שלושה מקורות מימון: כך מתכוונן צה"ל לממן את תר"ש תנופה

אחת השאלות המעניינות במסגרת תר"ש תנופה היא סוגיית המימון. על רקע המשבר הפוליטי, בצה"ל בנו את התר"ש בצורה מדורגת, ויגלו גמישות בבניין הכוח לפי התקציב שיקבלו

 

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל 

על רקע הפלונטר הפוליטי שנמשך כבר יותר משנה, אחת השאלות העיקריות שקשורות לתר"ש תנופה היא מהם המקורות התקציביים של התוכנית? צה"ל וכוכבי דוחפים בכל הכוח את התכנית, כאשר בינתיים תקציב 2020 מחכה לממשלה חדשה, שתקום, אולי, עוד כמה חודשים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

העלות של תר"ש תנופה, על פי צה"ל, היא מעל ל-30 מיליארד שקלים לשנה כתקציב לצבא. תקציב התכנית צפוי להיות גבוה יותר מתקציב צה"ל השנתי בתכנית הרב-שנתית הקודמת - "גדעון", שהסתכמה בכ-30 מיליארד שקלים.

בצה"ל מצהירים כי עיקר הגידול מבוסס על התייקרויות ובכל מקרה לא תהיה בתר"ש פריצה מגבולות הגזרה הכספיים שנקבעו בהסכם יעלון-כחלון. התכנית טרם צלחה משא ומתן עם משרד האוצר. יחד עם זאת, חלק מהתר"ש כבר יצא לדרך בהסטות תקציב פנים צבאיות במאות מיליוני שקלים ובאישורים חריגים שהעניק לצבא משרד האוצר, לצד תוספת תקציב לשנה הקרובה בסכום של כ-2 מיליארד שקלים. כך, שסביר להעריך שבהיעדר מלחמה שתטרוף את הקלפים – תכניתו של כוכבי תצא לדרך, בתנאי שתקום ממשלה קבועה.

בצה"ל אומרים כי התוכנית היא לא רק פרויקט רכש אמל"ח, אלא פרויקט ארוך טווח גם לבניין כוח, להפעלה שלו, כולל אימונים, כוח אדם ועוד. לא כל הפעילויות קשורות לתקציב הרב-שנתי. הצבא עובד על בסיס שלושה מקורות מימון - סיוע חוץ אמריקני, תקציב המשכי של 2020, על בסיס 2019 והתייעלות פנימית.

הההתייעלות הזו כוללת סגירת טייסת, סגירה של חטיבת שיריון, תעדוף כוח אדם ועוד. כמו כן, התר"ש נבנה בצורה מדורגת. כלומר, בצה"ל יידעו להיות גמישים בבניין הכוח לפי התקציב שיקבלו. אם הצבא יקבל את המקסימום, הוא יממש את כל התכנית. אם יקבל פחות, יממש פחות. יש דיונים מול האוצר בנושא.

הכתבות הכי נקראות באתר:

הערכה: אבני יסוד לטיל בין-יבשתי גרעיני איראני

סכנת קורונה: האם יש איום על מפעלים ביטחוניים?

דיווח זר: אלביט מוכרת עמדות נשק לאינדונזיה

התחרות על החלפת הבראדלי יוצאת (שוב) לדרך

כולל אופציה ישראלית: ארה"ב בחנה מערכות לנגמ"שים

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית