זיקוקים משמשים ככלי נשק נגד שוטרים - הממשלה מתעכבת בהגדרתם כחומרי נפץ לצורך פיקוח אפקטיבי

הממשלה החליטה לתקנן זיקוקים מסוג 2 כחומר נפץ מאושר לפי חוק חומרי נפץ. למרות העובדה שחלפו מעל חמישה חודשים מפרסום טיוטת האכרזה, הממשלה טרם אשררה אותה

קרדיט צילום: דוברות המשטרה

בהפרות הסדר האחרונות בהר הבית מתפרעים ערבים ירו זיקוקין בכינון ישיר כלפי כוחות הביטחון. אין בכך חדש. גם באירועי עבר שהתרחשו בהר הבית היה שימוש בזיקוקים. במקרה אחד, כתוצאה משיגור זיקוקים, ניצת עץ ונגרמה דליקה בהר הבית.

מרבית הנפגעים משימוש עברייני בזיקוקים הם מהמגזר הערבי, שם הזיקוקים הפכו לנשק נפוץ לחיסול חשבונות, ובהתפרעויות בהזדמנויות שונות כמו ריבים בין חמולות לקראת ובעקבות בחירות למועצות מקומיות.

במסגרת הלקחים מאירועים כאלו הוחלט לשנות את הרגולציה של הזיקוקים, ולפני כחצי שנה, התקבלה החלטת ממשלה. 

נקבע בה: "בהתאם להחלטת ממשלה 549 מיום 24.10.2021 (שעניינה "תכנית לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית 2022-2026") שרת הכלכלה והתעשייה נדרשה "להביא לממשלה אכרזה על זיקוקים מסוג 2 כחומר נפץ מאושר לפי חוק חומרי נפץ, תשי"ד-1954, על מנת לאפשר הקשחת הרגולציה על זיקוקין ואת האכיפה הפלילית באמצעות משטרת ישראל".

בתאריך 11.11.21, באתר החקיקה הממשלתי פורסמה להערות הציבור "טיוטת תיקון אכרזת חומרי נפץ (חומרי נפץ מאושרים)", ובעקבות כך התקבלו מספר הערות מהציבור.

על פי הטיוטה שפורסמה, ראש הממשלה נפתלי בנט אמור לחתום על התיקון לאכרזת חומרי נפץ.

למרות העובדה שחלפו מעל חמישה חודשים מפרסום הטיוטה (וחצי שנה מהחלטת הממשלה) טרם שמעתי שראש הממשלה נפתלי בנט חתם על תיקון אכרזת חומרי נפץ (לאחר יישום התיקונים הנדרשים על פי ההערות שהתקבלו מהציבור).

אם ממשלת ישראל סבורה כי תיקון אכרזת חומרי נפץ עשוי להפחית את השימוש העברייני והחבלני בזיקוקים, לא ברור מדוע חצי שנה לאחר החלטת הממשלה הדבר טרם בוצע.

עיכוב בשינוי החקיקה ממתין לפתחם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושל שרת הכלכלה והתעשייה ח"כ אורנה ברביבאי.

תגובת משרד הכלכלה ותעשייה

בהמשך להחלטת הממשלה המוזכרת הוקם צוות משותף למשרד הכלכלה ולמשרד לביטחון פנים בשיתוף הגופים הרלוונטיים (משטרת ישראל, הרשות הארצית לכבאות והצלה, גופי רגולציה ואכיפה, משרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, מכס, וכו') על מנת לגבש תורת הפעלה לפיקוח ואכיפה בנושא הזיקוקים.

הצוות מיפה את הממשקים השונים הנוגעים לייבוא, הובלה, רישוי, הפעלה ואכיפה של זיקוקי דינור וחומרי נפץ מקטגוריה 2 עד 4, איתר את גורמי הסיכום הדורשים התייחסות, וזיהה את הפערים המהותיים והתקציביים העומדים בפני טיפול מיטבי בתופעה זו. 

המלצות הצוות יקדמו מעטפת ארגונית להכרזת הזיקוקים מקטגוריה 2 כחומר נפץ, דבר שיאפשר אכיפה הדוקה יותר, צמצום השימוש הלא חוקי הנעשה בהם והעמדת עבריינים לדין. לאור המורכבות של הנושא, הצוות קיים למעלה מ-10 דיונים אינטנסיביים, ובימים הקרובים יוצפו התובנות, הצרכים והמלצות הצוות למנכ"לי משרדי הכלכלה וביטחון הפנים, ויוצפו למשרד ראש הממשלה לצורך יישום מהיר ואפקטיבי.  

בתוך כך יצוין כי משרד הכלכלה והתעשייה מבצע פעולות אכיפה מאומצות לאיתור מכירה של זיקוקים וחומרי נפץ שלא כדין, בין היתר על ידי מבצעי אכיפה במועדים מרכזיים כמו רמדאן, יום העצמאות ופורים. 

בנוסף, ראוי לציין כי שרת הכלכלה אישרה באחרונה את הארכת צו איסור הייבוא על דמויי כלי ירייה לגביהם קיים סיכון שניתן להסב אותם לכלי ירייה קטלניים, וזאת על מנת לאפשר למשרד לביטחון פנים את הטיפול בתזכיר חוק כלי יריה (תיקון מס' 22)(דמוי כלי ירייה), התשפ"ב, אשר יסדיר את הפיקוח, הבקרה והאכיפה על כלים אלה, אשר מסכנים את הציבור.

עוד נציין, כי המשרד עמל על טיוטת תקנות לעניין עבודה עם זיקוקין דינור, נוסח אשר יחליף את הנוהל המחייב כיום לעניין זה והמפורסם באתר האינטרנט של הזרוע ונמסר בכל ההכשרות שמבצע הזרוע לגורמים הרלוונטיים ולכל מבקש.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית