הסמוכים יהרסו ויושביהם יהרגו או ייפצעו, כפי שאירע במקרים דומים בתאונות עבר בארץ ובעולם.

מסתירים מהציבור

למרות מספר פניות שלי למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבהן ביקשתי לקבל את נוהל הבטיחות לגבי זיקוקין, לא קיבלתי מענה לפניותי, ובסופו של דבר הצלחתי לקבל את הנוהל, רק באופן בלתי רשמי, מעמיתים מקצועיים.

בעקבות מאמרים שלי בהם קראתי לפרסם את נוהל הבטיחות בזיקוקין, מינהל הבטיחות הכין נוהל חדש ופרסם אותו, אך התברר שהפרסום לא כלל את הנספחים לנוהל, שהוסתרו מהציבור. רק לאחר מאמר נוסף שפרסמתי, מינהל הבטיחות פרסם נספחים אלו.

לאחרונה נודע לי, לגמרי במקרה, שזה לא הנוהל היחידי שמינהל הבטיחות מסתיר לגבי נפיצים ושככל הנראה קיימים עוד מספר נהלי בטיחות לגבי נפיצים שממשיכים להסתיר מהציבור. 

נוהל פיצוצים בשטח בנוי. נוהל עבודות פיצוץ בסביבות קווי חשמל עיליים. נוהל בקשה להיתר שימוש בחומרי נפץ באזור יהודה ושומרון. נוהל דרישות מחייבות למבנה רכב מוביל חומרי נפץ.

כמו גם, נוהל הובלה ואחסון חומרי נפץ לצורך אילוף כלבים. נוהל השעיית ממונה על פיצוצים וביטול היתרים. הבהרה לקבלת חומרי נפץ ע"י ממונה על הפיצוצים. חובת רישוי עסקים למחצבות. מרחקי בטיחות באחסון חומרי נפץ.

אלו רק נהלים שלא פורסמו בתחום חומרי הנפץ, ומי יודע איזה נהלים, לגבי תחומים אחרים יתגלו, אם תיפתח תיבת פנדורה שבה פקידי מינהל הבטיחות מסתירים מעין הציבור את הנהלים ואת ההוראות של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה שבמשרד בכלכלה.

"רשומות" הוא העיתון המתעד הרשמי של מדינת ישראל, בו מתפרסמות מעת לעת הודעות רשמיות שונות, ובכך הוא משמש ליישום פורמלי של כלל הפומביות, הקיים בכל שיטות המשפט, לפיו על החקיקה להיות גלויה.

מלבד חוקים ותקנות מתפרסמות ברשומות גם הודעות על השעיית עורכי דין בגלל הפרת תקנון האתיקה, הודעות לגבי פירוק חברות, הודעות לגבי שיעורי מכס, חוקי עזר עירוניים, הצעות חוק ועוד מידע רב שצריך לחייב מבחינה משפטית.

ואולם, לא נתקלתי ב"רשומות" בהודעות לגבי הוראות ונהלי מפע"ר (מפקח עבודה ראשי). הוראות מפע"ר אמורות להיות ההוראות המחייבות מבחינה חוקית במדינת ישראל לגבי בטיחות בעבודה. אני סבור שחובה לפרסם הוראות ונהלים אלו באופן שיהיה נגיש לכל, ויש טעם לפגם בכך שאינן מפורסמות ב"רשומות". 

מה הועילו חכמים בתקנתם?

העדר פרסום של הוראות ונהלי מפע"ר, באופן שאפילו גוגל אינו מוצא אותן, מציבה סימן שאלה גדול על יכולת של אדם מן היישוב לדעת עליהן, ומעמידה בסימן שאלה את מעמדן המשפטי. כיצד יהיה ניתן לשפוט אדם שעבר על הוראה/נוהל שהוסתרו ולא הייתה לו יכולת, אפילו תאורטית, לדעת על קיומם ועל תוכנם.

מעבר לכך, הוראות ונהלי מפע"ר נועדו למנוע תאונות עבודה שעלולות לגרום לנפגעים, אך אם עובדים ומעבידים כלל לא יכולים לדעת על אותן הוראות ונהלי בטיחות, אם עורכי דין המייצגים עובדים או מעבידים לא יכולים לדעת עליהן, ואם מהנדסים ויועצים לא יודעים עליהן, מה הועילו חכמים בתקנתם?

המחוקק פתר בעיה זו, באופן חלקי, באמצעות סעיף 173 ב. (ג) (1) בפקודת הבטיחות בעבודה, שנקבע בה: "ראה השר או מפקח ראשי כי יש חשש ממשי לבטיחות, לבריאות או לגיהות,......, רשאי הוא להורות על החלת חובות, הגבלות או תנאים כאמור בהוראה שתפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט".

אם כך, המחוקק מצא שיש חשיבות לפרסום הוראות ונהלי בטיחות מחייבים גם ב"רשומות", ואולם בסעיף האמור מתייחסים רק לגבי הוראות לבעלי הרשאה לביצוע פעולה, וגם זאת בתנאים מסוימים בלבד.

נדרש: תיקון פקודת הבטיחות בעבודה

אני מקווה שבמושב הבא של הכנסת ימצאו חברי כנסת שמעוניינים לקדם את נושא הבטיחות בעבודה, שיגישו הצעת חוק שתתקן את "פקודת הבטיחות בעבודה" ותקבע כי כל הוראות ונהלי מפע"ר חייבים להיות מפורסמים באינטרנט וב"רשומות", וכי רק הוראות מפע"ר ונהלי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שפורסמו ב"רשומות" ובאתר האינטרנט של מינהל הבטיחות, יחייבו עובדים ומעבידים.

ולסיום, שני מסרים לשרת הכלכלה החדשה, הממונה, בין השאר, על מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. במדינה מתוקנת, מרבית הנהלים שפרטתי בתחילת המאמר, היו צריכים להיות מוטמעים מזמן כפרקים או כסעיפים בתקנות חומרי הנפץ, ואולם תקנות חומרי הנפץ לא עודכנו במשך עשרות שנים.

כעת, על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, שהינו המנחה הלאומי לחומרים מסוכנים, על משרדך להכין טיוטה לתקנות חומרי נפץ מעודכנות שתתואם לתקינה הבינלאומית, תוך פחות מארבעה חודשים, עד סוף השנה האזרחית, יהיה נכון להטמיע את הנהלים המתאימים בטיוטה של תקנות חומרי הנפץ המעודכנות.

מעבר לכך, יש לקבוע מדיניות פרסום המידע של המשרד, ולהנחות את מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לפרסם גם ב"רשומות" וגם באינטרנט את כל הוראות מפע"ר ואת כל הנהלים של מינהל הבטיחות, שפורסמו בעבר ושיפורסמו בעתיד, שאמורים לחייב עובדים ומעבידים.

כפי שיש באתר האינטרנט של "רשומות" מדורים כגון ספר החוקים, הצעות חוק של הממשלה, חיקוקי שילטון מקומי, תקנות שיעורי המכס וכדומה, מן הראוי להוסיף ב"רשומות" מדור של הוראות ונהלי בטיחות בעבודה המחייבים במדינת ישראל. 

תגובת משרד העבודה

״מוזמן להיכנס לאתר של מינהל הבטיחות בזרוע העבודה, ללשונית פרסומים. נדגיש כי תוכל למצוא פרסומים באתר שלנו, אולם הרשומות מצויות באתר משרד המשפטים.״

------------------------------------------------------------------------------  

המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית