"מעשה נעמה": פגיעה בדימוי ובהרתעה הישראלית

המהלך לשחרורה של נעמה יששכר מעורר אי נחת. אויבינו מסתכלים על התמונות והכותרות מהצד ומסיקים את מסקנותיהם. האיומים עלינו כמדינה עדיין גדולים - אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את "מעשה נעמה". דעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה של נשיא רוסיה פוטין ואמה של נעמה יששכר, יפה יששכר. צילום: AP

הפעילות המדינית בפרשת נעמה יששכר וההשתוללות התקשורתית הנלווית, מעוררות אי נחת. סיפור נעמה יששכר נוגע, לכאורה, בשני עקרונות מרכזיים של ההוויה הישראלית - " מחזירים את הבנים הביתה" ו"לא משאירים פצועים בשטח". מנהיג מדינת ישראל, שמכיר טוב מרבים אחרים את העקרונות האלה, יישם אותם, מסיבותיו, בפרשת נעמה יששכר, שאיננה עונה על אף אחד מהעקרונות. להלן "מעשה נעמה".

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

וכך לדוגמא, צילומי השיחה של פוטין ואימה של נעמה התחרו בצילומי מנהיגי העולם שבאו  לאזכר את אירועי השואה, הטראומטיים ביותר בתולדות העם היהודי לדורותיו. התקשורת הייתה שותפה מלאה ל"מעשה נעמה", מי שהבין שם את העיוות – שתק.

התקשורת תעשה את חשבון הנפש שלה. אולי. אנחנו כאזרחי המדינה צריכים לעשות את חשבון הנפש שלנו. "מעשה נעמה" הוא פגיעה חמורה בדימוי ובהרתעה הישראליים. כל ביקור וכל בקשה של ראש ממשלת ישראל מפוטין מתחילים לעורר תהיות ולעג בקרמלין. המניעים של ראש ממשלת ישראל נתניהו שקופים, הם מערבבים עקרונות ועשיה חשובים עם תרגילי כבוד ותרגילים תקשורתיים.

נעמה יששכר. התקשורת תעשה חשבון נפש. צילום: AP

דימויה של המדינה בעיני ההנהגה הרוסית משתנה. בעבר הם העריכו את הנחישות הישראלית, התחכום והתעוזה. "מעשה נעמה" מציג להם תמונה אחרת של ישראל. כזו שמאבדת פרופורציות, מערבבת עיקר ותפל. ואולי אף נטולת עקרונות.   

האויבים מסתכלים מהצד

שכנינו מתבוננים בתמונות ומסיקים מסקנות. הם מבינים כי אלה הם תרגילי הישרדות תקשורתיים שטחיים. מדינת ישראל, כפי  שמצטיירת  מהפעילות של ראש הממשלה ומקבלת גושפנקא בתקשורת, נתפסת כלחיצה, מתעסקת בדברים שוליים ומיידיים, ומאחוריה ציבור היסטרי וחרדתי. אפשר לאיים על ראש הממשלה וללחוץ אותו, ראשי המדינה רק רוצים להגיע הביתה בשלום. 

שמעתי כבר פרשנים ערבים שמתרגמים זאת לאמירה כי ראש ממשלת ישראל - "פחדן" (ג'באן). "מעשה נעמה" מציג לשכנינו מדינת ישראל שונה מזו שהכירו בעבר, מדינה הקרובה יותר לדימוי של "כורי העכביש" שנסראללה והאיראנים מנסים ליצור. זהו ביטוי לאובדן ההרתעה. אין לנו עומק אסטרטגי של מאות קילומטרים עליהם ניתן להישען. יש לנו רק את "ההרתעה" שנבנתה על קורבנות של עם שיודע להילחם ועומד על עקרונותיו. 

זו איננה רק אשמתו של ראש הממשלה, זו גם אשמתה של התקשורת הנותנת במה ועידוד לתרגילים כאלה, תפקידנו כציבור להסביר זאת לתקשורת. האיומים עלינו כמדינה עדיין גדולים - אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את "מעשה נעמה".

תא"ל (מיל') חנן גפן שירת בעבר כמפקד יחידה 8200.

הכתבות הכי נקראות באתר:

משרד הביטחון החל בייצור סדרתי של האיתן

פעם נוספת: איראן נכשלה בשיגור לוויין לחלל

דיווח: אלביט מוכרת עמדות נשק למדינה מוסלמית

אלביט זכתה בחוזה גדול לאספקת מגן רקיע

רפאל מציעה להודו מערכת כיפת ברזל ימית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית