מערכת הביטחון חשפה תשתית טרור נרחבת באיו"ש

השב"כ, בשיתוף צה"ל והמשטרה, חשף תשתית גדולה של החזית העממית, שהייתה אחראית בין היתר לפיגוע הקשה באזור דולב בו נרצחה רנה שנרב ז"ל. גורם בכיר בשב"כ: "הפענוח של התשתית הביא לסיכול פיגועים בטווח הזמן המידי". הפרטים המלאים

מעצר חלק מהמעורבים בתשתית של החזית העממית. צילום: דובר צה"ל 

שירות הביטחון הכללי חשף תשתית טרור נרחבת של החזית עממית שפעלה באיו"ש. החשיפה, כך אומרים בשב"כ, הביאה לסיכול של פיגועים חמורים שתכננו הפעילים. במסגרת פעילות של שב"כ בשיתוף צה"ל ומשטרת ישראל, שנערכה בחודשים האחרונים, נחשפה תשתית רחבה ומאורגנת של פעילי ארגון הטרור. בין היתר, חברי התשתית ביצעו את פיגוע המטען בעין בובין, בו נרצחה רנה שנרב ז"ל ונפצעו אחיה ואביה. החוליה נעצרה במהלך מבצע מעצרים רחב במרחב החטיבות המרחביות "בנימין" ו"אפרים".    

צפו במבצע המעצרים שביצע צה"ל

"החקירה חשפה שהתשתית ביצעה פיגועי ירי נוספים ותכננה לבצע פיגועים משמעותיים נוספים בתקופה הקרובה. במסגרת הפרשיה נעצרו ונחקרו ע"י שב"כ כ-50 פעילים בהם גם בכירי מפקדת החז״ע ביו״ש, ונתפסו אמצעי לחימה רבים שהיו ברשות הפעילים והוסגרו כתוצאה מהחקירות בשב"כ", נמסר משב"כ.

מבצע המעצרים של צה"ל לתפיסת חברי התשתית. צילום: דובר צה"ל 

במסגרת החקירה בשב"כ של חברי התשתית, שביצעו את הפיגוע בו נרצחה רנה שנרב ז"ל, נחשף מיקום נשקים ואמצעי לחימה, ומעורבותם של פעילי טרור נוספים הנמנים כחברים בתשתית אשר נעצרו בפעילות משותפת של השב״כ, הימ״מ וצה״ל והועברו לחקירה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בין חברי התשתית שביצעו את הפיגוע במעין, נכלל סאמר ערביד, תושב רמאללה בן 44, שהיה כלוא בעבר על רקע מעורבות בפעילות צבאית מטעם החזית העממית. סאמר היה, על פי החקירה, ראש החוליה ומי שגייס את חבריה. הוא היה זה אשר בנה והפעיל את המטען בפיגוע.

ציוד רב להכנת מטענים. צילום: תקשורת שב"כ

חבר חוליה נוסף הוא יזן מגאמס, תושב הכפר ביר זית, בן 24. הוא נחשד כי היה מעורב בפועל בפיגוע בעין בובין, ובפיגועים נוספים. קסאם שיבלי, חבר חוליה נוסף, תושב הכפר כובר בן 25. היה מעורב בפועל בפיגוע בעין בובין ובביצוע פיגועי ירי נוספים. 

החקירה חשפה מאגר נשק גדול

במהלך החקירות של המעורבים בפיגוע בעין בובין, התקבל מידע שהוביל לאיתור ותפיסה של אמצעי לחימה רבים וקטלניים אשר שייכים לתשתית הטרור. בין יתר נתפסו רובי M-16, רובי קלאצ'ניקוב, רובה גליל, רובה קארבין, מיני-עוזי מאולתר, אקדחים, משתיק קול, חומרי דשן רבים המשמשים לבניית מטענים, נפצים, כדוריות ברזל למטען ותחמושת מכל הסוגים. בנוסף, אותרו מכשירי קשר, כוונות טלסקופיות וסוללה ניידת להפעלת מטענים.

בשירות הביטחון הכללי מספרים כי חלק גדול אמצעי הלחימה נתפסו בפעילות משותפת עם צה"ל ומשטרת ישראל, בין היתר, בדירת קרובת משפחתו של סאמר ערביד, ראש החוליה שביצעה את הפיגוע ומי שהפעיל את המטען.

כך בוצע הפיגוע בעין בובין

במסגרת חקירת חברי החוליה בשב"כ, מסרו המעורבים בפירוט רב אודות הכנות שביצעו לקראת הפיגוע ואופן מימושו. מעדויותיהם עולה כי את איסוף המודיעין לקראת הפיגוע החלו חברי החוליה מספר שבועות טרם מימושו, כאשר הגיעו בהזדמנויות שונות לאזור המעיין על מנת לתכנן את המתווה, ולבסוף הציגו את תכנית הפעולה בפני סאמר ערביד וקיבלו את אישורו.

בלילה שקדם למימוש הפיגוע הגיעו חברי החוליה, סאמר ערביד, יזן מג'אמס וקסאם שיבלי לשטח הררי צפונית למעיין עין בובין, כאשר הם חמושים באקדחים ומטען הנפץ. סאמר השאיר את יזן וקסאם בשטח יחד עם המטען ונסע חזרה לכיוון רמאללה על מנת להשאיר את הרכב בנקודה מרוחקת. כשעה מאוחר יותר, החזיר ווליד חנאתשה, גורם המפקדה אשר מימן את הפיגוע, את סאמר ערביד למקום בו המתינו חברי החוליה ועזב את המקום. חברי החוליה בהובלת סאמר ביצעו הליכה של כשעתיים לכיוון המעיין. כשהגיעו למקום הטמינו את המטען בסמוך לציר הגישה ועלו לנקודה הצופה על המקום.

לאחר מספר שעות של המתנה במהלכן היה קסאם ברגותי אחראי על התצפית, הבחינו חברי החוליה במשפחת שנרב מתקרבת לנקודה, קסאם העביר את ההנחיה לסאמר ערביד, אשר לחץ על ההדק והפעיל את המטען רב העוצמה לעבר בני המשפחה. לאחר הפיגוע נמלטו חברי החוליה רגלית לכיוון רמאללה בדרך הררית, עד אשר הגיעו לעיר והתפצלו.

חלק מהאמל"ח שנתפס. צילום: תקשורת שב"כ

בחקירות בשב"כ נחשפה פעילות טרור נוספת שביצעו חברי התשתית של החז"ע, הכוללת, בין השאר את הפיגועים הבאים: פיגוע ירי לעבר אוטובוס ישראלי סמוך ליישוב עפרה בדצמבר 2017; פיגוע ירי לעבר רכב ישראלי סמוך ליישוב אריאל במרץ 2019. נזאם מחמד, תושב ביר זית, בן 21, עצור, היה מעורב בפועל בפיגוע זה ובפיגועי ירי נוספים.

מעצר בכירי התשתית

משב"כ נמסר כי בחקירת המעורבים בפיגוע נחשף גם כי בראש תשתית הטרור עמדו פעילי חזית עממית ותיקים ובכירים, אשר הנחו את החוליה לבצע את הפיגועים השונים. ביניהם היה וליד חנאתשה, תושב רמאללה, בן 50. וליד היה עצור בעבר מספר פעמים בגין מעורבות בפעילות טרור צבאית של ארגון החזית העממית. הוא שימש כממונה על סאמר וכראש התשתית הצבאית של החזית העממית.

הכתבות הכי נקראות באתר:

בכיר בלוקהיד מרטין: "בישראל מתגבשת דרישה לטייסת 'אדיר' שלישית"

הוצאות להורג ועינויים: פרטים חדשים מההפגנות באיראן

הסכם ייצוא ביטחוני גדול נוסף עם חברה בנאט"ו

משחקי צוללות: צוותים זרים קיימו אימון עם חיל הים

לראשונה: אישה תעמוד בראש ארגון ביון אוסטרלי

בכיר נוסף הוא עא-ראזק פראג', תושב רמאללה, בן 56, מבכירי החזית העממית בגדה. היה כלוא בעבר מספר פעמים על רקע מעורבותו בקידום פעילות טרור צבאית במסגרת החזית העממית. הוא שימש כאחראי על וליד חנאתשה ואישר את מימוש הפיגוע בעין בובין.   

פעילה נוספת היא חאלדה ג'ראר, תושבת רמאללה, בת 56, כלואה לשעבר כמה פעמים בעברה על רקע מעורבות בפעילות החזית העממית. היא נחשבת כמי שעומדת בראש ארגון החזית העממית בגדה, ובמסגרת זו אחראית על כלל הפעילות של הארגון. עוד בכיר הוא אעתראף חגאג, תושב רמאללה, בן 43. בעבר היה עצור מספר פעמים בגין מעורבות בקידום פעילות טרור צבאית של ארגון החזית העממית. אעתראף שימש כאחראי על כלל הפעילות החשאית של החזית העממית ברמאללה ובמסגרת זו גייס פעילים נוספים תחתיו. 

חלק מתשתית הטרור של החזית העממית בגדה. צילום: תקשורת שב"כ

"נחשפה הפעילות של הארגון בשנים האחרונות"

"במהלך החקירה", מדגישים בשב"כ, "בוצעו חיפושים במשרד אשר שימש את פעילי ארגון החזית העממית ברמאללה ונאסף מודיעין רב שהצביע על פעילות הארגון בשנים האחרונות. כמו כן, אותרו חומרים רבים של פעילות הארגון בגזרת רמאללה. במסגרת החקירה הוגשו כתבי אישום חמורים נגד מספר גדול של חברי התשתית. כתבי אישום נוספים יוגשו בהמשך.

בכיר בשב"כ התייחס לחשיפת התשתית ואמר: "הפענוח המודיעיני והחקירה המאומצת סיכלו פיגועים בטווח הזמן המידי. ללא הגעה מהירה לחוליות בשטח, הפיגועים אשר תכננה התשתית היו יוצאים לפועל והיו גובים חיי אדם רבים. חקירת השב"כ חשפה את המסוכנות הממשית והמידית שהייתה מפעילות ארגון החזית העממית, כמו גם את הסיכון הביטחוני מפעילות החז"ע הארגונית המובילה לפעילות צבאית בשטח.

כמות האמל"ח הגדולה שנתפסה והמידע שהתקבל בחקירות השב"כ של חברי התשתית, ממחישים את מסוכנות התשתית ואת רמת המוכנות הגבוהה להוצאה של פיגועים חמורים נוספים בתקופה הקרובה, שנמנעו הודות לפעילות הסיכול", אמר הגורם הבכיר.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית