תחקיר חשף: השקר האמריקני על מלחמת אפגניסטן

מאות גורמים שרואיינו במסגרת תחקיר ענק שפרסם הוושינגטון פוסט, מגלים כי הממשל האמריקני שיקר, והציג לציבור נתונים מעוותים על המלחמה. הפרסום קובע כי הנשיאים האחרונים כשלו בהבטחות לגבי השגת ניצחון במלחמה באזור

 

חיילים אמריקנים באפגניסטן. צילום (ארכיון): AP

הוושינגון פוסט חשף כי צבא ארה"ב שיקר לציבור האמריקני לגבי המלחמה באפגניסטן. העיתון האמריקני ערך יותר מ-400 ראיונות שהעלו ביקורת חריפה ביותר על מה שהשתבש בלחימה באפגניסטן וכיצד ארצות הברית נקלעה למלחמה של כמעט שני עשורים. מאז 2001, יותר מ- 775,000 חיילים אמריקנים נפרסו באפגניסטן. מתוכם, 2,300 מתו ו-20,589 נפצעו בפעולות שונות, כך לפי נתוני משרד ההגנה.

הפרסום מבוסס על הדלפת חומרים מ-SIGAR, המפקח הכללי לשיקום אפגניסטן מטעם הממשל האמריקני. החומרים של תחקיר הוושינגטון פוסט, ראיונות כתובים ומוקלטים, עדיין מחכים לאישור בית משפט אמריקני לפרסומם מספטמבר האחרון. למרות זאת, כלי התקשורת החליט לפרסם אותם.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הראיונות חושפים את מחדלי הליבה של המלחמה שנמשכים עד היום. הם מדגישים כיצד שלושה נשיאים - ג'ורג 'וו. בוש, ברק אובמה ודונלד טראמפ ומפקדי הצבא, לא הצליחו לעמוד בהבטחותיהם לנצח באפגניסטן. גורמים רשמיים בארה"ב הכירו בכך שאסטרטגיות הלחימה שלהם היו פגומות וכי וושינגטון בזבזה סכומי כסף עצומים בניסיון להפוך את אפגניסטן לאומה מודרנית. הראיונות מדגישים גם את ניסיונותיה של ממשלת ארה"ב לצמצם שחיתות, לבנות צבא ומשטרה אפגניים ולפגוע בסחר באופיום המשגשג באפגניסטן.

מאז 2001 הוציאו משרד ההגנה, משרד החוץ והסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי בין 934 מיליארד דולר ל-978 מיליארד דולר, כך על פי הערכת מומחים. נתונים אלה אינם כוללים כספים שהוצאו על ידי סוכנויות אחרות כמו ה-CIA והמחלקה לענייני ותיקים, האחראית על הטיפול הרפואי בוותיקים הפצועים.

המסמכים סותרים גם שורה ארוכה של הצהרות פומביות מפי נשיאי ארה"ב, מפקדים צבאיים ודיפלומטים שהבטיחו לאמריקנים שנה אחר שנה שהם מתקדמים באפגניסטן וכי המלחמה הייתה שווה עבור הציבור המדינה. כמה מהמרואיינים תיארו מאמצים מפורשים ומתמשכים של ממשלת ארה"ב להטעות בכוונה את הציבור. הם אמרו שהיה מקובל במטה הצבאי בקאבול, בירת אפגניסטן, ובבית הלבן - לעוות סטטיסטיקות כדי להראות שארצות הברית מנצחת במלחמה, כשלמעשה המציאות הייתה שונה לחלוטין.

הכתבות הכי נקראות באתר:

"משחקי הכס": כך נערך צה"ל ללחימה בזירה חדשה

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי במערכת רקטית

עקב פיצוץ בנשק: הופסקו אימונים ברובי תבור

עסקת ענק כחול-לבן: מערכות מכ"מ נמכרו לחו"ל

דיווח: איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית