המשטרה בוחנת: רחפן עם יכולת זיהוי פנים

ההתפתחות בתחום הרחפנים לא פוסחת על המשטרה, שבוחנת בימים אלה טכנולוגיות חדשות לשימוש בארגון. "המשטרה שוקדת רבות על קידום טכנולגיה, בדגש על רחפנים, כדי לתת מענה לאיומים", אומר לישראל דיפנס ראש מפא"ט

 
המשטרה בוחנת: רחפן עם יכולת זיהוי פנים

ביתן המשטרה בכנס הכלים הבלתי מאוישים UVID 2019. צילום: רונן טופלברג

משטרת ישראל, כמו גופי ביטחון נוספים בארץ ובעולם, עושה כבר שימוש ברחפנים לצרכים שונים. השימוש בכלים בלתי מאוישים אלה הולך ומתפתח למטרות מענה לתרחישים שונים, והם מאפשרים את הרחבת מעטפת הפעילות של גופים אלה. בד בבד, מנעד האיומים הנגזרים מכלי טיס בלתי מאוישים בכלל ומרחפנים בפרט הולך ומתרחב, ומהווה פוטנציאל לשימוש גורמי פשיעה או טרור.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

טכנולוגיית הרחפנים מאפשרת, למשל, העברת סמים ממקום למקום ובצורה מרוחקת. המבריח יכול להטיס רחפן ממקום מרוחק למקום מרוחק אחר ללא צורך לשהות בקרבת המשלוח. איומים אחרים נגזרים מעבירות בטיחות תמימות ושאינן תמימות, כמו הטסת רחפנים במקומות אסורים, מעל מקומות מיושבים, הטסה ללא קשר עין ועוד.

"שימוש ברחפנים, כמו באופניים חשמליים, טומן בחובו אפשרויות רבות ומרתקות לצד איומים וסכנות. ההתפתחות הטכנולוגית המואצת של עולם הרחפנים מאפשרת שהות ארוכה יותר באוויר, יכולת נשיאת משקל גבוה יותר, חתימת רעש נמוכה יותר, אופטיקת יום ולילה מתקדמת ושימוש בבינה מלאכותית AI, לניתוח מצבים ואירועים בזמן אמת", מסביר נצ"מ עופר שנהב, ראש מפא"ט (מחלקת פיתוח אמצעים טכנולוגיים) מאגף הטכנולוגיה והתקשוב במשטרת ישראל. "רחפן יכול לבצע פעילויות שונות כמו לצלם, להניח או להטיל חפצים, לשגר אמצעים, לכרוז, להאיר ולהריח. יכולות אלה מאפשרות מענה טוב יותר לתרחישים מבצעיים מגוונים, כמו גם לגורמים עוינים", אומר הקצין לישראל דיפנס.

בחינה של מגוון יכולות רחפנים

לאחרונה התקיים כנס משטרתי בהובלת תנ"צ מוריס חן, ראש חטיבת האבטחה במשטרה, ובהשתתפות מנהלי הביטחון בארגונים שונים. מטרת הכנס הייתה הנחיית גופים מונחי משטרת ישראל בנושא התמודדות עם איומי רחפנים. אתגר זה של גילוי וסיכול רחפנים במרחב הינו מורכב מהיבטים שונים טכנולוגיים, מבצעיים, משפטיים ועוד.

לא רק רחפנים. הכלים הבלתי מאוישים של משטרת ישראל בביתן כנס UVID 2019. צילום: רונן טופלברג

"בתהליכי ההתמודדות עם רחפנים עוינים", אומר שנהב, "יש לשלב יכולות רב ממדיות, המנסות להתחקות אחר עקבות הרחפן. למשל עקבות תקשורתיות שלו והעקבות האופטיות שלו. בהנחה שמדובר ברחפן שיש לסכל משימתו, ניתן להשתמש באמצעים שונים שיופעלו בהתאם לפוטנציאל הנזק שלו, יש לזכור שמדובר באמצעי זול ונגיש מאוד. אחד מאמצעי ההתמודדות הינו כלי שהוא למעש משדר הניתן להפעלה בתצורות שונות, בהתאם לצורך ולשבש את יכולות הניהוג והדיווח של הרחפן".

במקביל, נבחנות במשטרה יכולות מתקדמות שונות של רחפנים, המאפשרות מימוש פעילויות משטרתיות חשובות כמו רחפן עם אמצעי ראייה מתקדמים שיוכל לזהות פנים ממרחק של מאות מטרים (בכפוף כמובן לתרחישים ואישורים משפטיים). נבחנות גם יכולות של רחפן אוטונומי המוזנק עצמאית בתנאים מסוימים לזירה, על מנת לצלם ולתעד את האירוע בסמיכות להתרחשותו. בנוסף, נבחן מערך רחפנים שיודע לפעול עצמאית מול תא שטח מסוים ולדאוג שהחלפת הרחפנים תהייה אוטומטית, וכוללת שיגור רחפן מחליף, החלפה וחפיפה באוויר ונחיתה אוטומטית במקום הנקבע מראש ועוד.

"טכנולוגיה הינה מרכיב חיוני ומשמעותי אשר תומך בפעילויות מבצעיות משטרתיות השונות. משטרת ישראל שוקדת רבות על קידום, בחינה, חקירה והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לטובת פעילותיה הרבות, בדגש על שימוש מושכל ברחפנים, והתמודדות הכוללת מענה לאיומים השונים", מסכם נצ"מ שנהב.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל