סוכן להשכיר: סוכנויות מודיעין פרטיות בעולם

הפרטת שירותי צבא בעולם לא פסחה גם על תחום הביון, ובשנים האחרונות צוברת תאוצה תופעת החברות האזרחיות בתחום. ממודיעין אנושי, דרך סייבר ועד מודיעין חזותי – החברות שנותנות שירותי ביון למדינות וגופים פרטיים

 

אילוסטרציה: Bigstock

לצד ההפרטה המאסיבית של פעילויות התמיכה הלוגיסטית, האספקה והאבטחה הצבאיות ברחבי העולם בכלל ובמערב בפרט, אנו עדים בשנים האחרונות להפרטה הולכת וגוברת של פעילויות מודיעין מסוגים שונים וברמות שונות. בעשורים האחרונים ובשנים האחרונות אף ביתר שאת, אנו שומעים על עלייתן של סוכנויות מודיעין פרטיות (Private Intelligence Agency) על מפת שירותי המודיעין הבינלאומיים.

השירותים שמספקות סוכנויות מודיעין אלה הם רבים ומגוונים ומכסים כמעט את כל המנעד שמספקים שירותי המודיעין המדינתיים: ממודיעין אנושיHUMINT) ), המבוסס על הפעלת סוכנים בשטח וניתוח של הממצאים ע"י אנליסטים המועסקים בחברות, דרך מודיעין סייבר ((CYBINT ומודיעין ממקורות גלויים (OSINT), שמקורם לרוב מרשת האינטרנט ועד למודיעין חזותי מלווייני צילום (IMINT).

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

החברות הגדולות בתחום, כמו Booz Allen Hamilton האמריקנית, הן בסופו של יום חברות כוח אדם משודרגות המספקות כוח אדם מקצועי ואיכותי לקהיליית המודיעין האמריקנית. חברות אלה לרוב אינן עוסקות באופן אוטונומי באיסוף או עיבוד של מידע מודיעיני. עם זאת, קיימות חברות רבות בתחום, לרוב קטנות יותר, אשר מתפקדות כסוכנויות  מודיעין פרטיות שאוספות מידע מודיעיני, מעבדות אותו ומוכרות את התוצר ללקוחות שלהן, בין אם אלה ממשלות ובין אם גופים פרטיים.

הטכנולוגיה המודרנית מעניקה לגופים פרטיים יכולות רחבות לאיסוף מודיעין מסוגים שונים. כך למשל, ניתן לאסוף מודיעין רב ממקורות גלויים ברשת האינטרנט ולעבדם בכמויות גדולות ע"י שימוש בתוכנות ושיטות של טיפול במידע מתחום ה-BIG DATA. ניתן גם לאסוף מידע רב מכלי סייבר, בין אם אלה כלי סייבר המשתמשים במקורות פתוחים הזמינים לציבור או השואבים מידע מרשתות סגורות כמו ה-Dark Web  לסוגיה או מרחבי ה-Deep Web, שבדרך כלל אינם זמינים לקהל הרחב.

המפץ המודיעיני הגדול ברשתות החברתיות

בשנים האחרונות חל מעין "מפץ גדול" בתחום שחלקו הגדול נסוב סביב פעילות ברשתות החברתיות: בין אם זה איסוף מידע ובין אם זו פעילות תעמולתית-פרסומית, הרבה פעמים בשירותם של גורמים פוליטיים שונים מרחבי העולם. פעילות זו, שניתן לשייכה הרבה פעמים לתחום ה"לוחמה הפסיכולוגית" (PSYWAR), משפיעה על דעת הקהל בעולם וביכולתה להכריע תוצאות של מערכות בחירות בעולם, כמו שנטען שקרה בארה"ב ב-2016.

