מצלמות LIDAR נכנסות לפעילות ביטחונית

בשנים האחרונות נכנסים מוצרים חדשים בתחום הרחפנים. אחד מהם בהיבטים ביטחוניים הוא המטע"ד LIDAR – מצלמות המותקנות על כלים בלתי מאוישים ומאפשרות מיפוי תווי קרקע באמצעות לייזרים

 

הלידאר מורכב על גבי רחפן. צילום: מתוך יוטיוב

מהפכת הרחפנים, שהחלה לפני מספר שנים בצבאות סדירים מסביב לעולם, ממשיכה לייצר "שווקים" חדשים בפעילות ביטחונית. אחת הטכנולוגיות שנכנסת בתקופה האחרונה לשימוש היא ה-LIDAR, או בשמה הארוך Light detection and ranging. מהותה של הטכנולוגיה היא מיפוי תוואי קרקע תלת ממדי בעזרת לייזרים. אלה מאפשרים למדוד מרחק, ובאמצעות שזירה של מיליוני קרניים מאפשרת הטכנולוגיה מיפוי מדויק של תוואי שטח.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

הצירוף של רחפנים ומטע"די LIDAR מאפשרים לצבא סדיר לבצע פעולות מיפוי שטח מרחוק, ללא סיכון חיי אדם, ביום או לילה, ובמחיר יחסית נמוך (רחפן מסחרי + מטע"ד). את התוצאות ניתן לשלוח לאחור בזמן אמת ולהקליט מקומית במטע"ד. השימוש ברחפנים מאפשר גם מיפוי חוזר בתכיפות גבוהה למציאת שינויים בתוואי השטח על ציר זמן נתון.

יש לציין כי מטע"די LIDAR קיימים באופן כללי כבר עשרות שנים, כאשר הטכנולוגיה הוצגה לראשונה בשנות ה-60. אז היא נועדה לפיתוח מערכת מעקב לווייני, המשלבת הדמיה ממוקדת בלייזר עם יכולת לחשב מרחקים על ידי מדידת זמן, החזרת האות באמצעות חיישנים מתאימים ואלקטרוניקה לרכישת נתונים.

הטכנולוגיה יכולה לזהות מגוון רחב של חומרים, כולל חפצים לא מתכתיים, סלעים, גשם, תרכובות כימיות, עננים ואפילו מולקולות בודדות. קרן לייזר צרה יכולה למפות תכונות פיזיות ברזולוציות גבוהות מאוד. לדוגמה, כלי טיס יכול למפות שטח ברזולוציה של 30 סנטימטרים או יותר מכך.

בישראל קיימות מספר חברות שפועלות בתחום הטכנולוגיה הזו, לאו דווקא בהקשר רחפנים. בין היתר פועלות בתחום Innoviz Technologies בעולם הרכב, וכך גם מובילאיי.  מקומות נוספים, בין היתר, בהם עובדים על פיתוח טכנולוגיה כזו היא מכון המחקר נחל שורק וחברת TowerJazz.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית