״עבודת מטה״: עיכוב של מעל עשור בהקמת רשת תקשורת לאומית למגיבים ראשונים 

ב-2011 החליטה הממשלה לקדם הקמת רשת מגיבים ראשונים ייעודית לכלל הכוחות העוסקים בביטחון פנים והצלה. כעשור קדימה, הרשת טרם קמה. במשרד התקשורת ובמשטרה טוענים כי הנושא נמצא ב״עבודת מטה״  

״עבודת מטה״: עיכוב של מעל עשור בהקמת רשת תקשורת לאומית למגיבים ראשונים 

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל 

לפני מספר שנים הוחלט בממשלה על הקמת רשת תקשורת נפרדת למגיבים ראשונים. ביניהם המשטרה, כוחות הצלה מסוגים שונים וכו'. המטרה היא לספק למגיבים ראשונים רשת עצמאית, עם טווח תדרים ייעודי, לטובת אירועי חירום. 

בצורה כזו, הממשלה יכולה לבצע הפרדה בתשתיות התקשורת בין כאלו המיועדות לכוחות הצלה באירוע לבין רשתות המשרתות אזרחים. הפרדה זו מספקת יתירות לכוחות הביטחון כאשר הרשת הסלולרית קורסת מעומסים רגעיים בתוך אירוע. או כאשר רוצים ״להפיל״ רשת לטובת נטרול פצצה מתקתקת נניח (אירוע נדיר מאד). רשת ייעודית למגיבים ראשונים מקובלת במגוון ארצות, כולל ארה״ב. 

״בהחלטת ממשלה מ-9.1.11 (מס' 2699) נקבע, כי יש "להקים ועדה בין-משרדית בראשות רשות החירום הלאומית (רח"ל) ובהשתתפות נציגי המשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל, צה"ל, כבאות והצלה, מד"א, משרדי התקשורת, הביטחון, הגנת הסביבה והאוצר וגופים נוספים כפי שייקבע ע"י רח"ל, לבחינת חלופות למערכת תקשורת ושליטה ארצית לחירום", כתב מבקר המדינה. 

״במועד סיום הביקורת, יולי 2011, טרם הוסדרה מערכת תקשורת ושליטה ארצית המיועדת לעת חירום. [...] עוד מסרה המשטרה למשרד מבקר המדינה בפברואר 2012, כי "בימים אלו מערכת הקשר 'ניצן' הוכנסה לפעילות במשטרה. למערכת זו יכולת קשר עם גורמי חירום והצלה. משטרת ישראל ופיקוד העורף ביצעו חיבור טכנולוגי בין שתי רשתות התקשורת... כמובן שקיימת מגבלת כמות רשתות חבירה בין שתי המערכות".

ביוני 2012 הממשלה החליטה (החלטה מספר 4876). להקים את הרשת תוך חצי שנה, בדצמבר 2012. זה לא קרה (מופתעים?) ובפברואר 2013 החליטו להעריך את המועד לסוף 2013 בהחלטה מספר 5370. גם זה לא קרה. במאי 2013 הממשלה החליטה לקדם את הרשת בעוד החלטה (מספר 206) בשם ״הקצאה יעילה בתקצוב מערכת קשר רדיו לאומי״. 

במציאות, המשטרה עובדת עם רשת ״ניצן״ ופיקוד העורף פיתח את ״ברק כתום״. את המכשירים מספקת חברת מוטורולה ישראל. לפי פרסום של העיתונאי אמיתי זיו (דה-מרקר) ממאי 2021, מדובר בתשלום מצטבר בעשור האחרון של מעל 800 מיליוני ש״ח למוטורולה. על פי אותה כתבה, המערכת של מד״א אינה מחוברת לניצן או ברק כתום.  

כאמור, כמעט עשור קדימה מההחלטה המקורית של הממשלה להקים רשת מגיבים ראשונים, ביוני 2022, טרם קמה רשת כזו. מדוע? שאלה פתוחה. 

אחד ההסברים המובילים טוען כי מדובר בהחלטה כבדה ואי אפשר לקבל אותה באי וודאות פוליטית המאפיינת את מדינת ישראל בשנים האחרונות. 

תגובת המשטרה

״משטרת ישראל נמצאת בהליך מכרזי להקמת תשתית תקשורת חדשה. מערכת תקשורת הרדיו של משטרת ישראל הנה מערכת לאומית והיא תמשיך לפעול בתדרים הקיימים עד שתקום מערכת חדשה ללא שימוש בתחום תדרים מעבר ביניים. ״ 

תגובת משרד התקשורת

״העניין נמצא בעבודת מטה יחד עם משטרת ישראל״

אולי יעניין אותך גם