סוכנויות המודיעין הפרטיות עובדות פעמים רבות במשותף עם סוכנויות המודיעין המדינתיות או בשליחותן ומאוישות לרוב ע"י עובדים לשעבר של הסוכנויות הממשלתיות. כך לדוגמה, חברת הסייבר Dark Matter מאיחוד האמירויות הערביות, אשר שמה עלה לאחרונה לכותרות בארץ בגלל אנשי כוחות הביטחון הישראליים לשעבר שנטען שהיא מעסיקה. על פי הטענות על החברה, היא קשורה לשירותי המודיעין של איחוד האמירויות. לגבי שירותי מודיעין אלה נטען כי הם הוקמו, לפחות אותו חלק בהם האחראי על המודיעין האלקטרוני ומודיעין הסייבר, בסיוע של חברת Booz Allen Hamilton האמריקנית.

הכתבות הכי נקראות באתר:

באניות לנמל אשדוד: מסוקי "יסעור" הובאו לישראל

קידום מכירות איראני: התעשיות האמריקניות פורחות

כוונות ימיות: תכניות הענק של טורקיה בזירת הים

סוריה: "ישראל ביצעה ירי טילים לשטחנו"

דיווח: ארה"ב הצליחה ליירט תדרים של S-400

חלק חשוב ונפוץ מפעילות סוכנויות המודיעין הפרטיות הוא החלק של ניתוח הנתונים הנאספים על ידן. חברות אלה מעסיקות לרוב מקצוענים מיומנים מתחום המודיעין ו/או האקדמיה, אשר מנתחים את החומרים שנאספו ובונים תמונה מודיעינית מקצועית. חלקן משתמשות בשיטות מתקדמות ומקוריות לניתוח כמו מיקור המונים (Crowdsourcing) בה משתמשת חברת המודיעין הפרטי הישראלית-אמריקנית Wikistrat. החברה משתמשת ברשת של אלפי מומחים מרחבי העולם המנתחים מידע מסוגים שונים, כל אחד על פי התמחותו על מנת לבנות תמונה מדויקת ומקצועית ככל הניתן.

החברות הללו מנסות לחזות בצורה מסוימת את העתיד או לראות את הנולד על פי ניתוח מדויק של מידע מההווה והעבר. המידע משמש מקבלי החלטות או בעלי אינטרסים שונים, בין אם במגזר הפרטי או הממשלתי.

מיקור חוץ לסוכני ביון

אין ספק כי אחת ההתפתחויות המרתקות בתחום היא השימוש שנעשה במודיעין אנושי, כלומר שימוש בסוכנים, ע"י סוכנויות המודיעין הפרטיות. אחת החברות שעלתה לכותרות בשנים האחרונות בתחום זה הייתה Black Cube הישראלית, אשר מספקת שירותי מודיעין עסקי (Business Intelligence) מסוגים שונים ללקוחות מרחבי העולם. בכלי התקשורת נטען כי היא הפעילה סוכנים למשימות שונות ברחבי העולם.

נראה כי לחברות הישראליות יש יתרון בכך שישראל היא מדינה בה חיים אנשים הבאים מרקעים שונים מרחבי העולם, ודוברים שפות זרות שונות ברמה של שפת אם. הם גם מכירים את התרבויות והמנטליות המקומית במקומות מהם הם באים וכך יש לחברות הישראליות מאגר של אנשים היכולים לשמש כסוכנים פוטנציאליים. בין חברות המודיעין הפרטיות הישראליות ניתן למנות גם את חברת הסייבר NSO ואת חברת צילומי הלוויין ImageSat.

יש לציין כי תחום חברות המודיעין הפרטיות הוא תחום רחב הנושק לתחומים אזרחיים רבים כגון בילוש פרטי, אבטחה מכל הסוגים ואכיפת חוק. חברות המודיעין הפרטיות מרחבי העולם ובפרט במערב עוסקות פעמים רבות בכמה תחומים נושקים. נראה אם כן כי חברות המודיעין הפרטיות הן כאן כדי להישאר. השילוב בין זמינות של טכנולוגיה מתקדמת לאיסוף ועיבוד מידע מודיעיני במגזר הפרטי, לבין הביקוש לשירותים מודיעיניים שונים מצד גופים ממשלתיים ופרטיים, מבטיחים כנראה כי תחום פעילות זה רק ילך ויתרחב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית