מסמכים חושפים: פעילות הביון של איראן בעיראק

מאות דו"חות שנכתבו על ידי אנשי ביון איראניים והודלפו, חושפים כיצד פעלה טהרן בעיראק. ביו היתר, איראן ניסתה לגייס לטובתה עובד של מחלקת המדינה האמריקנית בעיראק. "חלק מהקמפיין הארוך לשמירה על עיראק כמדינת חסות"

 

קאסם סולימאני. איראן העמיקה מאוד את פעולות הביון שלה בעיראק. צילום: AP

כ-700 מסמכים שהגיעו לידי אתר Theintercept חושפים את עומק הפעילות של הביון האיראני, בעיקר ארגון MOIS, בעיראק בין השנים 2014-2015. "ארכיון המסמכים מורכב ממאות דו"חות שנכתבו בעיקר בשנת 2014 וב-2015 על ידי קצינים במשרד הביון והביטחון האיראני, או MOIS, ששירתו בשטח בעיראק", מסבירים באתר.  

על פי הפרסום באתר, על חלק מפעולות הביון בעיראק אמון קאסם סולימאני. "זו לא הייתה הפעם הראשונה שסולימאני הגיע לבגדד כדי לבצע בקרת נזק. מאמצי טהרן להציע את עבדול-מהדי הם חלק מהקמפיין הארוך שלה לשמירה על עיראק כמדינת חסות", נכתב בפרסום.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מידע רב מהארכיון מתאר שגרת ריגול: מפגשים נערכים בסמטאות חשוכות ובקניונים או בחסות טיול ציד או מסיבת יום הולדת; מלשינים אורבים בשדה התעופה בבגדד, מצלמים תמונות של חיילים אמריקנים ושומרים על מעקב אחר טיסות צבאיות; סוכנים נוהגים בדרכים מתפתלות לפגישות כדי להתחמק מהמעקב; המקורות מקבלים מתנות כמו פיסטוקים, בשמים וזעפרן; לפקידים עיראקיים, במידת הצורך, מוצע שוחד. הארכיון אפילו מכיל דו"חות הוצאות של קציני משרד הביון בעיראק, כולל אחד בסך 87.5 יורו שהוצא על מתנות למפקד כורדי.

המידע שהודלף מביא הצצה יוצאת דופן לתוך הפעילות הסודית של המשטר האיראני. המידע מפרט עד כמה עיראק נפלה תחת השפעה איראנית מאז הפלישה האמריקנית בשנת 2003, שהפכה את עיראק לשער לשלטון איראני. על פי המסמכים, רבים מהגורמים הבכירים ביותר בעיראק, פוליטיים, צבאיים וביטחוניים, ניהלו קשרים חשאיים עם טהרן.

"על פי הדיווחים, לאחר נסיגת החיילים האמריקנים ב-2011, איראן עברה במהירות להוסיף מודיעים של ה-CIA. קטע אחד ללא תאריך בדו"ח של משרד הביון, מראה כי איראן החלה בתהליך גיוס מרגל בתוך מחלקת המדינה האמריקנית. לא ברור מה עלה במאמץ הגיוס, אך על פי התיקים, איראן החלה להיפגש עם המקור, והציעה לתגמל את הנכס הפוטנציאלי בשכר, מטבעות זהב ומתנות אחרות", כך לפי הפרסום.

מהמסמכים עולה כי ה-CIA זרק את המודיעים שלו 'לכלבים' בעת הנסיגה בשנת 2011,  והשאיר אותם מחוסרי כל. "אחד מהם פנה להגנה מפני איראן, ואמר כי כל מה שידע על איסוף מודיעין אמריקני בעיראק היה למכירה: מיקומם של בתים בטוחים של ה-CIA; שמות המלונות שבהם נפגשו פעילי CIA עם סוכנים; פירוט על כלי הנשק ואימוני המעקב; שמותיהם של עיראקים אחרים שעבדו כמרגלים עבור האמריקנים", נכתב במסמכים.

"מקור 134992 אמר לפעילים האיראניים כי הוא עבד עם הסוכנות במשך 18 חודשים החל משנת 2008, בתוכנית שכוונה לאל-קאעידה. הוא אמר ששילמו לו היטב עבור עבודתו - 3,000 דולר לחודש, בתוספת בונוס חד פעמי של 20,000 דולרים ומכונית", נכתב בפרסום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית