בישראל אין דור-5. האם מכרז התדרים הבא יחייב את הספקיות להשקיע בליבה? 

למרות שלל הפרסומים בשנים האחרונות סביב מהפכת דור-5 בסלולר, אין בישראל ספק סלולר אחד עם ליבת דור-5 | במשרד התקשורת מסרבים לומר האם מכרז התדרים העתידי צפוי לכלול התנייה להשקעה בליבת דור-5

bigstock

למרות שלל הפרסומים בשנים האחרונות סביב מהפכת דור-5 בסלולר, אין בישראל ספק סלולר אחד עם ליבת דור-5. זו המציאות. השקעה בליבה כזו, על פי הערכות, עולה כ-15-20 מליוני ש״ח, שהספקים טרם השקיעו. וניתן להבין את הספקים, הרי מדובר באותן חברות שגם פורסות סיבים. ומשרד התקשורת החליט שפריסת סיבים חשובה יותר, אז דור 5 ימתין. 

במכרז התדרים הקודם לדור-5, המשרד חייב את הספקים להשקיע ב-VOLTE במטרה להעביר שיחות לדור-4 ולשחרר את התדרים של דור-3. המשרד רוצה לפנות את תדרי דור-3 עד 2025 מתוך מטרה לפנות את חלקם לרשת מגיבים ראשונים לאומית. שגם היא לא מתרוממת כבר שנים

עוד מהלך שעשה המשרד במכרז התדרים האחרון הוא לתת לספקיות תמריץ כלכלי למי שפורסת 250 אתרי דור-5 בישראל. מי שתספיק לעשות זאת עד הקיץ הנוכחי, תקבל מענק כלכלי מהמשרד.

כך המשרד דואג שלפחות חלק מהמדינה כבר תהיה מוכנה לדור-5 כאשר הספקיות ישדרגו את הליבה. כרגע, כאמור, כלל הספקיות עובדות עם ליבות דור-3 ודור-4 בלבד. המשמעות היא שאם יש לכם טלפון דור-5, בתא הסלולרי הוא יתחבר בטווח התדרים של דור-5 (אם זה תא תומך), אך ליבת הרשת תספק לו שירותי דור-4. 

״חברות הסלולאר בישראל מעדיפות לנתב את ההשקעות לכיוונים מניבים יותר: לדוגמה השקעה בהרחבת שירותי VOLTE שתאפשר להן גם לקבל תמריץ מהמדינה וגם לצמצם את דור 3 בתוך מספר שנים. עוד תחום הצפוי לגדול הוא השקעה באתרי סלולאר בגלים מילימטרים (ספקטרום 26 גיגהרץ) כדי לספק חווית גלישה משופרת במתחמים עם ביקוש גבוה״, מסביר גורם בכיר בענף התקשורת הסלולרית בארץ. 

״החברות אינן מייצרות הכנסה עודפת מ-5G. גם אם העלו טיפה מחירים בהתחלה הרי שזה נשחק מהר מאד. ההצדקה הכלכלית להשקיע ב-5G לא תבוא מהצרכן הפרטי, אלא משירותי פרמיום לתעשיה, רפואה, ממשל, בטחון, תחבורה וכו. תכונות חדשות כמו התחייבות לרוחב פס, התחייבות לשיהוי ברשת (ביחידות של מילישניות), התחייבות לאמינות, לקדימות ותעדוף ועוד.״ 

אחת הדרכים להרוויח מדור-5 עבור ספקיות הסלולר הוא Network Slicing. מחלקים את הרשת הפיזית לפרוסות וירטואליות ונותנים לעסק רשת סלולרית פרטית משלו, על בסיס תשתית פיזית משותפת. העסק מצידו מקבל רשת סלולרית עם פרמטרים מובטחים לפי הצרכים שלו וספק הסלולר מרוויח ממכירת דור-5.

תצורה כזו נפוצה בעיקר במפעלי רובוטיקה בחו״ל במקום פתרונות אלחוטיים מקומיים. משרד התקשורת טרם פרסם שימוע בנושא או מדיניות כלשהי. כתבתי על כך בדצמבר האחרון

כלומר, עד שספקי התקשורת לא יראו כסף בדור-5 או שהמשרד יחייב אותם דרך מכרז התדרים העתידי או רגולציה אחרת - לא נראה בקרוב השקעות של עשרות מליוני ש״ח בליבת דור-5. בעיקר כל עוד הספקיות משקיעות כספים בפריסה מהירה של סיבים אופטיים. 

במשרד התקשורת מסרבים לומר האם מכרז התדרים העתידי יכלול התנייה בשדרוג ליבת הרשת הסלולרית לדור-5. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית