נקמה של איראן או הגא"פ: מה הוביל לירי מסוריה?

התקיפה הנרחבת של צה"ל נגד יעדי כוח קודס התרחשה בתגובה לירי רקטות לעבר ישראל. אחת השאלות מהאירוע היא מדוע בכלל נורו הרקטות לעבר הגולן. סיבה אחת יכולה להיות חיסולו של איש בסיג' של משמרות המהפכה בסוריה

 

תוצאות התקיפה הנרחבת של צה"ל בסוריה

על פי פרסום של משרד החוץ הרוסי, ישראל תקפה במהלך החודש ארבע פעמים. ב-12 בנובמבר היה זה לצורך ניסיון חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי בדמשק. שלוש הפעמים האחרות היו מעגל גירוי - תגובה, כך לפחות לפי תזה אחת. על פי אותה תזה, ב-18 בחודש ישראל תקפה משאית של גורמים איראניים במזרח סוריה, באזור הגבול בין עיראק לסוריה. בתגובה, האיראנים ירו רקטות לעבר הגולן, וישראל תקפה ב-19 וב-20 כתגובה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בעוד סיפור ההפצצה ב-18 בנובמבר לא זכה להד תקשורתי ברשת, בימים האחרונים העלה ד"ר רז צימט, מומחה בנושאי איראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, דיווח איראני אודות איש בסיג' שחוסל בסוריה. על פי הדיווח, אסמאעיל ע'ולאמי-יאראחמדי, נהרג ב-20 בנובמבר בסוריה. עם זאת, ייתכן והאיראנים לא מדייקים במועד מותו בכוונה, וניתן אולי לייחס את מותו לאירוע ב-18, שפתח את סבב התקיפות הישראליות נגד מטרות בדמשק.

למרות אוסף הנסיבות, ראוי לציין כי איש הבסיג' המסוים אינו בכיר, ולא ברור מה תפקידו בסוריה. "ידוע שיש אנשי בסיג' שנשלחו במסגרת הכוח האיראני לסוריה. מלבד דיווח זה, לא נצפתה התייחסות נוספת בינתיים להרוגים נוספים מהתקיפה המיוחסת לישראל", מסביר צימט. "היה דיווח נוסף על בכיר בבסיג' שנהרג, אבל מסתבר שהוא נהרג כמה ימים לפני התקיפה המדוברת במהומות באיראן (ולא בסוריה)".

אין ספק כי הסיבה לתקיפות האחרונות בסוריה של חיל האוויר הישראלי עדיין נשארת תחת מעטה סודיות רב, הן מצד ישראל והן מצד איראן. לצד התזה כי ישראל תקפה כוחות איראנים במזרח סוריה כניצוץ לסבב התקיפות בדמשק, תזה אחרת גורסת כי הרקטות נורו לעבר ישראל כניסיון של הג'יהאד האסלאמי לנקום את ניסיון החיסול של בכיר הארגון ב-12 בחודש בדמשק. ניסיון המיוחס לישראל.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית