המהומות בטהרן: למה ישראל לא מספקת אינטרנט לאיראנים?

באיראן מתקיימות בימים אלה הפגנות, במסגרתן מנסה הממשל בטהרן לדכא את המפגינים גם באמצעות סגירת רשת האינטרנט. לישראל ישנן יכולות תקשורת המאפשרות לספק למפגינים תשתית, אז מדוע אם כך היא לא עושה זאת? דעה

 

ההפגנות באיראן. מהתמונות הבודדות שפורסמו בתקשורת. צילום: AP

המהומות באיראן בימים האחרונים בעקבות עליית מחיר הדלק ברחבי המדינה, הביאו את הממשל לניתוק כמעט מלא של רשת האינטרנט במדינה. הסיבה לכך טמונה בתפיסה ביטחונית (שאינה ייחודית לאיראן) שחסימת רשת האינטרנט מקשה על המפגינים לנהל אירועים בצורה מבוזרת. כמו כן, הדבר מקשה על גורמים חיצוניים לדעת מה קורה במדינה. במחוזות מסוימים, כולל אלה בהם יש רוב כורדי, נורו למוות מספר מפגינים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ניתוק רשת האינטרנט מגביל את היכולת של המפגינים לדווח לעולם על הנעשה באיראן, כולל על פגיעה במשתתפים. כמו כן, מיסוך זה מאפשר למשטר האיראני להכיל ביתר קלות את ההפגנות המתקיימות מספר ימים רצוף ברחבי המדינה.

מדינת ישראל מחזיקה לפחות שתי יכולות לעזור לאיראנים במסגרת מדיניות החוץ נגד איראן. ראשית, מל"ט לגובה רב המשמש כממסר תקשורת סלולרית. יכולת שנייה היא שימוש בלווייני התקשורת של חלל תקשורת , לווייני עמוס, המכסים את איראן. הלוויין מאפשר לקבוצות מפגינים או גורמי אופוזיציה באיראן לעשות בו שימוש כספק תקשורת מקומי קטן. עם הציוד המתאים נין לספק בצורה זו אינטרנט למוחים.

בהינתן והמהומות באיראן נגד השלטון משרתות אינטרס ישראלי (הפלת המשטר הקיים), לא ברור מדוע בירושלים לא משתמשים בטכנולוגיה ישראלית על מנת לתמוך בהפגנות אלה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית