התחרות על החלפת הבראדלי יוצאת (שוב) לדרך

אחרי שתכנית ה-OMFV בוטלה עקב קשיים במציאת חברה שתעמוד בדרישות, ארה"ב הודיעה על חידושה. הפוטנציאל: 45 מיליארד דולר. עבור ישראל מדובר בפרויקט חשוב בשל הרצון לכלול בו יכולות שפותחו במדגים הכרמל

 
התחרות על החלפת הבראדלי יוצאת (שוב) לדרך

נגמש"י בראדלי. צילום (ארכיון): AP

צבא ארה"ב מחדש את התחרות להחלפת הנגמ"ש בראדלי, פרויקט בו טמון פוטנציאל של 45 מיליארד דולר. זאת, לאחר שצבא ארה"ב עיצב מחדש את אסטרטגיית הרכש שהביאה להצעה אחת בלבד בעבר. הצבא ספג ביקורת ציבורית בשל כך והחליט להניע את הפרויקט מחדש.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ההכרזה על חידוש התכנית מגיעה אחרי "הפסקה טקטית" שהוכרזה בחודש שעבר בתוכנית, שהחלה אי שם לראשונה באמצע שנות השמונים, בגלגולים שונים. זאת, לאחר שהצבא הודה כי דרישותיו היו קשות מכדי שהתעשייה תוכל לעמוד בהן. התוכנית ידועה רשמית תחת השם Optimally Manned Fighting Vehicle.

ג'נרל דינמיקס הייתה המציעה היחידה שנותרה לאחר שהצוותים של Raytheon ו-Rheinmetall נפסלו, ו-BAE Systems נשרה לפני שהגישה הצעה לשלב האב-טיפוס. "הצבא צריך לתקן את השקעת מיליארדי הדולרים", אמר מזכיר הצבא האמריקני, ראיין מקארתי, על ההפסקה וההפעלה מחדש. המשמעות היא נקיטת צעדים "לפיתוח ובניית תחרות בריאה לתוכנית. הצורך ביכולות קרב קרקעיות הוא אמיתי, וזה קריטי שאנחנו נבנה אותו נכון", אמר עוד מזכיר הצבא.

הצבא הודיע לקונגרס ולתעשיות הביטחוניות על ההפעלה מחדש ביום חמישי האחרון, אך לא ציין מתי תצא בקשה חדשה להצעות. עד כמה הפיתוח של הרק"מ החדש נכשל בארה"ב? המקרה הראשון הידוע לשמצה היה מערכת Future Combat System. הצבא השקיע לפחות 20.7 מיליארד דולר למחקר ופיתוח למערכת לפני ששר ההגנה דאז, רוברט גייטס, ביטל אותה בשנת 2017. מקארתי היה אז עוזר בכיר של גייטס באותה תקופה. דוגמה נוספת הייתה 9.8 מיליארד דולר במחקר ופיתוח שהצבא בזבז על מסוק RAH-66 Comanche, לפני שביטל אותו בשנת 2004. על תכנית OMFV בזבז הצבא "רק" 23 מיליוני דולרים. "זה בסדר לחזור בך ולהגיד שטעית", אמר מקארתי.

עבור ישראל מדובר בפרויקט חשוב היות ובמשרד הביטחון מעוניין לכלול בתכנית ה-OMFV יכולות שפותחו במדגים הכרמל. זאת, מתוך כוונה להצטייד ברק"מ עתידי על בסיס סיוע חוץ ובמחירים שארה"ב יודעת לספק - נמוכים משמעותית מייצור בארץ דרך מנת"'ק.

גם ההודעה שפורסמה השבוע על ידי משרד הביטחון אודות תחילת הייצור הסדרתי של הנגמ"ש איתן (נגמ"ש גלגלי) נעדרה נתון אודות כמות הכלים השנתית. הסיווג הוא כנראה הסיבה להערכות בשוק כי מדובר על עשרות בודדות של כלים לשנה לכל היותר, לצד ייצור המרכבה והנמר.

הכתבות הכי נקראות באתר:

משרד הביטחון החל בייצור סדרתי של האיתן

פעם נוספת: איראן נכשלה בשיגור לוויין לחלל

דיווח: אלביט מוכרת עמדות נשק למדינה מוסלמית

אלביט זכתה בחוזה גדול לאספקת מגן רקיע

רפאל מציעה להודו מערכת כיפת ברזל ימית