"המפעיל יקבל 'עיניים' בקוקפיט של הרחפן"

אחת הבעיות שמונעות פריצה בתחום המסחר באמצעות רחפנים היא הנזק, שעלול להיגרם מהטסה ללא קשר עין בין המפעיל לכלי הבלתי מאויש. סטארט-אפ ישראלי אחד טוען כי בידיו נמצאת הטכנולוגיה שתפתור את המכשול הרגולטורי

 

אילוסטרציה: Bigstock

בסוף חודש ספטמבר התרחש אירוע היסטורי בעולם הכטב"מים. חברת השילוח UPS הודיעה כי ה-FAA, מינהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית, העניק לה הסמכה להפעלת צי כטב"מ לצורך ביצוע משלוחים. ההסמכה הרגילה מעניקה ל-UPS רשות לשימוש בכלי רכב אוויריים בלתי מאוישים לצורך פעולת מעבר לקו ראייה (BLVOS), עבור כל מטען העולה על 55 פאונד (כ-25 ק"ג), אפילו בלילה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

טיסת המשלוח הראשונה בוצעה ב-27 בספטמבר במטרה להעביר מטען רפואי לקמפוס בית החולים WakeMed בראלי שבצפון קרוליינה. המסירה הייתה גם הראשונה ש-UPS הרוויחה ממנה הכנסות, מה שהחל עידן חדש בדרך שבה אנו מצפים למשלוחים. אבל עם כל הכבוד להיסטוריה הקטנה הזו, הדרך לשמיים מלאים בכלי בלתי מאוישים שיביאו אלינו את החבילות שלנו עוד ארוכה – בעיקר מכיוון שהרגולציה גורמת לעיכובים בתחום.

אחד הגורמים שמעכבים את ההתפתחות הוא למעשה הבעיה שרחפנים, שהם כלים נעדרי "עיניים" של מפעילים, עלולים לגרום לתאונות. סטארט-אפ ישראלי אחד טוען כי בידיו פתרון שיקל על הרגולציה בתחום. הפתרון שמציעה החברה הוא מבט מהקוקפיט של הרחפן.

המערכת של SWYFT. צילום: באדיבות החברה

"שוק הרחפנים האזרחי", מסבירים בסטארט-אפ הישראלי SWYFT, "צפוי להגיע לדעת מומחים (PwC) לשווי של 127 מיליארד דולר בשנת 2020. אחת הבעיות שמונעות את התפתחות הענף היא הרגולציה הכבדה שמופעלת בכל העולם, האוסרת על הפעלת רחפנים בשטחים אורבניים".

"בין היתר", אומרים בחברה, "מחייבת הרגולציה בישראל ובעולם הפעלת רחפן כאשר נשמר קשר עין של הרחפן עם מפעילו כל העת ומרחק של עד 500 מטרים ביניהם. אחד החששות של הרגולטורים היא ממצב שמפעיל הרחפן לא רואה מכשולים במסלול – עמודי חשמל, בניינים, רכבים ועוד - ויגרום לנזק או חלילה לפגיעה בחיי אדם".

 

SWYFT טוענת שפיתחה טכנולוגיה אשר תאפשר להסיר את המגבלה הרגולטורית בעתיד, באמצעות מתן שדה ראייה של כיוון הטיסה למפעיל הרחפן, המדמה מצב שבו המפעיל יושב למעשה בקוקפיט של הרחפן.

יהושע מרגולין, יזם, מייסד ומבעלי SWYFT, מסביר כי כבר היום השוק הצבאי מהווה לקוח של הפיתוח. "כיום לכל מ"פ יש רחפן ומטיס רחפן. כמו שאנחנו מכירים קשר מ"פ, היום יש מטיס מ"פ. בשטח הצבאי אין רגולציה וכאשר רוצים לאסוף מידע בשטח בנוי, אפילו בתוך מבנה, הרחפן יכול לתת מענה מצוין, ללא סיכון חיי אדם. עד היום המפעיל יכול היה להביט רק לאן שהייתה מכוונת המצלמה המתעדת. הפיתוח שלנו מאפשר למפעיל לנווט במרחב מלא המכשולים, כאילו שהוא יושב בקוקפיט הרחפן ורואה בו זמנית את נתיב הטיסה ואת הנושא המצולם", אומר מרגולין.

הכתבות הכי נקראות באתר:

חשש לליקוי במטוסים שהסבה התעשייה האווירית

כן, אדוני שר (הביטחון): ההצהרות הריקות של שרי הביטחון

להציל את טהרן: כך תגרור איראן את האזור לעימות

דיווח: זו הסיבה לכישלון ההגנה האווירית הסורית

תחקיר חשף: השקר האמריקני על מלחמת אפגניסטן

מרגולין, שיחד עם רואי בן ענת, הקים את Swyft, וגייס עד היום 1.5 מיליון דולר, מסביר כי למרות הצורך הצבאי הברור, השוק המשמעותי הוא השוק האזרחי, בו השימוש ברחפנים לעבודה הולך וגובר – צילום, איתור תקלות וניטור בתחומי בנייה, חקלאות, רשתות חשמל, משטרה, יס״מ, כיבוי אש ועוד.

"החסם הרגולטורי הוא החסם המרכזי בשוק הרחפנים", מדגיש מרגולין, "הטכנולוגיות קיימות, אבל הרגולטורים לא חוששים מהטכנולוגיה שתקרוס, הם חוששים, ובצדק, מטעויות אנוש. הפתרון שלנו הוא פתרון שמשפר באופן מהותי את יכולת השליטה, הבקרה והניווט של המפעיל".

בחברה מסבירים כי יש להם מוצר עובד שכבר נערכים עליו ניסויים ביחידות צבאיות, והוא מעורר עניין רב בתעשייה. מרגולין טוען כי הפיתוח הישראלי עורר עניין רב גם בקרב רשויות תעופה אזרחיות בעולם אשר כותבות את כללי הרגולציה, והם נמצא בקשר עם רשות התעופה הישראלית, רשות התעופה בצרפת ועוד, שממתינות לראות האם הפתרון יוכל לסייע בהקלת הרגולציה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית